Grönkål hur ofta?
Nu när det finns massor av grönkål i butikerna så blir jag frestad att ge det ofta, då grisarna älskar det. Det är ju rikt på cvitamin men också kalcium. Hur ofta ger ni grönkål under säsong? Kan det vara farligt att ge varje dag i en vecka, sen byta till annat veckan efter och sen ge igen.. Blir det för mkt kalcium?
Med sunt förnuft kommer man långt!
Mina fick det för första gången för några dagar sedan, men har bara gett varannan dag av den "knippen" jag köpte :)
Vet inte heller hur mycket man vågar ge? Hade med velat veta :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
hej
mina små grisar får grönkål varje dag då de innehåller mycket c - vitamin men vänj de med lite i taget sedan kan de få mer, var hos en boden och fick massor av grönkål grattis som de skär bort men som ändå är fina. willys tar 49 kr för 3kg medans bönder tar ca 30kr för 5 kg så hitta en bonde och fråga om du kan få det som de inte kan sälja.
Under grönkålssäsong brukar mina få var tredje dag, däremellan broccoli, vitkål, paprika och rotfrukter.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Det viktiga är att kroppen kan absorbera calcium. Grönsaker som är rika på oxalsyra tex. persilja, mangold och spenat är därför inte bra ur den synvinkeln. Oxalsyran hämmar calciumupptaget och det är då som det kan orsaka urinsten.
Grönkål däremot har ett lågt innehåll av oxalsyra och därför kan kroppen absorbera calcium lättare. Likaså har broccoli och vitkål ett lågt innehåll oxalsyra och är bra marsvinsmat.
Ahh tack för alla svar! :)
Med sunt förnuft kommer man långt!
toppensvar, jag var själv väldigt nyfiken på det här med grönkål eftersom vi nästan alltid har det hemma till oss själva..
#3 Vad ger du för rotfrukter till dina grisar:p? Tänkte om du hade lite tips på något bra?
inte för att du frågade mig men…morötter (en hel del c-vit) och sötpotatis men mest skal bitar, jag skär ofta, gammal vana, istället för skala dom så det blir tjocka bitar (inga stora mängder s-p alls, men det blir lite när jag lagar mat ibland)..om jag hade ätit palsternacka och rotselleri så hade dom nog också fått det ibland men, nej. Butternutpumpa, skalet framförallt, men det är dock ingen rotfrukt 
Läs #4 ett jättebra inlägg :-).
Hur är det med vitkål då? Innehåller det också mycket c-vitamin och hur ofta kan man ge det? Miss Piggy ääälskar det nämligen.
#8 I morötter finns det inte en hel del c-vitamin? Snarare tvärtom ^^,
#10 Mina får vitkål varje/varannan dag, dem mår prima :) Har det i regel som basgrönsak :)
#8 Åhå! Potatis har jag hört inte alls skall vara bra så det har jag aldrig gett mina. Morötter får dem en del av:p
Palsternacka och rotselleri skall jag definitivt testa! visste inte ens att man kunde ge sådant till dem xD Butternötpumpa visste jag heller inte om :p
#11 En kopp (måttet) av morötter täcker 10-15% av en människas dagliga behov av vitamin c. Ett marsvin behöver väl cirka 10-30mg vitamin C per dag, en människa 80-90mg, så…visst behöver dom andra "källor"också och bland rotfrukter kan nog sötpotatis och palsternacka också vara bra om inte bättre alternativ, men "tvärt om" är det väl knappast…en morot, och lite grönkål, ruccola, vitkål etc etc och vips, fixat : ) tycker jag iaf. Sen så får jag morötter helt gratis och har väl en extra positiv inställning då kanske… #12 ..sötpotatis är inte potatis, inte ALLS och är dessutom supergott… nä butternutpumpa är kanske inte det vanligaste, men variation är väl alltid bra ; )
#13 Jag ger inte mina morötter knappt pga allt socker där i som kan göra dem tjocka.
Vad har du fått den infon att det innhåller så pass "mycket " c-vitaminer?
Vitkpl innehåller t.ex mer c-vitaminer, då skulle det knappt behövs mycket alls av en sådan för att täcka.
En morot som väger 100gr innehåller 6mg c-vitamin till skillnad från vitkålens hela 36mg/100gram. Och grönkålen hela 120mg/100gram
#14 nu har det här ju blivit en helt annan debatt, inte alls min mening..
Jag menade bara att bland de rotfrukter som jag ger till mina marsvin, eftersom ett inlägg på den här tråden frågade om just vad man ger för rotfrukter och jag valde att svara på det, så har morätter "en hel del vit c", jag tog sen reda på att ojsan sötpotatis innehåller betydligt mer och skrev också det..(palsternacka också men det äter jag ju aldrig så det får inte mina marsvin)..jag skulle aldrig påstå att morötter är ett bättre sätt att få i sig c-vitamin än grönkål och vitkål t.ex. och det har jag inte heller sagt (och nypon hade marsvin bara behövt äta typ ett halvt, tror jag, för att täcka behovet..)
Om 100 gram morot innehåller, som du just sa, 6mg C-vit och ett marsvin behöver 1mg/100 gram kroppsvikt var dag, då…. på ett 1 kilos marsvin täcker faktsikt 50g morot "en hel del" av dagsbehovet: 30%.
Sen så skulle jag aldrig försöka täcka det behövet helt genom bara morötter utan ger kanske en halv morot var till mina pojkar varannan dag (som inte brukar få stärkelserikt och maltos -sockerarten- rikt sädkross och likn eftersom det också skulle göra dom tjocka och innehåller betydligt mindre nyttoämnen än färska grönsaker enlig mig)…och du har alldeles rätt, det krävs inte mycket vitkål alt. grönkål alls för att täcka dagsbehovet.
nä nu har jag verkligen sagt mitt och varit ute och snubblat i helt fel område ett tag, agree to disagree kanske Frida
#15 Då missupfattade jag bara vad du menade :D ber om ursäkt :P
Då skulle jag vilja passa på att varmt rekommendera just nypon
Plocka dom färska och frys ner. Mina får det blandat i kligröt någon gång i veckan under vintern. Nypon är supermat för marsvin!
#7 Rotselleri, kålrot, palsternacka, persiljerot och rödbeta. Mest av rotselleri, persiljerot och palsternacka.
#17 Vilket bra tips, det har jag aldrig tänkt på tidigare!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#18 Skall definitivt kolla upp allt det där! Aldrig tänkt på det tidigare faktiskt!=D