Urinsten - Operera?
Hej!
En kompis till mig har två marsvinshanar. För ett tag sedan (typ 1 år sedan om jag inte missminner mig) så fick den yngste av dem urinsten vilket de opererade på Blå Stjärnan. G klarade op bra, han återhämtade sig snabbt (Dock lyckades han på något vänster plocka fram stygntråden som var I magen då de limmade på utsidan). I förra veckan märkte hon att G kissade blod igen och det är med största sannolikhet urinsten igen..
Nu har han på några veckor gått ner runt 100g, men mår bra - han äter och dricker som han ska, han har även i dagarna slutat kissa blod.
Hur hade ni gjort? Hade ni opererat igen?
Hur många op är för mycket?
För urinsten kommer väl tillbaka, hur många ggr man än opererar?
Två gånger har jag avlivat marsvin för urinsten, första gången var det Smulan som var sex-sju år gammal. Operation var aldrig ett alternativ med tanke på hennes ålder och att hon var så allmänpåverkad att hon förmodligen inte klarat en ändå.
Andra gången var det älskade Tilda som blev dålig, vi röntgade henne och såg att det var ett jättestor urinsten som orsakade hennes problem. Med tanke på riskerna med en operation och sannorlikheten att det kommer tillbaka (vilken är väldigt hög, mer än 50% skulle jag säga) så fick hon somna in trots ung ålder (3 år).
Om urinsten utvecklas när de är relativt unga så är risken större att det kommer tillbaka än om det utvecklas på senare dagar. Läs mer här.
Får något mer av mina marsvin urinsten, vilket med tanke på statistiken är troligt, så kommer jag att gå till väga på samma sätt som tidigare gånger. Operation är för mig inte ett alternativ i det här fallet. Så hade det varit mitt marsvin så skulle jag inte opererat, speciellt inte som han redan genomgått en operation och återfått problemen. Men se till att röntga innan beslutsfattning så att man säkert vet att det är urinsten och ingenting annat.
Hanna
Detta kanske skulle kunna vara ett alternativ:
http://www.blandmolnen.se/om-urinsten/
Jag har själv provat Eurologist till en gris med urinvägsinfektion och misstänkt uringrus med bra resultat :)
Hej, jag slog i sönder min dator strax efter att jag skrivit detta inlägget - så har inte kunnar svara på era kommentarer.. Men nu är datorn frisk igen :)
Tack för svaren, vet. röntgade för att utesluta urinvägsinfektion, men dessvärre var det urinsten. En trubbig en på 8mm om jag inte minns helt fel. Även veterinären tyckte att de hade gjort allt de kunnat och att det utan tvekan skulle komma en till inom kort. Han avlivades i veckan, och springer nu runt och käkar gräs med alla kompisar!
Det är så galet ledsamt när sånt här händer - Lille Gixxer!
:( :( :(
#4: Det lät som ett vettigt beslut. Jag har varit i samma sits själv när min gris Wilbur först blev opererad för urinsten och sedan kom det tillbaka efter ca ett halvår. Både jag och veterinären tyckte det var för tätt inpå och att det aldrig skulle hålla att operera en gång per halvår. Han fick vara kvar en stund då han inte just då hade några besvär, men Wilbur blev avlivad akut så fort han visade tecken på problem igen.