Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1058 ggr
Qishtie
0

Ramptips? :)

Hej! jag täkte bugga en bur (med 2 våningar ovanpå varandra) :) Har ritat lite hur jag tänkt att det kunde se ut, men sen kom jag till det där med transport upp och ner…

Jag hade helst velat ha någon form av trappa, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra den. Går det bra med att stapla tegelstenar eller? kan de ramla ner eller är de för tunga? Det är ju ganska högt upp, kanske 25-30 cm, våningarna ska ju stå ovanpå varandra.

En ramp funkar också, men tänker att det kanske kan bli för brant när det är så hög höjd?

Lite tips hade gjort mig glad ;))

Hultan
0

Jag har byggt en ramp som jag är nöjd med. Kolla min burtråd :)

Med sunt förnuft kommer man långt!

[Quickeman]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag ingen övervåning, men rampen (till höger) hade jag upp till en övervåning förrut. Har skruvat i metallöglor i själva buren (eller i övervåningen), och krokar på rampen och sen bara hängt på den :) Nu när det är bäbisar i den buren så har jag dock fått knyta fast den med snöre också (de går undet och hakar av denFlört)

Från andra sidan har jag lagt en tegelsten och en träbit som jag virat in i en handduk.

Hultan
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild. Gummimatta fastlimmad på tunn träbit. Fastsatt med kardborre mot övervåningen!

Med sunt förnuft kommer man långt!

RexHona
1

Kattklösträd funkar också, sådana platta som man hänger upp. ser ut som snöre lindad runt pappbit. Kolla i djuraffärer.

Qishtie
0

Tack för alla svar! Men oj, vad jag blev inspirerad, vill bara börja NU,NU,NU! :) Men, först mattläxan… tror att jag får göra det sen till jul ;)

Fick en liten ide… tror ni att det skulle funka att göra en ramp, och sen göra en tunnel runt den? så att det ser ut som en tunnel upp till nästa våning. Mina små grisar älskar verkligen tunnlar så det skulle vara kul om det kunde funka..

Men vad tror ni? :)

[Alexis78]
0

#5# Jag fick ett tips här en gång om att man kunde använda tejp som var precis som sandpapper på rampen, man satte den tvärsöver med jämna mellanrum och då slipade marsvinen klorna samtidigt. Det kommer jag prova på mina ramper som inte är klara än :)

Qishtie
0

Vad praktiskt! Tror faktiskt att jag ska testa det också! :)