Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1496 ggr
_Charlie
2

Ihopsättning 3 hanar tips

Jag ska försöka med det omöjliga, funkar det inte så har vi i alla fall försökt.

På fredag kommer det hem en liten kille på 7 veckor, denne vill jag prova att sätta ihop med något av våra hanpar. Vilket som är bäst tänkte jag se om ni vet.

Första paret är Nums och Plura.
De är 5 månader resp 11 veckor.
Nums är ledaren, en riktigt lugn "farbror" som aldrig bråkar, ytterst sällan hävdar sig. Han blir aldrig sur på Plura när Plura är för mycket utan kan i värsta fall burra lite. Plura är en nyfiken och livlig krabat som sällan bråkar han heller. Det råder stor harmoni i deras bur och de är väldigt trygga både hos oss och tillsammans.

Andra paret är Spader och Nelson.
De är 4 månader resp. 12 veckor.
Dessa har bara suttit tillsammans några dagar. Deras ihopsättning gick väldigt okomplicerat till. De träffades 10 minuter på golvet där de dansade en stund, och sattes sedan in i Spaders bur som inte ens var rengjord. Där satt de och åt och tog det lugnt och jag åkte hemifrån. Kom hem 30 minuter senare då de båda sov tätt intill varandra i en av kojorna. Det är lite livligare i deras bur, Nelson verkar ha tagit platsen som ledaren trots att han är lite yngre, och inga bråk har förekommit.

Hur själva ihopsättningen kommer ske har jag redan klart för mig. De kommer nybadade att få träffa nykomlingen en och en på köksgolvet en bra stund var, där det kommer finnas massvis med plats, gömmor och mutor. Går allt bra kommer de sedan få träffas alla 3 på samma plats en ännu längre tid. Funkar detta kommer de få flytta in i en helt ny bur på 60x200 fylld med gömmor och mutor. Och så får vi ta det därifrån och se hur det går. Går det inte så går det inte, och jag är väl införstådd med riskerna.

Jag lutar åt att det är bäst att använda det första paret, Nums och Plura. Men jag undrar om ni tror att jag har rätt i detta?

_Charlie
0

Om ni tror att 60x200 är för litet i början till de skulle jag kunna göra någon slags bro ut från buren ner på golvet där de kunde ha en större inhängnad för ännu mer plats. Det skulle inte funka permanent men som en lösning i början om de skulle behöva större plats i starten..

_Charlie
0

Eller eventuellt skulle jag i stället kunna använda mig av 80x200 hyllan..

Lixim
1

Det viktiga är ju även hur den nya killen är. Är han underlägsen kan jag tänka mig att det skulle gå bra hos nums och plura då nums redan har ledar rollen.

Är den nya killen dominant av sig kan det ju bli lite klurigare.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

[Alexis78]
3

Jag skulle nog ärligt inte vågat sätta in en tredje hos något av paren då de redan är så väl fungerande.

[SallysPigge]
0

Jag hade ju 3 hanar under en vecka ungefär, när vi fick hem Nogger till våra bröder. Fast dom var 5 resp. 6 veckor gamla och det gick hur bra som helst.

Jag hade nog testat med det nya paret eftersom dom inte hunnit bo ihop sig lika mycket som dom andra två. Men visst det är en risk du tar, men ibland måste man våga för att vinna.

Och skulle det inte fungerar så har du ju en del hanar att möblera runt med så det blir nog bra tillslut.

Nu känner jag inte din nya hane men där han kommer ifrån så verkar dom alla vara väldigt nöjda och harmoniska grisar.

Lycka Till! :-D

_Charlie
0

#3 Då han är så liten har jag svårt att tro att han är "något" alls ännu, han är ju bara knappt 7 veckor?

#4 Jag förstår dig och kan hålla med dig till stor del, och jag är som sagt införstådd med riskerna. Jag känner dock att jag har väldigt mycket att vinna om det skulle fungera, fungerar det inte får jag ta den smällen. Jag lär nog märka väldigt snabbt om det inte fungerar och kommer inte ge mig in i det till vilket pris som helst utan det sker såklart inom rimliga gränser.

_Charlie
0

#5 Tack! Så känner jag också. Ibland måste man våga, går det inte så går det inte så klart. Varför jag lutar åt Nums och Plura är för att de redan klart gjort upp om rangen, och ledaren är bestämd men lugn och otroligt snäll. Funderar på om inte det vore bättre än ytterligare 2 lekfulla tokar, att det finns en lugn och bestämd herre med i spelet?

