Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 1222 ggr
Gabriel123
0

Vilken typ av ras?

Har tänkt länge och noga på vilken marsvins ras jag vill ha. Det ska vara två hanar. Är ett långhårigt marsvin något ni kan rekommendera? Tänkt på att ha en korthårig och en långhårig. Vad tycker ni?

[Catfight]
1

ja långhåriga är fina, fast virvel är finast tkr ja. Men de finns otroligt mycke å välja på. hehe

Gabriel123
0

Man måste ju klippa långhåriga men vet du hur många gånger "låt oss säga en vecka" man måste klippa deras päls så den inte hänger på marken?

[Catfight]
0

ja de räcker nog med ngn gång i månan skulle ja tro men de får du höra med ngn som har långhåriga marsvin för de har int ja.

_Charlie
0

Jag har en texel, de har lång släpande lockig päls som släpar i marken om den inte klipps regelbundet. Jag har också korthåriga som inte kräver någon skötsel alls pälsmässigt. Texeln måste klippas varje 3-4 vecka annars får han problem med både bajs och annat som fastnar. Trots att den klipps ofta får han tovor och saker fastnar.

Så det är en hel del extra jobb med långhårs, men har man bara ett långhårs som jag så tycker jag inte att det är speciellt jobbigt. Skillnad kanske om man har en 5-10 stycken som alla kräver lika mycket pälsvård. ;) Att klippa vårt enda långhår tar ca en timme.

Gabriel123
0

Tack för svaret tror jag ska skaffa ett långhårigt marsvin och ett korthårigt!

FruJohansson
0

Jag har två långhåriga och två strävhåriga. Jag klipper lite på de långhåriga när jag får lyst. Tar inte mer än 10 minuter för mig, men jag är kanske inte så noggrann. Man ska inte borsta och kamma egentligen eftersom de är så hårömma, utan endast klippa det som tovar sig. Så jag tycker inte att det är alls svårt. (inget mot min hund som tar tre timmar för ett proffs att klippa ner med maskin…)

flocken
0

Jag har 2 långhår. kastraten klippte jag kort, kort på baken & det är nu säkert 8 veckor sedan. fortfarande lika kort. Men han har alltid haft dålig päls. Honan har mkt finare & bättre päls. Henne får jag klippa ungefär mellan 6-8 veckor. Har hennes päls så den precis inte nuddar marken. Bak på rumpan klipper jag upp mer.

Mina kammar jag varje vecka. Något som man måste göra för att hålla pälsen fin. De skriker bara vid tovor. Balsam spray funkar fint.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

chickwheels
0

Mörka marsvin verkar ha bättre pälskvalite på långhår, så ska du ha långhår så försök köpa ett mörkt, typ svart eller så :) Mina ljusa Himalayas har "luddigare" finare päls än de svarta. Svarta hanen UK som jag hade hade så bra pälskvalite så han behövde knappt kammas jämfört me de vita.

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

Mojma
0

Mina långhår, sheltiemarsvin, klipper jga ca 1 gång/månad & det räcker jätteväl på båda två. Men som några nämt man ska tänka på att om man inte gillar pälsvård bör kanske inte långhår passar. Mitt ena till exempel blir helt galen när man tar fram saxen då han är oerhört håröm & blir då jättesur & vill mer än gärna bitas :) Så han är mycket krånglig att klippa. Den andra är snällare :) Så tänk på det innan, de lever ju länge så det är många år med detta "problem".

Skulle iaf rekommendera dig att inte köpa strävhår-långhår, då de blir mycket mycket smutsigare än sheltie & coronet. De har ju vanlig len päls bara det att den blir lång. Då fastnar inte lika mycket & jag anser att de går att hålla efter bra med en kam någon dag i veckan. Mina håller sig utan tovor för jag klipper dem & borstar. När man gör detta troget & regelbundet är det inga problem för inga tovor hinner uppkomma! Så mina gillar bortsningen lätt med en kam eller mjukborste :)

Gabriel123
0

Tack så mycket, hjälpte väldigt mycket. Tänkte skaffa ett svart långhårigt marsvin, har sett på Youtube ochpå bilder att dom har väldigt fin päls. Ska också ha en korthårig hamster, båda ska vara hanar. Har också läst om bokhylleburar och jag tycker det låter som en jättebra idé. Mycket billigare och större utrymme för marsvinen. :)

chickwheels
1

Skulle du inte ha 2 marsvin nyss ? Eller hur menar du :)

(man kan inte ha ett marsvin och hamster ihop, så du vet :))

Vill du ha en riktigt svart marsvinskille så råder jag dig att skaffa från en uppfödare som föder upp just svart, då blri de bättre färg på dem. men om du bara vill ha svart utan krav på kvalite så spelar det ingen roll :)

Gabriel123
0

Oj så fel det kan bli.. Har haft två hamstrar innan och jag var precis hamstervakt till mina kusiner så jag är van att tänka på hamstrar.. Jag menade en långhårigt och en korthårigt marsvin. (:

chickwheels
0

haha :P ok :) Blev lite fundersam :)

FruJohansson
0

#9 nejje, nu är du ute och cyklar. ;-P Jag har en texel och en merino. De har aldrig tovor, annat än i rumpan om man inte klipper. Jag borstar eller kammar knappt alls.

chickwheels
0

Jag har faktisku upplevt samma med mian alpaca.. de tover mycket mer sällan än se släthåriga långhåren. :)

men det beror säkert på pålskvalitet också.

Mojma
0

Jaha! Men dåså då behöver TS inte tänka på det. Jag hade bekanta förut med 2 strävhårs som lätt blev toviga, och då var dessa 2 ändå nerklippta. Men det är nog som #15 säger, det beror säkert på pälskvalitet. Kanske foder också i vissa fall.

[linneasandberg]
0

Teddyn är för underbar alltså ;) Så go personlighet!