Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1234 ggr
[OverTheTop]
0

ringorm?

jag har en massa frågor om Ringorm,

jag har haft marsvin i hela mitt liv. minst fyra hela tiden. Och vi har aldrig haft Ringorm. =)

Men till frågorna.

Vad är egentligen rinorm? ohyra/skabb/mask?

vart kommer Ringorm ifrån? är det en smitta eller något de äter eller vad?

Hur får man bort det?

Och hur ser de ut? kan man se på ett marsvin om det har Ringorm?

Mvh

[saphirasmarsvin]
0

Den här artikeln ger bra information om vad Ringorm är.

Men kortfattat:
Ringorm är en form av hudsvamp som sprids via direktkontakt eller genom sporer i luften. Marsvinen kan vara symtomfria bärare, vilket innebär att dom kan sprida sporerna vidare till sin omgivning utan att det syns genom utslag. Inkubationstiden är flera veckor, men det kan dröja mycket längre än så till att första marsvinet (eller människan för den delen) visar första symtom. Utslagen visar sig oftast på/kring huvudet och ser ut som runda, mögliga och pälslösa områden.

För att med säkerhet veta att det rör sig om Ringorm, ska man ta marsvinet med symtom till veterinär och göra ett skrapprov som sedan kommer att analyseras i laboratorium. Rör det sig om Ringorm är det bara att börja behandla samtliga djur, samt sanera hela sitt hem, eftersom sporer kan finnas i princip överallt eftersom de är luftburna och kan sitta på ens kläder osv. 

Det är både fysiskt krävande och psykiskt jobbigt för den drabbade människan. Marsvinen verkar i alla fall inte bry sig så mycket :)

[OverTheTop]
0

Men vad händer om man inte behandlar ringormen då?

[OverTheTop]
0

Tack för svaret förresten ! :D

[saphirasmarsvin]
0

Det är lugnt! Jag står inför världens anti-ringormssatsning just nu, så jag lovar att jag har plöjt igenom ringorms-artikeln många gånger ;)

Om man inte behandlar ringormsutslagen så brukar det läka ut av sig själv efter ett tag. Dock kan sporerna fortfarande finnas kvar, vilket kan resultera i ytterligare utslag både på marsvinen och på människorna. Dessutom riskerar man ju att sprida smittan vidare till andra.