Ny kompis
Detta finns säkert i en annan tråd, men jag frågar iaf *skratt* Man ska ju vara frågvis :)
När man ska sätta ihop två marsvin, vad ska man då tänka på för att det ska gå så bra som möjligt? De löser kanske de mesta spå egen hand ? Hehe ..
Vi hade ett marsvin med Gunnar, men det funka inte. De kom inte överens. Så nu ska vi göra ett nytt försök
och denna lilla krabat är yngre än Gunnar också, vilket borde göra det lite lättare ?!
Tacksam för all hjälp till & göra mig en ännu bättre marsvinsägare
Tänk på att städa buren riktigt noggrannt samma dag precis när dom ska träffas typ, så ingen lukt är kvar. Se till så att dom träffas på en neutral plats, t.ex på golvet. Den hanen som är yngre som du pratar om, det brukar underlätta som du säger när den är yngre än det marsvinet man redan har :) Det du åxå kan göra är att gnugga in dom båda i lite nytt och fräscht spån, så får dom en i princip samma lukt, och accepterar varandra oftast mycket fortare. Så kan du åxå lägga ut några små hötussar här och var, utefall dom hamnar i luven på varandra från första början, så att dom kan sysselsätta sig, men ändå observera den andra när dom lär känna varandra.
För att sätta ihop två marsvin behöver du följande:
Lim, pälsfästande. Fråga i djuraffären.
Skärp, ett helt vanligt läderskärp går bra.
Börja med att tvätta av båda marsvinen. För att limmet ska fästa måste båda två vara torra. Därefter tar du en ganska bred målarpensel och stryker på ett tjockt lager med lim på det ena marsvinets högra sida (snåla inte, då måste du göra om det om 10 år). Sedan tar du det limfria marsvinet och trycker det intill det första. Andvänd skärpet för att hålla djuren på plats medan limmet torkar. Efter lite drygt en vecka kan du spänna loss skärpet, då bör limmet vara torrt och djuren ska sitta ihop ordentligt.
Behöver jag påpeka att jag skojar? XD
Kram Hanna
Hanna
#2. Hahaha, du är sjukt rolig, vet du det? *asg* 

#3 - Berätta det för mina kompisar ^^
Dom har inte riktigt fattat det ännu XD
Hanna

Okej :) Jag tackar ! Hehe
Skrubbat buren har jag gjort ;) .. Min hane nu är snart 4 månader och den nya hanen är några veckor (kommer ej ihåg exakt) Gnugga in i lite sågspån ska jag försöka med :) OM de skulle hamna i luven på varandra, är det bara att strunta i dem och låta dem sköta det själva?! Hehe, är rädd för att någon av dem ska bli skadade typ ..

#2 HAHAHA, jag fatta först inte riktigt ^^ lite trött i mitt huvud :P

För den som är intresserad, kan jag säga att allt funkar bra :) just nu iaf .. hehe .. Och det känns väldigt bra :D
:)

Buren känns mer levande nu & det är så otroligt mysigt