_Charlie
0

Det kommer vara lugnt här hemma från fredag då han kommer till fredag nästa vecka då min minsting inte kommer vara hemma, och köksdörren är alltid stängd på natten. Så jag skulle kunna låta dom vara i köket rätt länge faktiskt, många dagar om det skulle behövas. Det finns ingenting på köksgolvet som de skulle kunna skada sig på eller direkt förstöra utan det skulle kunna fungera som bur ett bra tag.

Lixim
1

#6 dom kan dom med en del :)

Jag röstar på Nums och Plura.

Det värsta som kan hända är att de ryker ihop sen får du inte ihop nån av dom. Men ska jag vara ärlig tror jag det kommer gå bra. Nums låter som en riktigt bra hane.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

[SallysPigge]
0

#/ Hm du tänker så! Ja det kan ju vara bra om det redan är klart, du har nog rätt. Och du ska göra det du känner är bäst.

Och det finns många som har tre hanar ihop även om dom är sällsynta.

JAg följer en på youtube, älskar hennes videos och hon har 5 hanar, fast dom är uppdelade i 2 och 5.

http://www.youtube.com/watch?v=G5HRO6Cf85o&feature=feedu

_Charlie
0

#9 Det är han, ingen av mina hanar är som han, inte ens de som är äldre. Just därför tror jag att han skulle vara bra att ha i gruppen, jag tror också han är den som skulle acceptera det mest..

Jo, det vore ju synd om jag förstörde mellan Nums och Plura, om de skulle ryka ihop och inte vilja veta av varandra sedan, men jag tror chansen är mycket liten att detta skulle ske. Men man ska ju aldrig säga aldrig. ;)

_Charlie
0

#10 haha henne har jag också följt ett bra tag! Precis, visst är det ovanligt men med rätt grisar och på rätt sätt är det ju inte omöjligt. Det finns ju många som klarat det, även här på mif finns ju jättemånga hangrupper, till och med om 4. Bara man letar efter dom. ;)

Binajis
0

Jag skulle också köra på Nums och Plura. Det ger dig ju de bästa förutsättningarna att få det att fungera - skulle inte ens de komma bra överens så är det ganska dödsdömt att få ihop 3 hanar.

Man behöver ju ett väl fungerande par som grund, men det är såklart tråkigt om det skulle sluta med att ingen går tillsammans. Dock är det rätt ovanligt tror jag, tar man isär dom och låter det gamla paret som fungerade gå tillsammans igen så brukar det återgå till det normala.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Binajis
2

#12 Jag har just nu två grupper på 4 hanar + en bur med 3 fungerande hanar Skrattande

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

_Charlie
0

#14 Ja titta, hopp finns ju! :) Jag tror också att Nums och Plura är just ett sådant par man behöver för att få det att fungera, så det känns som att förutsättningarna enbart är goda. Håller jag god koll och särar på dom i rätt tid om de inte fungerar tror jag inte att Nums och Plura skulle rata varandra heller.

Jag skulle inte göra det bara för att, om jag inte hade ett par jag tror på, och det har jag. Så vi testar. Går det inte så går det inte, men då vet jag. :)

Lixim
0

#15 lycka till Glad

Smf 475 Lixim's

Bloggen

_Charlie
0

#16 Tack tack! :)

Han kommer fredag seneftermiddag så det blir nog inte förrän lördag förmiddag jag provar. Så de har god tid på sig innan natten.. Blir ett spännande projekt. :)

_Charlie
0

Binajis, du som gjort detta förr. är det något jag bör tänka på som jag inte redan tagit upp?

[SallysPigge]
0

Då säger jag kör på :-D

Binajis
0

#18 Tyvärr har jag inte det, eftersom jag själv är väldigt slarvig Tungan ute Sätter ihop dom jag vill ska sitta ihop och det funkar i regel utmärkt så länge buren är tillräckligt stor. Jag har inte ens flera hus eller matskålar åt var och en (två matskålar var till 4-grupperna dock, men det är för att de är försmå för alla 4 att sitta runt). Den ena 4-gruppen är självkonstruerad så att säga - Chane och Doyle hoppar in till Smoothie och Guy, och tvärtom. Jag kom ut en dag och de satt alla fyra i samma bur, så nöjda så.

Men din plan låter rätt vattentät tycker jag, jag tror att det kommer gå bra. Just att låta de träffas på neutral mark och ge dom flera bitar av grönsaker och annat gått är ju sett som "hemligheten".

