Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1043 ggr
Sumo
1

Dom slåss :(

Vi hämtade en till liten gris igår. Båda är ca 10 veckor och är från samma kull och har bott tillsammans på djuraffären.

Dom slåss något så hemskt. Sumo som vi tog i fredags får inte gå in i huset längre, det känns som att det nya marsvinet Puff har tagit över hela buren för vår Sumo. Kan det va så här ett tag? Är det ett normalt beteende?

stellina-67
0

Hej.

Han försvarar sitt nya revir.

Det bästa är att släppa ut dem tillsammans på ett ställe på golvet där dem någon av dem aldrig har varit, se hur det går då. Och ha koll.

Buren skall vara fri från tidigare dofter, desinficera buren med t ex ättika, eftersom det luktar starkt skura den efter det med ngt rengöringsmedel. Försök igen :). Har fungerat för mig och då förde jag samman ett gammalt och ett ungt marsvin som inte kände varandra sedan tidigare.

Sumo
0

Dom fick vara på golvet i ca 2 timmar innan vi släppte ner dom i buren och medan dom va på golvet med resten av familjen så gjorde jag rent buren från grunden. På golvet gick det jätte bra. Men hela natten har dom hållt på.

Charlotta-B
0

Gör så att du testar och ha två hus/matskål/hö platser/vattenflaskor.
Så dom inte behöver sloss om några platser eller om maten. då dom har var sitt av allt. :)

Charlotta-B

stellina-67
0

Hej igen.

Glömde säga att innan jag släppte ihop dem så gnid jag in det lilla nya marsvinet med den andre marsvinets kiss för att den skulle få samma doft…tog pellets där den gamle hade kissat och gned in i pälsen på den nya…vet inte om det var detta som gjorde det, men något fungerade ialla fall för dem bråkade aldrig! Du kan alltid försöka….även om det inte känns så fräschtSkrattande.

[SMF193 Sagan]
0

För att göra det lätt för sig själv och djuren, brukar jag alltid rekommendera att man skaffar två hanar med åldersskillnad.

I ditt fall en 5 veckorsbebis eller en vuxen hane hade nog varit det bästa.

När de är i samma ålder så blir det inte en naturlig rangordning och då blir det inte lika lätt.

Men om du inte vill byta till en vuxen hane så rekommenderar jag en stor yta, tex. badrummet, många gömställen tex. kartonger och krukor, massor av hö och annan mat. Mat är alltid bra att avleda med, mätta magar är glada magar Glad

Sen får man ha tålamod och vänta ut dom. Håll koll under tiden så de inte får allvarliga sår.

Lycka till, det blir säkert bra till slut Glad

Sumo
0

Jag vill mest bara veta att dom inte slår ihjäl varandra. 
Det är ju inte Sumo som vi haft sen i fredags som är problemet, han är så otroligt lugn. Det är Puff som vi tog igår som är en vilding, han är vild med oss och han är vild mot Sumo, medans Sumo är som ett gosedjur. Problemet är att barnen inte vill vara med det nya marsvinet för att han är dum mot Sumo. Ska vi låta det nya marsvinet vara eller ska vi hålla på med honom? Åh vad jobbigt det är att inte veta allt. Jag vill ju att allt ska vara så bra som möjligt.

Hur mycket tålamod ska man ha? Hur länge kan dom hålla på?
Ska man lämna tillbaka det nya marsvinet om det inte fungerar?

Sumo
0

Dom slåss (eller Puff slåss) bara när det gäller huset, vi har en tunnel också så Sumo har ju sin fristad. Men det är hemskt att han inte ska få vara i huset.

Memris
0

Ett hus per marsvin är ju att rekommendera, för även om de sen går samman så vill de absolut inte alltid dela sovplats.

Sumo
0

#8 Okej, då får vi inhandla det så kanske "husefriden" blir bättre :P
Problemet är då platsbristen i buren, hade tänkt byta bur om några månader… aja det löser sig. Burar är ju inte billiga direkt.

[SallysPigge]
0

Måste ju inte vara ett hus med väggar, räcker med ett tak bara … :-)

Sumo
0

#10 Okej… ja jag ska se vad jag hittar.

Binajis
0

Är det en gallerbur kan det räcka med en bräda genom gallret :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Sumo
0

#12 Ja det är en gallerbur, hade helst av allt byggt en bokhyllebur men har varken plats + att 3-åringen inte ska ha fri tillgång till marsvinen ;)

Ja du tänkte bara som ett tak? det ska jag göra på en gång, synd bara att inte båda får njuta av det fina nya huset.

[SallysPigge]
0

#13 När dom har blivit vänner så kommer dom byta plats så båda kommer att få vara där med. Så  är det hos oss, visst den dominanta bestämmer vart hon vill vara och har en favoritplats men hon ligger gärna på andra ställen med och då passar den andra på att vara där i stället. :-D

Sumo
0

Hur ska jag göra med Puff som är det nya marsvinet, han är inte alls lika intresserade av oss som Sumo, ska jag låta honom vara ett tag till eller ska han kelas med?

Sumo
0

#14 okej, då väntar jag ut dom nu. Det verkar faktiskt som att jag eliminerat problemet med gömställen iaf. Dom bråkar inte alls sen jag satte upp plankan, Puff är den dominanta det märks på långa vägar och SUmo verkar finna sig i att lägga sig där Puff inte ligger. :)

[SallysPigge]
1

#15 Det är bra om ni gosar med Puff också. Han kommer att gilla er bättre och ni honom.