Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettaktivering
Läst 1660 ggr
GuineaPiggy
0

Motion

Någon som har bra tips för att motionera marsvinen?:)

Hur ordnar man ett bra "ställe" för dem att vara på under "golvtid"? Vill ju helst inte att de ska smita in under någon möbel/gå upp i rök någonstans.

Vad finns det för roliga grejer som de kan "hålla på med"/bra inredning?

Och framförallt: hur motiverar man dem att vilja röra sig?;D

Har två små lat-fisar som helst bara vill ligga och äta godis;)

Tror det finns fler sådana här inlägg, men…

Tack för svar!:D

Hey, I know you!

tortoise
0

Här hemma släpper jag ut dem i vardagsrummet där det bara finns en bokhylla och ett skåp att komma under. Sen lägger jag ut filtar, gamla kartonger att krypa in i och lite hö här och där. Sen springs det skytteltrafik från den ena högen med hö till den andra, vägen till marsvinets hjärta går ju via magen ;) och alla hö-högarna måste ju undersökas =) så då blir det motion utan att de märker det själva..och sen får matte städa…

Fridaaaa
0

Mina är i vår "lilla hall", som vi blockerar med galler för dörrhålen, ibland är dem i hallen eller vardagsrummet med :) lite olika. Kan inte ha alla mina 4 marsvin tillsammans så måste ha 2 olika rum :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Charlotta-B
0

Du kan kolla på vår hemsida där har vi lite bilder på hur vi tex gör när våra har golvtid :) under fliken som heter så här bor våra marsvin.

HÄR

Charlotta-B

dumlekola
0

Tunnlar och mat är väldigt bra när det gäller att få dem att röra på sig har jag märkt. När de gått igenom en tunnel så söker de sig automatiskt till nästa gömställe, och om det är flera tunnlar (kanske i cirkel) så blir det mycket att vara nyfiken på. Med mat så menar jag gurka eller annat kcalorifattigt. Om man delar ganska tunna skivor i åttondelar så kan man sprida ut ganska många bitar utan att öka på eventuell övervikt! Glad

En annan sak som är viktig när det gäller att få aktiva och rörliga marsvin är att vara noga med att hålla korta klor. Långa klor gör så att tårna vrider sig, och om det gör ont i tassarna så vill man inte röra på sig frivilligt…