Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 4733 ggr
Lyan
0

Bottenunderlagsidé

Det finns ju både brister och fördelar med spån, fleece och lakansbädd så jag har funderat lite :-P

Spån: Dammar, torkar ut, drösslar i hela huset

Fleece: Behöver bytas väldigt ofta, svårt i mindre burar, "omöjligt" att få bort hö när det ska tvättas

Lakan: Behöver bytas ofta om buren är "liten", svårt i mindre burar, drösslar spån vid lakansbyte

Så jag funderade ut en idé om att kombinera alltihop! Spån i botten, tidningar över så man slipper spån på tyget, fleece över tidningarna för att få det mjukt och lakan över fleecen för att slippa massa hö som fastnar.

Lakanen och fleecen behöver ju ändå bytas ofta men det blir lättare efter som det inte fastnar något i lakanen. Spånen underst gör det mjukare och suger upp den väta som gått igenom tidningarna.

Jag tror att detta skulle kunna funka även i en mindre bur eftersom man inte behöver en extra del till höet

Jag har ingen möjlighet att prova till mina eftersom mina burar är för stora.

Vad tycker ni?

Fridaaaa
0

Låter ganska smart:P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Royalz
0

Jag har nästan så. Spån i botten, sen ett lager tidningar och sen en handduk på. Superlätt med handdukar då det är väldigt enkelt att skaka av det lilla spån som blir. Höet åker också lätt av med bara några skakningar.

Abico
2

Låter kanske smart, fast jag får panik bara av att tänka på det ;) Fyra lager är tre för många för mig. Jag tycker att spån fungerar jättebra så jag har aldrig ens funderat över att byta.

Hanna 

[Liinda]
0

Det lät väldigt smart men vad jobbigt med så många lager hehe

Lyan
0

#4 Fast med fleece är det ju lika många lager, bara det är väl tidningar, fleece, fleece, handduk om jag inte är helt ute och cyklar.

Här blir 4 lager varav spånet aldrig behöver bytas. Fast eftersom ingen har testat är det mycket möjligt att det inte funkar alls i praktiken som det gör i mitt huvud :-P

Ingen som har lust att testa?! Är nyfiken på hur det funkar ju :-P Funderar på om jag ska hiva in två grisar i lilla buren jag har bara för att testa

Achatina
0

Torv/jord har jag haft som botten till mina förut. Hade man bara bladat antingen upp det med spån, eller som underlag/överlag till spån med något över hade det nog fungerat kanon. Tar man ett lager med tidningar emellan behöver man ju knappast byta hela bädden när man städar buren.

Lyan
0

Jag har provat torv också när det inte fanns spån i affären. Marsvinen blev alldeles grådaskiga och det dammade något extremt :-(

Fridaaaa
0

#7 finns ett slags torv som inte dammar:)

Lyan
0

Ok, jag hade den som finns på Stallbyggen, vet inte vilket märke det är och så provade jag torvmix också, men de blev lika smutsiga iallafall

[LoveBaloo]
1

Det är väl inget fel med tidningar i bottnen och spån över, och när det ska bytas rullar jag allt i en rulle. Tycker det funkar jättebra…men det blir kanske svårt om man har värsta marsvinshagen :p

Achatina
0

Lägger man något över så dammar det ju inte och smutar inte ner de heller :P Har man dessutom trädgård har man helt plötsligt en massa bra "planteringsjord".

Lejonhjarta
0

Anledningen att ja inte e så glad i att ha spån e bla annat att ja inte vill ha spån på våran gödselhör då d förmultnar sakta. Sen vet 17 om d e så bra för dom små grisarna heller… E ju inte bra för hästar då deras hovar torkar ut och d e dammigt. Grisarnas tassar borde åxå bli torra och dom går med nosen närmare spånet (och dammet) än vad hästarna har mulen.

Achatina
0

Spån ska inte ner i matkomposten utan trädgårdskomposten. Lägger man på gräsklipp på en hög med spån är högen reducerad med 50% på några veckor. Har man träd och buskar som behöver extra skydd är spån bra som "täcke", det håller också kvar fukten, vilket kan vara en bra egenskap under varma sommardagar.

Lejonhjarta
0

Har varken trägårdskompost eller matkompost utan gödselstad. Inte bra å ha spån i den då gödningen ska ut på markerna och inte blir användbar gödsel på länge. Hade velat ha ett material som lämpat sig bättre än spån, gäller även till hönsen men d e ett annat kapitel…

Achatina
0

Var vid jord och likn fungerar :p

Papperspellets är ju en grej också, men det känns lite hårt för grisarna att vandra på. Men det dammar inte när det ligger i burarna. Fast luktar en aning när man breder ut det… Sådant har också tagit plats i trädgården efter användning.

