Smittar svamp?
Är det någon som vet om svamp smittar
marsvin-marsvin
marsvin-människa
marsvin-människa-annat marsvin
?
Isf hur?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
ska det inte göra.prova att droppa exner petguarddroppar på honom och se om det försvinner .det gjorde det på en av mina bebisar.finns i djuraffär
#1 Tack. Jag upptäckte nämligen igår kväll att det gick att försiktigt plocka bort all Charlies päls på rumpan med små hudflikar. När jag hade tagit bort allt syntes en tjock svampskorpa som täckte hela rumpan, inte konstigt att jag inte fått röra hans rumpa på länge.
Jag badar i svampschampo och pudrar med pevaryl tills på måndag då jag kan ringa hans veterinär, så hinner jag se om det gör någon skillnad tills dess också. Jag tycker att redan nu på förmiddagen då jag gett honom sin andra behandling med detta kan se en liten skillnad.
okidoki och tack så mycket för de fina blommorna=))
#3 Varsågod, tack själv för de fina marsvinen! :D
Jag minns inte vad du hade döpt dom till, flickan med mest svart i ansiktet och minst svart på kroppen heter numera Haiya. Denna lilla busa rymde i natt. Sonen väckte mig hysterisk i morse och skrek att Haiya var borta. Hon hade varit på upptäcksfärd i köket under natten och avslutat sitt äventyr under bokhyllan. 
#4 Haha sicken busa! 
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 Oj så du har fått dig en utbrytare … :-)
Hoppas allt går bra annars :-D
#5+6 Haha ja det kan man säga! Vet dock inte om hon självmant hoppade ut eller om hon råkade luta sig lite för långt ut. Kanten är bara ca 18 cm men golvet är precis nedanför så det är ju ingen fara även om jag helst skulle vilja att hon stannar kvar i sin bur nu. ;) Jag stoppade ner båda 2 tjejerna i lilla plastburen i morse så jag kunde sova en stund till, men sedan fick de gå tillbaka till vanliga buren och ännu har ingen smitit igen iaf. Så det var nog bara ett litet misstag, men nu vet hon vad som händer. Sötloppan! :)
#7 hihi
Ja det kan ju vara vilket som hehe Vet att dem kn hoppa båda tjejerna då dem älskade (när dem var här) att sitta på hustaket:P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
smittar inte svamp via direkt kontakt? eller har jag fått det om bakfoten?
#9 Jo det gör det.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
#9,10 Smittar det MIG via direktkontakt? Kan jag röra Charlie och sedan smitta vidare andra marsvin? Hur funkar det?
#11 Det kan eventuellt smitta dig men framförallt kan du bära vidare svampsporerna (vilket du bör räkna med att du gör).
När jag har behandlat marsvin med svamp har jag varit extremt noga med hygien, aldrig röra ett friskt marsvin efter att jag rört det drabbade (även om de går i samma bur). Alltid tvätta händerna i varmt vatten (jag brukar tvätta i vatten som känns lite "för varmt" men ändå inte bränns) och tvål, har du virkonS hemma så är det en god idé att spraya kläder du har på dig vid hantering samt dina händer. Ha Charlie i en handduk eller sätt på dig ett förkläde för att minsa risken till att svampsporer sätter sig i kläderna.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
Det beror på vad för svamp det handlar om. Den enda svamp som kan smitta till människa är Ringorm. Ringorm är alltså en extra envis slags svamp. Sen finns det lite mindre agressiva typer av svamp som kan ställa till problem. Dessutom finns det flera typer av svamp som förekommer helt naturligt i marsvinens miljö och som bara blir ett problem om de får precis rätt betingelser. De är alltså helt harmlösa i normalfallet. Det kan t.ex. handla om fukt och värme (tänk väldigt tät päls som inte kammas igenom) eller att marsvinen är väldigt nedsatta i kondition. Det låter väl inte helt otroligt att det är en sån svamp som Charlie drabbats av.
Egentligen kan man säga att alla typer av svamp smittar på så sätt att det krävs sporer för att de ska kunna utvecklas. Men oftast krävs också att marsvinen inte har fullgod motståndskraft för att de ska utveckla ett angrepp. Man kan se även när det gäller Ringorm att bara vissa individer i en besättning får angrepp.