luktar illa
Ja har nyss kpt en hona te min kille. Han är 9 mån och hon är 8 mån. Och förut så städade jag ca två ggr i veckan. Men nu måste ja nästan städa varje da. Vfr luktar de så illa?
Hehe, gissa.
jajo. Ja tror ja vet va de e. Men ja trodde de skulle försvinna efter ett par dar ? . =(
Näe, det kommer dessvärre inte göra. De kommer para sig tills du får bebisar. Sen parar de sig igen direkt efter nedkomsten. Så kommer de hålla på tills honan går sönder. Jag föreslår att du ger dem varsin bebiskompis av samma kön istället :-)
Jo men ja trodde lukten skulle försvinna. ja ska sära på dem sen.
Glöm inte att ge dem varsin kompis bara, det är lag på det.
nädå , de ska ja int glömma .
:-)
Föreslagsvis varsin son/dotter, om det ploppar ut :-)
Jag antar att du vet vad du gett dig in i, men jag rekommenderar starkt de olika artiklarna som finns här på forumet. Man blir aldrig fullärd och det är bra att vara riktigt förberedd när ungarna kommer 
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Här finns också väldigt fin avelsfakta: www.luneas.se
:)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
Ja de ska ja läsa. tack så mkt. men kmr de alltid lukta så illa? så ja måste städa varje da ?
Förmodligen mest när honan brunstar.
Nej, det bör sluta lukta mellan brunsterna eftersom hanen till slut kommer ge sig. Han kommer förstå att det inte är någon idé att "hålla på" eftersom hon bara vill vid enstaka tillfällen. Hon lär dessutom bli dräktig omgående och då slutar hon ju brunsta :)
Att han dessutom gått själv (?) i 9 månader resulterar antagligen i att han blir extra till sig och dessutom har ett extra "lager". Har man t ex två hanar, som hade varit det "normala" från början för dig, brukar det också lukta då och då eftersom de är lite halvsnuskiga med varandra också.
*asg* "lite halvsnuskiga med varandra" Dagens garv.
12 han har int gått ensam innan de. han gick me en annan hane som vi var tvugna att avliva =/ .
#12 När brukar sådant dyka upp? Har ju precis skaffat en hanbebis till min äldre hane. Och just nu luktar det ju bara väldigt mycket avföring redan efter 4 dagar och så måste jag städa igen :p Vilket inte gör något - det var jag ju beredd på eftersom det är två hanar. Men hur luktar det när de snuskar sig då xD?
4 Det luktar starkt. Men fyra dagar tror ja int är "redan" . efter fyra dar är de nog dags att städa iaf.
#13 Jag funderade länge på hur jag skulle formulera mig 
#14 Okej, då är han nog bara väldigt förtjust i sin flickvän :) Det kommer lägga sig med tiden, men var noga med att sära på dom när du konstaterat att hon är dräktig. Så slipper du lukt och fler ungar :)
#15 Det brukar dyka upp rätt omgående, från första stund. Men Aragorn (visst var det så han hette?) har ju gått ensam så oerhört länge att han kanske inte ens har "förmågan". Det är rätt vanligt att hanar som inte fått snuska sig (vare sig med hona eller hane ^^) efter ca 3-4 år inte har förmågan längre. Hur beter han sig mot sin lille polare?
Kan också vara vilken typ av underlag du använder, finns något som är vitt som papper/sågspån som är jättefint men det ansorberar inte deras urin bra så det luktar väldigt illa.
Ja ha vanlit kutterspån.
#17 Jo men han hade ju en burkompis innan men då var det mest hon som satte på honom xD Haha. Men ibland gjorde han det men det var ytterst sällan. Kan ju hända som så att han inte "är sådan" helt enkelt. Han har aldrig varit den som juckat på andra :p
Det gick förvånandsvärt bra mellan dem faktiskt. Inga slagsmål eller bråk eller någonting. De fick vara nybadade på ett neutralt ställe med mat - de tvättade sig själva - tittade på varandra och käkade lite mat. Efter ca en halvtimme började Nintendo(den nya lilla pojken) sno mat ifrån Aragorn. han stod bara kvar stilla och förvånad och tog en ny bit mat xD haha. sen började han ta mat från Nintendo efter ett tag. 2 timmar senare satte jag ihop dem - då hade Aragorn t.o.m tvättat Nintendo ;) Men som sagt - inte ett enda bråk eller tjafs. Väldigt förvanande som sagt!! Men en mycket nöjd matte ;) har gått oerhört bra och Aragorn har blivit sig själv igen=D Om du vill kan du kika in på min blogg som handlar bara om marsvinen www.noffisarna.blogg.se Där kan du läsa om allting!
Jag har aldrig upplevt att dem har luktat illa? Varkens hane + hane eller hona+hane :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#20 Hon? Har han gått med hona? Du får friska upp mitt minne känner jag 
#22 Han gick ju med en kanin innan ;) Och när hon dog så köpte jag ju en "hane" som visade sig vara en hona - men jag hann aldrig sätta ihop dem tack och lov :p haha
#23 Jahaaa, då är jag med :D
Jo, men som sagt… då har han ju inte producerat sperma på om vi säger 5 år, som han säkert skulle ha gjort om han hade gått med marsvin. Så han har nog inte förmågan, helt enkelt. Det är säkert därför han är så ohanig. Alltid lika skönt när de är okomplicerade tycker jag! :)
#24 Aboslut! Det säger jag inte emot! Var sååå skönt att de gick ihop såpass bra som de gjorde! det gjorde verkligen min dag kan jag säga ;) Bara väntade på att de skulle slåss att jag var tvungen att ha "is i magen" med det stötte jag aldrig på :p