Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2627 ggr
godisgrisen
0

Urinsten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min femåriga tant Poppy hade en knöl i rumpan, en hård men inte jättestor. Konstig och skrämmande tyckte jag att den var, cancer trodde jag att det var… Tills jag för några dagar sedan tog mod till mig för att studera den ordentligt. Vid det laget hade stenen nästan kommit ut av sig själv så den syntes lite i "kisshålet" när jag såg den förstod jag genast vad det var. Faktiskt var det inte så svårt att klämma ut den.

Poppy mår bra. Jag har inte märkt att hon haft problem att kissa eller någonting, trots att jag hållit koll på henne och det verkligen borde ha varit jobbigt och smärtsamt att kissa med en propp i rumpan. För… jag tror att det var ett par år sedan hade hon urinvägsinfektion och kissade blod, då konstadterades att hon hade mycket kristaller i urinen. Förra våren hade hon en liten släng av UVI igen men det var väldigt lindrigt.

Framför hennes tass på bilden ligger den berömda stenen. För att förstå skalan kan jag säga att Poppy inte är en liten hona utan en välväxt dam som i sin krafts dagar vägde 1200g nu lite minre eftersom hon börjar bli lite gammal.

[saphirasmarsvin]
0

Fy så obehagligt! Vilken tur att du kunde hjälpa henne att få ut den. Hoppas hon slipper vara med om något liknande i framtiden!

En artikel om urinsten hade för övrigt varit väldigt välkommet här på Mif. Känns som att det är ganska vanligt på marsvin.

[NalaMeya]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Åh vilken tur att det gick bra ändå! Glad

EvaLuna
0

Samma sak hände min gris Tova för ett tag sen. Hon va då ca 4-5 år & hade varit lite gnällig en tid. Jag trodde att spån hade satt sej på tvären i rumpan, men de visade sej va en urinsten, något lite mindre än Poppys. Den kom ut efter en stunds lirkande & skrik från Tova

Sen dess är e strikt persiljeförbud (oxalsyra…) & hon har inte haft några besvär sen dess. Dricker dock ganska mycke… Hon är snart 6 år.

godisgrisen
0

#3 Intressant att du nämner persilja! Vi hade för 1-2 år sedan jättemycket problem med urinvägsinfektioner på våra honor. Flera var till veterinären och de hade kristaller… Då slutade jag nästan helt att ge persilja och skillnaden är faktikt total! Nu har vi inga problem alls utom Poppys fördröjda då. Jag kan säga att jag ett par gånger i veckan gav dem rejäla persiljegivor tidigare det var absolut deras favoritmat. Numera får de mera sällan dela en liten tofs som godis.

EvaLuna
0

Ok, de verkar ju finnas ett klart samband då… Jamen de är ju så grymt - dom ÄÄÄÄLSKAR persilja! En av mina kompisar brukade ha med sej jätteknippen till grisarna när han kom på besök. En liten kvist kan knappast skada.

Oxalsyrahaltig mat är tydligen EN av de ämen som kan orsaka urinsten… Här finns massor att läsa

http://www.guinealynx.info/stones.html

Creation
0

#1 Det finns faktiskt redan en artikel om ämnet här på sajten. ;)
Urinstensartikeln

#4 Persilja innehåller väldigt mycket kalcium och oxalsyra, så det är inte konstigt att stora mängder av det bidrar till kristallbildning. Att det skulle ha något samband med just UVI har jag dock inte hört talas om… kanske är det kristallbildningen som välkomnar bakteriehärdar?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

FeliciaS
0

Oj, vad läskigt! Jag hade blivit förskräckt om min Frideborg (eller någon av de andra förstås, men de har inte UVI/kristaller) hade haft en sådan stor sten på väg ut. Men vilken tur att det gick så bra för er :)

Här har vi också strikt persiljeförbud sen Frideborgs första UVI-symptom. Enbart ett fåtal av grisarna får det och då i minimängd.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

godisgrisen
0

Putt

Hultan
0

Förvånad Hjälp! Och jag som gav mina persilja här i veckan, visste att man skulle ge det sällan, men nu fick jag mig en tankeställare. Kanske ska införa förbud här med då. Likabra..

Med sunt förnuft kommer man långt!

sandraedlund
0

Hur sällan är sällan när det gäller persilja då?
Borde kanske trappa ner på det här hemma då med - har blivit lite väl mycket av det den senaste tiden :s

godisgrisen
0

#10 Vet inte hur sällan som är sällan… Några små kvistar i veckan är säkert helt okej eller till och med bra det finns ju mycket nyttigt i det också. Jag matade massor förut och det var inte bra…

sandraedlund
0

#11 okey! Ja men några kvistar i veckan får de - men inte ger jag dem mycket inte. 2 kvistar per djur kanske 1-2 ggr/vecka. Så då måste det ju vara helt okey?

godisgrisen
0

#12 Det är säkert helt okej :-).

sandraedlund
0

#13 vad bra! marsvinen älskar det ju! och lillan som inte tidigare gillat selleri har faktiskt börjat tycka om det nu tack och lov ;)

[Catfight]
0

Men ja ser mitt marsvins med.. Ska ja prova att få ut den eller är det alldeles avancerat för en nybörjare?

godisgrisen
0

#15 Prova om den lossnar lika lätt som Poppys så är det inga problem. Sitter det hårt och gör jätteont kanske hon måste till veterinären. Men jag vet flera som lyckats pilla ut stenar från honor så det borde gå. Värre på hanar då…

Hur gammal är din hona?

[SallysPigge]
0

Mina gillar inte persilja däremot dill, men det kanske inte är någon fara med det?

[Catfight]
0

16 hon är fyra år. Jag fick ut den igår! de var int speciellt svårt. men att ja int har märkt ngra symptom på henne. Känner mig rätt skyldgig =/  Men ja fick ut den enkelt och smidigt iaf och de e skönt .

godisgrisen
0

#18 Härligt att den är ute!

Jag märkte inga symtom alls på Poppy hon var inte ens kissig på magen och såg ut att kissa obehindrat konstigt nog. Lite svullen var hon i rumpan några dagar efter utpillandet men hon hade inga problem av det. Poppy mår utmärkt… fast hon börjar få lite väl päronformad äggstockscystekropp och hon hör dåligt men det är ju en helt annan sak, det får man väl när man är en tant på 5,5 år.

[Catfight]
0

19 ja de e skönt !

Men tror du de finns fler stenar? Ska ja ta henne te veterinär ifallatt?

Vad skönt att hon mår bra nu iaf :)

godisgrisen
0

#20 det är jättesvårt att veta om det finns fler stenar. Men har hon inte nägra besvär så tror jag att det är borta. Poppy ser inte ut att ha några problem.

Var din honas sten lika stor? Nyfiken.

[Catfight]
0

21 okej, ne ja ser inga tecken på att de skulle finnas fler. hoppashoppashoppas!

Nej, de var den int. men den var int så mkt mindre. men din hona, ja kan inte ens förstå hur den fick plats där inne. den var ju jättestor. så skönt att de gick relativt enkelt att få ut den :)