Is i magen förstås. Du bör oroa dig först om någon blir uppenbart utfryst och exempelvis inte vill äta. Kanske sitter apatiskt i ett hörn eller själv i ett hus hela tiden. Lite gruff får man acceptera för rangordningens skull :-)

Fridaaaa
0

jag tycker personligen inte att han verkar underlägsen. Han vill gärna in till mitt ena par gossar hehe

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

_Charlie
0

Jag kan säga Frida att du hade helt rätt i det du misstänkte, han är definitivt inte underlägsen utan otroligt kaxig för sin ringa ålder och storlek!!

Jag väntade inte med att börja "projektet" tills i morgon då jag ändå kommer vara uppe långt in på småtimmarna, utan jag körde på en gång nästan. Lillen har väntat själv över en vecka nu och jag tyckte inte han skulle behöva vänta längre nu. ;)

Nums blev den första att sättas med honom på köksgolvet, de har väl ca 4-5 kvadratmeter "bur" just nu. Massa hö, mat och grönsaker och lite gömmor utspridda. Lillen flög på Nums på en gång och har i säkert 40 minuter ridit på honom konstant. Nums är för snäll för att bita ifrån ordentligt vilket jag tror skulle vara bra men det vill han som sagt inte. ;)

Nu verkar dock ridandet slutat och de ligger platt pladask bredvid varandra med benen rätt ut och vilar efter allt springande. Nums och Lillen verkar ha funnit ro.

Funderar på hur länge jag ska vänta nu innan jag byter plats på Nums och Plura? :)

[SallysPigge]
0

Hoppas det fungerar :-D

_Charlie
0

#23 Tack, det hoppas jag med. :) Än så länge går det ju bra, det stora provet blir väl när jag släpper ihop dom alla tre. Men spännande också. :)

[SallysPigge]
0

#24 Ja det blir spännande, vi får vårt på söndag med Milla. Fast jag hoppas att det inte ska vara så svårt. Möjligtsvis Tindra som flippar men det tror jag inte.

Fick du hem Lillen idag? ihop med Humlorna? :-)

_Charlie
0

#25 Nej det ska väl förhoppningsvis gå lite mindre komplicerat för Milla hoppas jag. ;) Ja äntligen är dom hemma och ännu vackrare än jag hade kunnat tro. Rymningsbenägna hela bunten också och har redan hunnit sätta skräck i sin matte som fick flytta bokhylla för att få fram gömd gris. ;)

[SallysPigge]
0

#26 Oj då är det livat nu då :-)

Längtar tills man får se lite bilder på dom :-D

_Charlie
0

#27 Det kommer absolut! :)

Har nu skiftat plats på Nums och Plura då Nums och Lillen bara låg och vilade och åt i en timme. Går väldigt bra, inget bråk, de nosar på varandra, käkar lite, pratar lite, skuttar lite.. Låter dom gå en stund nu innan det stora provet. :)

_Charlie
3

Det går SÅ himla bra… vågar inte ta ut glädjen men de ligger alla tre tätt intill och mumsar hö… :)

Fridaaaa
0

#26 Haha busiga marsvin :D
Här har dem ju suttit i gallerburar nu denna veckan jag hade dem, och flickorna har suttit mycket på hustaket :D

_Charlie
0

#30 Otroligt busiga!! Men det tycker jag de får lov att vara. ;)

Fridaaaa
0

#31 Hihi :D Hoppas du kommer trivas med det!
Himla lugnt här igen nu när dem har åkt, lite tomt hihi vant sig vid dem efter bara 1 vecka här ^^,

_Charlie
0

#32 Hehe ja då. ;) Pojken ligger nu med Nums och Plura i sin bokhylla och vilar och flickorna har precis fått flytta in i Nums och Pluras gamla våning där de smyger omkring och nosar och smakar på allt och tjattrar en himla massa. Så härliga. :)

Fridaaaa
0

#33 Naw så mysigt Glad

_Charlie
3

Natten har passerat lugnt och killarna verkar vara bra vänner. Varje gång jag tittar till dom ligger alla 3 i samma gömma trots att där finns varsin i buren. Ibland hör jag dom pipa lite men jag tror det görs upp om rang fortfarande lite då och då, men inga bråk! :)

[apprecier]
0

Låter gulligt. Hoppas att det flyter på bra för dem. Jag har tänkt göra samma sak, dvs ha 3 hanar ihop. Toby är nästan 1 år, han ska få en kompis på 5 veckor nästa vecka. Sedan kommer den tredje när den lilla är runt 10-11 veckor. Hoppas att de kan funka då. :)

gnagarlover
0

låter kanonbra.hoppas det fortsätter så.Skrattande

Cola&Bacardi
0

#35 Vad bra!

Mvh Linnea