Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 896 ggr
Memris
0

Liten bur diskussion

Jag är med i en bytesgrupp på Facebook o noterade igår att det var en tjej som ville byta en marsvinsbur.
Vid åsynen av fotot trodde jag först att buren inte ens kunde vara laglig varpå en diskussion startades.
[som sedan raderades av admin]
Helt ärligt ser det knappt ut som marsvinet kan vända sig om på fotot.

Beskrivningen av buren lyder: "Stor rymlig bur till marsvin/hamster/råtta likadan som på bilden bytes mot en tårta. Vattenflaska och hönät ingår. Hus, matskål får köpas till."

Men jag blev fullständigt slaktad pga av min åsikt att jag aldrig skulle ha ens ett marsvin i en sådan bur så tillsvida den inte användes som transportbur/karantänbur av nåt slag.
Fick kommentarer om att buren minsann var jättefin, att det var VÄNLIGT av tjejen att vilja byta bort denna bur o att jag var dum i skallen som sa att 2 marsvin skulle må dåligt på denna lilla yta.

Burens mått är 76x45 med en höjd på 33,5.

Blev rätt paff över hur hårt de gick åt på mig så vill gärna höra era åsikter här, ni är ju trots allt marsvinsmänniskor oxå.

Bilden är borttagen av moderator eftersom det saknas tillstånd av upphovsmannen att använda den, vilket bryter både mot svensk lagstiftning, nätverkets allmänna regler och sajtreglerna för Marsvin.iFokus (§04.C.).

Läs mer om Copyright/Upphovsrätt här.

Moa-16
0

Jag kan inte förstå hur man kan ha sina marsvin i så små burar? Vet man inte bättre, eller bryr man sig helt enkelt inte om djuren?

Du gjorde helt rätt som sa ifrån, det ska man göra! Buren är minimal, om man vill ge sina marsvin ett bra liv så köper man inte en så liten bur. Som du säger, kan dom ju knappt vända sig i den.

Fridaaaa
0

Har du tillstånd att lägga upp denna bilden?

Nej tycker heller det är fel när människor vill sätta sina djur i små burar och inte inser det själva :S

Jag ser det mycket på t.ex blocket med "säljer nu min jättestora bur" så är buren 100x50 eller mindre?! Det är ju definitivt inte stort

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Memris
0

Fotot är ifrån Ferplast's säljsida, tror det är okej att låna därifrån?
Det är samma som hon tagit till o visa i den gruppen iaf, annars får Admin hojta till här om det inte är okej!

Det jag känner är att någon måste ju faktiskt föra djurens talan…
Jag kan säga att jag är jätteglad att jag insåg halvvägs in i mitt burbygge att buren kändes för liten o fick tips här om den verkligen var det oxå, o därmed kunde styra till det med annan lösning.
Man blir väl snarare GLAD att nån hjälper en att förstå vad som är bäst för djuren..?

Fridaaaa
0

#3 Ja håller med!
Sedan får man ibland skit för att man vill djurens bästa, vilket ju inte är rätt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dumlekola
1

Vad heter Facebookgruppen? Är den öppen? Om den är det kan ju fler härifrån gå dit och stötta din åsikt. Alltid kan man få någon att tänka om…

Memris
0

Admin har ju nu raderat diskussionen, men bilden på buren ligger ju kvar under bytes-djur.
Där ligger för övrigt även en annons där nån byter bort sina 2 marsvin pga flytt… 

Gruppen heter Bortskänkes/Bytes/Mottages 08-området  och ja den är öppen. 
Nån kan ju gå in o fråga måtten på denna "stora rymliga bur"…

Man klickar på FOTON och sedan DJUR & TILLBEHÖR.

Lillisen
2

Det var väll för sådan här mass utryckning som det betämdes att man inte fick länka till Blocket odyl.

Om flera härifrån går på denna person och informerar gång på gång så blir det ju samma sak som länkarna till blocket orsakade.

Jag tycker att denna bur är på tok för liten och skulle aldrig sätta mina grisar i en sådan.

Så länge måtten är lagliga vilket de faktiskt är så kan man inte gå på, visst man kan påpeka en gång och sedan är det ju upp till personen ifråga.

Förresten vet vi ju inte om hon har haft buren öppen och har ett rum på 10m som de gått fritt i hela dagarna. Man ska nog passa sig att döma på bara en annons eller ett inlägg.

Bara lite tankar från mig.

Cafesinner
0
[SweetRose]
1

Bra att du sa ifrån! Tyvärr är måtten lagliga men borde verkligen inte vara det..

Denna kommentar har tagits bort.
Memris
0

Det jag funderar över är varför måtten är olika i vissa länder, de lagliga måtten alltså.
Finland som inte är med i EU har ex, större burmåttskrav.

Nej nej, jag var inte ute efter att kritisera hon som haft buren, det stod inte ens om den var använd som just marsvinsbur.
Utan att den annonserades som "stor och rymlig" o för marsvin är den ju inte det.
Någon oerfaren marsvinsköpare kanske inte förstår det?

#7 Du har rätt, skippa o kommentera det. Åsikten är ju trots allt redan ventilerad o raderad av gruppens Admin.

Sanni
0

#11 Visst är Finland med i EU ;)

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

[SweetRose]
0

Finland är med i EU, ja. Tror inte EU har några direkta bestämmelser kring burhållning för smådjur. Då skulle nog Sveriges krav minskat avsevärt de med.

Memris
0

Hahaha herregud, märks ju inte alls man sovit 2 tim inatt.  ^^

Hultan
0

Ts jag håller med, det är på tok för litet

Med sunt förnuft kommer man långt!