Stödjer ej på benet
Så där. Då var det nästa gris tur. Nelson stödjer inte på sitt vänstra bakben idag utan skuttar på 3 ben. Han gick vanligt i går kväll, så detta har kommit under natten.
Min första tanke var att han kanske skadat sig, vrickat til benet eller liknande, på något sätt under natten, men började sedan fundera på satinfrågan då han högst troligen är satin. Kan det yttra sig på detta viset på så kort tid vid så ung ålder? Han är född 30 augusti i år.
Jag har haft honom uppe och dragit och stretchat benet på honom och han reagerar inte som om han skulle ha ont, isf döljer han det väl. Inget pip eller ryck eller annat som tyder på smärta. Benet är väldigt "löst" och avslappnat, men jag känner att han stretchar emot yttest lite när jag trycker in benet allra längst in.
Hur gärna jag än vill kommer jag inte iväg till veterinär idag, undrar därför om någon har något råd över huvud taget att komma med, speciellt angående satinet.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Foten är inte heller svullen, jag är dock osäker på om benet är det eftersom han har mycket burrig päls. Klorna är fina.
han kan ju ha sträckt sig.avvakta nån dag eller så
#2 Ja, jag hoppas att det bara är något sådant. De fick en liten extra avsats i sin bur igår, kanske har han gjort sig illa på denna.. Om han hade tex brutit benet, eller skadat det riktigt illa, borde han visat smärta?
#3 Hade varit brutet så hade han visat smärta och benet/tassen hade varit svullen..
#4 Ja jag tänkte det.. då bör det inte vara någon större skada på benet i alla fall och ingen jättefara på taket att avvakta lite..
#5 Nej det tror jag inte det ska vara, ha uppsikt över honom idag och skulle benet eller tassen svullna så får du ringa vet i morgon
#6 Då gör jag det. ;) Aptiten och humöret är det inget fel på så jag kan nog hålla mig lugn för tillfället och försöka vänta ut det. :)
Fastnat i något och sträckt sig?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#8 De har inget i buren de kan fastna i. Eller jo, det skulle vara handduken. Avsatsen gjorde jag av ett hyllplan, och det är väldigt halt. Jag la därför en vikt frottehandduk uppepå men den rev dom ner. Kan ju vara så att han fastnat med klon i denna…
#9 Inte omöjligt, eller stukat om han har hoppat ner och landat fel? Det är ju lätt hänt, brukar jag själv lyckas med ibland:P
#10 Jo så kan det ju också vara. Tror inte hyllan sitter mer än 13-15 cm upp, men det är ju lätt hänt att hamna fel om man har för bråttom ner kanske. ;)
#11 Ja precis. Hoppas han blir bra i sitt ben snart :)
#12 Tack, det hoppas jag också. :)
eeeh… hoppsan. Jag skulle inte vara anonym. :D
De satiner jag har haft som har blivit sjuka har blivit stela, precis som att det inte går att pressa ihop lederna, att något tar emot (det bildas ju en massa skräpben och pålagringar i lederna), jag har aldrig stött på någon som varit slapp. Ofta är de också spända i hela kroppen.
Om satinsjukan börjat bryta kan det även vara en fraktur eller spricka, men åldern talar emot det. Dock har jag haft en hane som redan vid 6månader hade långt gången satinsjuka men då var han kraftigt allmänpåverkad och skrek bara man tog i honom, han hade också missbildade framben pga pålagringarna, typ såhär fast med svullna leder. Jag hade dock åkt in och fått benet röntgat om han inte blir bättre, hos någon som har vana att röntga så små djur så de vet var de ska leta.
Det troligaste är nog en sträckning, vrickning eller nerv i kläm, speciellt om han kanske har halkat på handduken
Tack Lyan!
Han är inte stel i benet, jag kan pressa benet så det böjer sig mjukt och fint hela vägen in mot magen. Allra längst in pressar han emot, om än väldigt väldigt svagt. Så han kan styra benet något.
Så då bör jag i alla fall kunna släppa satinoron (för denna gången).
Ja, tror du kan släppa satinet denna gången :-) Men jag vet hur nervslitande det är för minsta rörelsestörning. Har ju bara en satin (drygt 3år gammal) kvar och varje gång hon tar ett skutt eller sitter still får jag hjärtat i halsgropen.
Hoppas han blir bättre med några dagars vila!
Ja det lär nog gräma mig då och då för resten av hans liv. Man vet att dagen kommer, men inte när. I morgon? Om en månad? Om 3 år? Ja, han får vila över helgen så får vi se hur benet är på måndag. Han äter, busar lite, kelar med Spader, pratar med oss osv så allmäntillståndet är på topp. Och snabbt skuttar han på 3 ben med så han verkar inte störas allt för mycket av att vara ett ben kort. ;)
Tänkte bara uppdatera med att Nelson fortfarande skuttar på 3 ben, men stödjer yttest lite på det onda benet idag. Mer spänst i det när jag stretchar det också. Så det verkar ha blivit lite bättre. :)
Du tror inte det kan vara början på skörbjugg då? Så betedde sig en av mina när han fick det (visade sig att han gömt vitkålen för han visste att efter det äckliga fick han något gottigt)
Hur går det med Nelson?
Jag har sett att han haltar idag också men jag har inte haft honom ute för att kolla hur mycket idag.. Det har inte blivit någon tid eller ork för någon mer än Plura idag. :(
#22 Nä jag förstår det. Men vilken otur du har då, när ska det ta slut? Hoppas verkligen att det vänder för dig snart, för nu får det allt räcka med denna otur. Många kramar från mig och mina grisar :-)