Tali'Zorah
Då min nyaste lilla tjej Tali vägde alldeles för lite då jag vägde henne och dessutom hade gått ihop med sin bror till 6 veckors ålder tänkte jag starta en liten tråd om henne. Ska försöka väga henne varje till varannan dag för att se att hon går upp i vikt som hon ska.
Jag har aldrig haft en så tanig liten tjej tidigare och absolut ingen hona som eventuellt kan vara dräktig. Därför hoppas jag på att kunna få råd och tips i den här tråden om lilla Tali och åsikter på om hur hon växer och ökar i vikt.
Jag väger henne varje dag på morgonen, innan hon och hennes burkompis Morrigan får sitt morgonmål och påfyllningen av hö efter natten.
Förhoppningsvis kan vi se Tali växa till en fin, sund stor tjej som INTE är dräktig! :) *Orolig*
Tali'Zorah är född den 4/9 - 2011 och kom hit till mig i fredags, den 21/10.
Igår, 22/10, vägdes Tali'Zorah och vikten var ynka 212 gram
Idag vägdes hon och vikten hade ökat till 230 gram! :)
Ca 18 gram på ett dygn, är det bra med tanke på att hon är så tanig? Eller oroväckande med tanke på eventuell dräktighet?
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
Jag tycker att du ska fokusera på att få upp Tali i vikt! Med tanke på att hon är så tanig så kan man ju hoppas på att hennes brunstcykel har blivit fördröjd om hennes bror är lika tanig så kanske han inte hann bli könsmogen.
Om hon är dräktig lär du märka det, men eftersom hon är bebis så ska hon ju öka i vikt ;)
#1 Tråden handlar om att få upp Tali i vikt. Och se huruvida hennes viktökning är naturlig eller för mycket. Naturligt viktökning så är hon en frisk och sund tjej som troligen inte är dräktig. Kraftig viktökning och jag måste kanske börja förbereda mig.
Vill inte riskera att bli tagen på sängen och vakna på morgonen med 1-3 nya små marsvin i buren och stå där som ett fån..
Talis brorsa var mycket kraftigare än vad hon var med mer hull. Hon såg så liten ut bredvid honom. Jag hoppas du har rätt om brunstcykeln och fördröjningen. :) Men tills dess att jag vet säkert med Tali så vill jag inte ta några risker och övervaka henne noga.
#2# Fast riskerna är inte så stora så hetsa inte upp dig för mycket över det, koncentrera dig på just Tali istället, vilket mysigt marsvin hon kan bli och allt roligt man kan ha med henne. Risken är annars att du börjar se minsta lilla gram som tecken och eftersom hon är bebis så är det naturligt att hon ökar i vikt.
#3 Jag vet, men jag vill inte blunda för risken heller. Hon är redan supermysig och kelen och vi klippte klorna på henne idag. Jätteduktig tjej! :)
Jag vill att hon ska öka i vikt, hon väger alldeles för lite. Jag vill se en knubbig liten hårboll tulta omkring i buren i slutet av nästan vecka. :D
Så fort både Morrigan och Tali varvat ner lite och blir lite tryggare ska jag avsluta säkrandet av rummet så dom kan börja springa omkring lite mer.
Idag har lilla Talis vikt ökat till 239 gram. Jag tycker det går lite långsamt. Hon är så tanig och liten… Men hon äter i alla fall massor av hö och är pigg, glad, skuttig och pratig.
Kanske att du kan ge henne lite havregryn, havrekross eller hel havre med
Det får dem att gå upp i vikt.
#6 Dom får kruskakli varje morgon i en skål, blandat med naturell müsli. :) Hoppas det hjälper henne att gå upp lite.
247 gram nu idag! :) Känner att jag snart kan börja slappna av lite vad gäller Tali. Hon är lite större bredvid Morrigan nu, jämfört med när hon kom.
Ca 35 gram på fyra dagar känns som en bra viktökning för en så tanig tjej.
Nu drar jag upp det här inlägget igen. Medlemmarna här lyckades lugna mig väldigt angående lilla Tali, vilket jag är tacksam för. :) Har varit skönt att inte oroa sig så mycket.
Problemet är att jag tycker inte att Tali växer någonting alls. Jag kan fortfarande hålla henne enkelt med en hand och hon känns tanig och liten. Men hennes päls är glansig och fin, hennes ögon är pigga och alerta och jag tycker att hon äter som hon ska.
Både hon och Morrigan har alltid tillgång till hö, får grönsaker varje dag och påfyllning av sin matskål en gång om dagen, som innehåller kruskakli och en naturell müsli.
Idag är Tali 2 månader och 6 dagar gammal, om jag räknat rätt. Enligt vågen väger hon exakt 300 gram.
Då det var ungefär 8 år sedan jag sist hade en marsvinsunge och inte minns mycket från hur dom växte och vägde, hur är hennes vikt?
Hon väger väldigt lite men är hon pigg för övrigt tycker jag det räcker om du tillsätter lite extra till hennes mat.
300 g för den åldern är tyvärr väldigt lite. Åtminstone 100 g till borde hon väga anser jag-
Lite oroande att hon inte går upp fortare trots bra kost hos dig. Kan tyda på att något är "fel" i hennes kropp. Fortsätt mata och avvakta ett tag till.
Det är jätteviktigt att höet är av toppenkvalitet. Prova att byta ut det mot ett näringsanalyserat hö med bra värden om du inte redan använder ett sådant (kan köpas hos lantbrukare).