Fridaaaa
0

#15 papperspellets är för hårt ja.

Royalz
0

Nä tycker faktist inte toalätt är så hårt faktist. Hamstrar/råttor möss med minimala hårlösa tassar går på det utan problem. Marsvin har ju betydligt större tassar.

Trodde också det skulle vara hårt mär jag köpte första säcken till mina hamstrar men det var det inte. Luktar konstigt gör det dock ;) Men man vänjer sig.

flocken
0

jag mixar toalätt & spån. Blandar  det. Det tycker jag funkar.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Isnona
0

Annars kanske man kan köra med fleece och med ett lakan under höet? :)

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

Fridaaaa
0

#19 hade inte fungerat till mina då dem drar runt höet i hela buren hehe

[AshJ]
0

0# Tycker inte det var en sådan tokig idé. Funderar på att testa!

Hultan
0

Nu har jag inte läst alla svar men det skulle inte fungera för mig. En av anledningarna till att jag älskar fleece är för att det går så fort att byta i buren. Man behöver inte skyffla spån. Man bara viker ihop och lägger på nytt. Eftersom jag har hölåda med toalätt så är det oftast inte en enda kissfläck på handduken under, vilket gör att handdukarna bara behöver bytas sisådär var 3:e vecka, hur smidigt som helst. Byter ändå fleecen 1 gång/vecka eftersom den blir smutsig och hårig. Skulle aldrig vilja ha spån, inte ens i hölådan. Provade det men då var det fullt av spån på fleecen, det är för flygigt. Toalätt ligger kvar i lådan när grisarna tar sig ur den.

Med sunt förnuft kommer man långt!

gnagarlover
0

jag använder bara easy strö.består av finmald och värmebehandlad halm.mjukt,intill luktfri och kanon att lägga på kompost.hade jag även använt till hönsen om jag haft de kvar.

[SallysPigge]
0

Jag tycker det låter dyrt med både spån, fleece och lakan. Spånet kostar och sågör även att tvätta fleecen och lakanet. Vi är 5 i familjen och vi får tillräckligt med tvätt ändå. Visserligen har jag lite fleece i det lilla mysrummt, men dom sakerna handtvättar jag lite snabbt. och det hamnar lite spån på men det borsta jag bort med en hårdborste som tex diskborsten.

Jag kör spån i bokhylleburen för jag tycker spånet stannar kvar. Men i gallerburen är det betydligt värre och vi funderar på att testa Easy strö som gnagarlover nämner.

Fridaaaa
0

#24 Spån är inte dyrt?Inte om man har plats till en bale, en bale kostar 70-80 kr ungefär, jag ger 70 kr:) räcker jättelänge:)

Wand
0

Varför inte köpa STL-strö? Det luktar väldigt lite, dammar inte och är ganska billigt.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[SallysPigge]
0

#25 Nä spån är inte dyrt, köper bal. Jag skrev nog lite knas men det blir ju en del pengar ändå med spån och all tvätt. Men sedan så sväljer en bokhyllebur en del spån så det går åt. plus galler buren samt hamsterns bur (men han dog ju härom dagen).

#26 Vad är STL-strö?

Wand
0

#27 STL-strö är ett strö gjort av riven kartong. Jag har det här hemma för att slippa allergier från min familj och för att inte hamstrarna ska få astma.

Fridaaaa
0

#27 Tolkade din text som att du menade att det var det ^^,

[SallysPigge]
0

#29 Jag skrev att det låter dyrt tillsammans, spån och tvätt eftersom spånet kostar och likaså tvätten. … :-)

#28 Luktar det inte blött papper då?

Fridaaaa
0

#30 Inte riktigt vaken ;) haha

Wand
0

#30 Luktar ju litegrann, som med allt. Men det är ingen markant lukt, och uppsugningsförmågan är bättre än med spån t.ex.

tantnett
0

Jag har dessa år jag haft mina raringar alltid haft tidningar i botten, praktiskt att bara vika ihop vid städning.

Sen har jag ligghyllor där jag i botten lägger halm mysigt för dom att krypa in i och ovanpå hyllorna ligger mjukisbäddar, inte i fleece utan tjockare luddigt sådant material som är i hundbäddar, dom är enkla att bara borsta av och även vid behov tvätta.

Sen lägger jag spån enbart i på kisseplatserna samt under vattenflaskorna.

Sen blir det även automatiskt fullt av strö av hö. Flört

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Fridaaaa
0

#3 Fast tidningspapper på botten luktar otroligt snabbt? 
Jag hade fått byta minst 1 gång/dag om jag hade haft det till mina…

[SallysPigge]
0

Och min Tindra äter pappret så det har vi slutat med