Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1018 ggr
Rafflan
0

Fodring?

Ni som inte ger pellets vad ger ni?

Hö och …?

Även hur mycket och hur ofta?
Även varför ger ni dem olika sakerna, godis, c-vitamin, osv?

Hultan
0

Hö och c-vitaminrika grönsaker.

Hö 3 ggr/dag morgon, eftermiddag, kväll. Mindre portioner men ändå så pass mkt att det aldrig hinner ta slut.

Godis = det uppskattas, dom blir glada. (godis här är tex persilja, tomat, morot, sallad. Ges ca 2-3 ggr/vecka i liten mängd)

C-vitamin = för att dom blir sjuka annars. Kan inte producera eget precis som vi. Ger inga tillskott förutom lite askorbinsyra på en grönsaksbit ngn gång i veckan under vinterhalvåret när det inte finns grönt att plocka in utifrån.

osv?

Med sunt förnuft kommer man långt!

[SallysPigge]
0

Hö och grönsaker varje dag

sedan varierar jag pellets med havre och ibland kligröt. :-)

Fridaaaa
0

Fri tillgång till hö.
Nytt vatten varje dag
Pellets i ena buren, och pellets&havre i andra buren
Grönsaker 1-2 gånger/dag, 1-2 grönsaker/dag,

Frukt & annat onyttigt max 1-2gånger/vecka

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Alexis78]
0

#3# Fast då ger du ju pellets? Tror ts syftade på vad man ger för att mätta dom om dom inte får pellets?

[Alexis78]
0

#1# Jättebra beskrivning av varför dom ska ha C-vitamin, tänkte förklara det men din beskrivning räcker.

Fridaaaa
0

#4 Sallypigge skrev det med, men henne kommenterar du inte ens? Snälla bara lägg av.

Rafflan
0

Mer exakt vilka grönsaker ger ni för c-vitamin och vilka ger ni för godis?

Ger ni nå anda grönsaker för övriga vitaminer/mineraler eller får dem i sig allt genom hö och c-vitamin grönsaker? :)

Fridaaaa
0

#7 Vitkål, broccoli, blomkål, paprika är bra som "basföda" av grönsakerna.
Även grönkål innehåller mycket c-vitaminer.

Gurka, persilja & frukt är mer godis:)

Fridaaaa
0

Denna sidan tycker jag är väldigt bra att kolla, brukar kolla in där då & då :D
Humlans marsvin

[Alexis78]
0

#7# Mina får Morötter, Gurka, Broccoli, Tomat nästan dagligen men de gillar även frukt, som banan, äpple, mandarin el melon. Med rätt motion så behöver nästan ingen grönsak eller frukt ges enbart som godis.

[Catfight]
0

mina får vitkål varje dag. och sen varannan dag eller mer sällan så får de morot paprika och äpple. men de ger ja dem mest som belöning eller när ja bara vill skämma bort dom. sen får dom såklart hö och vatten varje dag. det behöver ja väll int ens skriva. de e ju en självklarhet.

de fick mycket persilja förut innan ja visste att de kan få urinsten av de =/ .

_Charlie
0

Alla mina marsvin är ungdjur, bebisar eller sjuka så här är det fri tillgång till havre utöver hö och grönsaker. Ger inte pellets.

_Charlie
1

Ang grönsaker. Morötter är en daglig grönsak här, utöver det blir det paprika, vitkål, tomat, broccoli… vad som finns hemma. :)

Cola&Bacardi
0

Förutom fri tillgång på hö så ger jag vitkål till frukost och sen brukar det bli lite olika grönsaker/frukt sen på kvällen, beror på vad som finns hemma Glad

Ger även Bacardi havrekross i bland, då han har lite svårt att hålla vikten. Ger dock inte varje dag.

Mvh Linnea.

Mvh Linnea