#10 Pigg? Hon är ett hyperaktivt litet monster!
Skuttig och glad som bara den, tycker om att rusa runt husen och även provocera Morrigan verkar kul. Hur långt kan man gå innan hon blir sur?
Smart är Tali också, för den delen. Gav dom en varsin morotshalva för någon vecka sen och Morrigan snodde båda två. Tali satt lite halvtjurigt en bit ifrån, innan hon verkade få vittring på något i matskålen. Hon rusade dit och började rota runt, vilket givetvis Morrigan märkte. Morrigan skyndade dit, schasade undan Tali och började undersöka. Under tiden skuttade Tali bort till morötterna och drog iväg med den ena halvan. :D
Får försöka göra det och hoppas att Morrigan inte snor allt.
#11 Jag anser det också. Jag gillar inte alls det och särskilt inte att hon inte växer mycket…
Min största farhåga är att hon kanske har något inre fel, en missbildning eller liknande. Vårt allra första marsvin, som också föddes i en tjuvparningskull hos en privatperson, hade det och dog bara sex månader gammal.
Det marsvinet blev aldrig större i storleken heller och veterinärerna kunde inte ge något bra råd, trots att vi var hos säkert 4-5 olika.
Jag har precis bytt hö, köper nu i andra hand av en bekant som är kaninuppfödare och som är väldigt mån om sina djurs hälsa och mat. Märker jag ingen skillnad ska jag börja ringa runt till bönderna i området och se vad dom har att erbjuda.
Ge den extra mycket och god mar som hon tycker om 
#14 Tali älskar verkligen morötter, men det är inte så nyttigt… annars verkade hon väldigt förtjust i grönkålen. Men jag ska göra det! :)
Mina föräldrar föreslog att jag skulle ge pellets till Tali i müsliblandningen. Är det en bra idé?
#16: Oxbow pellets är nog bäst om du ska ha pellets. Brukar finnas hos blå stjärnan. Annars tycker jag havregryn är bra för marsvin som behöver gå upp i vikt, eller kligröt :)
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus
#17 Sökte genast på Oxbow Pellets och fick upp det här. Är det rätt? Kan beställa därifrån nästa vecka i såna fall, då jag får in pengar. Den är visserligen för kaniner, men är det märket du menar?
Tali verkar inte så förtjust i havregryn, ärligt talat. Hon ratar det mesta i matskålen. Kligröt kan dock vara värt att testa. :)
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus
#19 Hittade dom precis själv! :D
Funderar på att köra Cavy Performance, då det ska vara bra för växande grisar och även gå bra att ge till vuxna.
Vi har också ett piggt litet busfrö här. Jag vet att vår lilltjej bara vägde 50g när hon föddes. Hon är född 28/8 så hon är nästan en vecka äldre än din tjej. Vi fick vänta lite extra med att hämta henne så hon fick växa till sig lite. Hon kommer från godisgrisen här på forumet så jag har fullt förtroende att hon fått det hon har behövt sin första tid i livet. När vi hämtade henne 19/10 vägde hon 313g. Sen stod hon stilla i vikt några dagar i samband med flytten men har sakta börjat gå upp och väger nu 347g. Kan inte ge henne fri tillgång på kraftfoder då de andra tjejerna hon går tillsammans med gjort en växtspurt så de har börjat få begränsat med kraftfoder, vill inte att de ska börja rulla fram. Vår lilla Wii får dock havrekross, havregryn, pellets eller kligröt flera gånger om dagen när vi tar ut henne ur buren. Ibland får de andra varsin gurkbit och så passar vi på att ställa in en skål med tex havre åt henne och då får hon ju äta den ifred och däremellan kan vi strö ut havre eller pellets över burgolvet eller rumsgolvet så de får strosa runt och äta det de vill då får de andra slöfockarna röra sig lite mer och det blir ett extra tillfälle för Wii att få lite kraftfoder.
Men jag känner mig inte orolig för den här tösen. Hon är pigg, allert, smidig, rör sig snabbt och mycket men är inte stressad eller rädd utav sig. Hon har styrka och balans, hoppar upp på en smal kant och sitter och håller utkik. Kan vinna dragkamp om en morotsbit mot de fullvuxna tjejerna. Hon är helt enkelt en sån sort som bränner mycket kalorier.
Hö har de så klart fri tillgång till allihop och C-vitaminrika grönsaker varje dag.
#21 Det gör mig glad att höra! :) Tali är nog ungefär som er Wii, också väldigt pigg och vig. Hoppar enkelt upp på husen och springer gärna runt och undersöker. Jag hoppas att hon också är en sån som förbränner kalorier snabbt, så att det inte är något fel.
Passar på att göra en uppdatering angående lilla Tali. Hon växer långsamt, kan fortfarande hålla henne i en hand utan större problem. Dock är hennes bakdel större och magen har tjockat på sig lite så hon ser inte så spinkig ut längre! :)
Idag är hon 2 månader och 18 dagar gammal (om jag räknat rätt). Hon väger ca 350 gram. Jag tycker verkligen att det går åt rätt håll!
Det nya höet verkar ha gjort underverk, samt att jag ställde in en extra skål med müsliblandingen i buren. Morrigan kan vara en riktig elaking mot lilla Tali och jaga bort henne från både skålen och grönsakerna. Nu har dom en varsin skål så slipper dom tjafsa om det.
har med en tjej här hemma som är väldigt liten men hennes mamma är heller inte så stor så det kan ju vara ärftligt.hade en kille med som senare växte ikapp o blev större än de andre=))