Ringorm!
Idag har jag kunnat konstatera att jag har fått in ringorm bland mina älskade marsvin igen… :( Sist jag kämpade mot Ringorm var för mer än ett år sedan i mitt föräldrahem och då behandlade och sanerade vi enligt konstens alla regler för att som sista åtgärd flytta till en ny bostad som inte haft djur inneboendes på över 50 år. Efter det har marsvinen inte haft några som helst symtom, samtidigt som jag har haft bättre rutiner för nyinflyttade marsvin osv. Men tydligen har det inte hjälpt, för idag hittade jag ett klockrent ringormsutslag på en unghane som jag med säkerhet vet var symtomfri igår. JIPPI :S
Nu väntar månader med sanering, marsvinsbad och otaliga turer till soptippen. För att inte tala om alla sömnlösa nätter under vilka jag kommer att grubbla mig gråhårig över hur sporerna har kommit in igen eller om det har funnits sporer här i kulisserna hela tiden (hemska tanke). Och sedan oron för att det ska komma tillbaka igen efter att vi blir klara med allt! Usch.
Nu ska jag krypa in till min sambo och vara liten och sårbar för imorgon måste jag vara stark.
Usch va hemskt :( Skickar lite styrka och tålamod till dej och marsvinen.
Vad jobbigt.
Tråkigt om man får det om och om igen.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Usch, din stackare :-( Jag vet verkligen hur det är och jag kommer aldrig bli av med ringormsångesten. Även om man sanerar så minutiöst att det är på gränsen till löjligt så kan man lika gärna få in skiten från nästa utställning eller med nästa parti hö :-(
Tack för er omtanke! Det är verkligen psykiskt jobbigt att inte veta hur mycket/lite sporer det handlar om. Även om allt måste saneras hade det på något vis känts bättre om man visste hur mycket det rörde sig om…
#3; Har inte ens tänkt på att det kan komma in med höet! :S Obehagligt!
Nu har jag åtminstone mailat alla mina senaste marsvinsköpare och berättat om vad som har hänt, så att de vet och kanske kan sanera sina burar, närmiljön och marsvin i förebyggande syfte (om det nu kan funka?) Jag brukar alltid bada mina flyttgrisar i Virkon S och sätta dem i en sanerad transport strax innan de flyttar, så jag hoppas verkligen att det har förhindrat eventuell smittspridning.
Planeringen över hur saneringen ska gå till är i full gång. Tänkte höra med er om ni tycker min första plan verkar bra eller om det finns mer att tänka på.
Steg 1; Veterinär och inköp.
Ska boka tid hos min veterinär på Fågelkliniken för en titt på grisen med utslag. Nu har jag redan börjat behandla hans utslag, men tänkte ändå inte göra något skrapprov då jag är tveklöst säker på att det rör sig om Ringorm. Jag tänkte be om att få Imaverol utskrivet, då det rör sig om många marsvin. På inköpslistan står även engångsförkläden, mer Virkon S, flyttkartonger/bananlådor och vattenskålar.
Någon som har koll på kostnad för ett större paket Imaverol?
**Steg 2; Sanera enstaka saker och flytta ut.
**Tänkte börja saneringsarbetet genom att sanera enstaka saker som man kan flytta ner i källaren eller ställa på firman, för att slippa sanera om sakerna om och om igen. Till mitt förfogande kommer jag ha tvättmaskin, bastu, Virkon och ugn.
**Steg 3; Sanera sovrummet.
**Vi bor på 89m2 och det känns ganska omöjligt att sanera alla rum på en dag, vilket annars borde vara det mest effektiva sättet att få bort så mycket sporer som möjligt. Därför tänkte jag att om man sanerar sovrummet först och ser till att hålla dörren stängd och tar av sig kläderna innan man går in kanske det hade kunnat bli en "fristad"?_
Frågeställningar är: hur gör vi med våra hundar? måste vi själva duscha och tvätta håret varje gång vi går in och ut?
_**Steg 4; Bada och flytta marsvin.
**Om steg 3 skulle kunna fungera hade jag tänkt sätta igång behandlingstillfälle/bad 1 direkt efteråt. De Imaverol-badade grisarna sätts två och två (eller tre och tre om dom funkar bra ihop) i nyuppackade flyttkartonger som ställs i sovrummet.
**Steg 5; Sanera marsvinsrummet.
**Sporspridningen är troligtvis störst inne i marsvinsrummet där marsvinet med symtom bor. Hela rummet med dess inredning saneras: om inte under samma dag som sanering av sovrum och badning av marsvin, så senast dagen efter.
Vid sanering av saker i ugn/bastu, hur länge tror ni det behöver vara i värmen?
**Steg 6; Sanera övriga hemmet.
**Grovsanering av resten av hemmet. Kanske även en ny genomgång i marsvinsrummet. Tanken är då att vi tömt så mycket saker ur bostaden som bara är möjligt under steg 2, så det ska gå att fixa under en dag (om man går upp tiiiiidigt)…
**Steg 7; Badning och ny sanering.
**Sedan har det blivit dags för marsvinens andra bad och i samband med det får dem nya kartonger och det måste bli ny sanering.
Nästkommande steg har jag inte kommit till än.
Vad tror ni? Alla tankar är så himla välkomna, jag blir galen på det här!
Inser att mitt inlägg igår blev väldigt långt… Eftersöker dock fortfarande någon form av input, det är så fruktansvärt mycket att tänka på att man blir alldeles snurrig :S Har även fått nya tankar sedan igår. Det är ju helt omöjligt att sanera alla kläder innan man går ut och ska till jobb, föräldrarna och annat som tillhör vardagen. Finns det inte risk för att min arbetsplats och mitt föräldrahem även har fått vars en dos sporer nu? Hur blir man av med det här egentligen, jag ser ingen utväg..?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag sitter i samma sits som du, jag blir inte av med skiten! Hade jag kunnat så hade jag börjat om från början! Sålt/slängt allt, flyttat och köpt nytt men det finns knappt pengar till saneringen.
Jag håller på med djurrummet just nu, planerar att flytta ner marsvinen och börja behandla på söndag om allt går som det ska (vilket det inte brukar göra :-/ ) och sedan ta lägenheten. Men så kommer vi då till alla kläder, skivor som varken går att dränka eller värma, bilen, garaget, tvättstugan (varken garaget eller tvättstugan är mitt så inte bara att sätta igång att sanera). Sedan har jag en verkstad i anslutning till djurrummet och den verstaden är uthyrd och fullsmockad med prylar, där finns garanterat en hel drös med sporer och jag måste in dit för det är enda stället det finns vatten.
Jag är ingen vidare att prata om detta med för hela jag bara genomsyras av hopplöshet.
Byt ut ball mot Ringorm i klippet nedan så får man nog med ganska bra vad jag känner just nu :-P

#5 Min veterinär sa ett citat från någon gammal veterinär, sagt om Ringorm på kor: "Enda sättet att vara säker på att bli av med det är att avliva djuren och bränna ner ladugården."
Men när det gäller våra sällskapsdjur är det ju inte en bra lösning. :P
Jag avvaktar mina provsvar, och om det visar sig vara Ringorm, så är planen att behandla marsvinen och sanera allt så gott det går, och sedan ta prover igen när behandligen är avslutad. Tror inte det går att gardera sig helt, eftersom både marsvin och katter kan ju vara symtomfria bärare, visserligen är det ju olika sorter som är vanligast på dom, men du kan ju inte veta om t ex en symtomfri men bärande katt gått bland höbalarna du köper, eller om en arbetskollega har marsvin som är symtomfria bärare…