Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 897 ggr
dermot
0

Rumsrena grisar?

Hur får man sina grisar rumsrena? Går det ens?

Vad behövs? Vore ju så mycket enklare att bara städa ut en liten del av buren istället för hela. Och filtar är ju mysigt men det går ju inte om de inte är rumsrena, blir väl alldeles för skitigt?

Har ni några tips? :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Qishtie
0

Det går att göra dem rumsrena,

när marsvinet springer fritt kan man till exempel sätta ut en låda med antingen strö, tidningspapper eller kattsand, men ett tips är ju att använda samma material som du använder i buren. I lådan ska det finnas lite spillning. Sätt upp marsvinet i lådan ibland, så komer det tillslut att uträtta sina behov där.

Man kan också lägga ut tidningar där marsvinet brukar uträtta sina behov. tillslut kommer marsvinet att börja "favorisera" vissa av tidningarna. Då kan du ju minska så att marsvinet bara har sina "favorittidningar" kvar, och så fåt det favoriter land dem. tillslut kommer det bara att vara en tidning kvar, och då är marsvinet rumsrent.

Detta kan ta olika tid för olika marsvin. Jag har haft ett marsvin som lärde sig det väldigt snabbt (då jag började lära henne det väldigt tidigt), det tog ungefär 3 veckor, och nu har jag ett marsvin som är 2 år och precis har lärt sig.

dermot
0

#1 Okej, tack! :)

Ska pröva, funkar det så funkar det!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Gabriel123
0

#1 tack det hjälpte mig också! Ska få två hanar runt Lucia. Kan knappt vänta !

Fridaaaa
0

Skulle säga att det är väldigt svårt, eftersom maten nästan går rakt igenom marsvinen hehe det är därför det brukar vara bajs i t.ex höet :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[SweetRose]
0

Jag har alltid upplevt att de blir rumsrena av sig själva. Det har alla mina blivit i alla fall! Fast bajset ploppar ju ut hela tiden utan att de har någon direkt kontroll över det, som #4 säger men kisset har de dock gjort på speciella ställen!

Bävern
0

Såg igår när jag städade buren att min Bäver hade barar kissat på ett ställe nu och det va inne i sitt huset sen va resten av spånet i buren tort men pluttar ligger det lite var som helst han äter och bajsa samtidigt =)

http://minbecel.blogg.se/

http://mina-duvor.webs.com/

Qishtie
0

Ja, bajset är det ju ganska svårt att kontrollera eftersom grisarna knappt kan kontrollera det själva, men kisset funkar ;) men ja, som sagt är det ju väldigt olika från gris till gris. :)