Skabb - hur smittsamt?
För lite drygt en vecka sedan köpte jag och min pojkvän två omplaceringsmarsvin på blocket. Den ena kliade sig mycket, vilket visade sig vara skabb, så nu behandlas de båda mot det. Några dagar efter första behandlingstillfället övertog vi två till marsvin på omplacering vilka inte verkar vara sjuka på något sätt. Tanken är att vi ska sammanföra dessa fyra sötnosar framöver, men eftersom vi inte vill att de två friska ska smittas har vi dem i olika burar än så länge. Trots det oroar jag mig för att de ska få skabb de med. Vad jag har förstått smittar inte skabb via luften som Ringorm gör exempelvis, så då borde de inte kunna smitta varandra när deras burar står ca 30cm ifrån varandra, eller? Jag vet heller inte hur vi ska göra när vi ska släppa ut dem på golvet. De marsvinen som behandlas mot skabb har ju varit överallt på golvet i hela vår lilla etta… måste vi då städa golvet varje gång de har varit ute och vi vill släppa ut de andra två? Hur noga är det med städningen isf? Än så länge har vi inte låtit dem vara ute på golvet eftersom de bara har varit här några dagar och inte vant sig så mycket vid den nya miljön. Men kortfattat alltså, hur funkar det egentligen, måste alla marsvin behandlas eller bara de som bor i samma bur som den som faktiskt har fått skabb? Väldigt tacksam för svar!
tyvärr måste alla behandlas=((
Vad synd :( men tack då vet jag det i alla fall! :) Vet du om man måste ta dem också till veterinär eller om man kan köpa nåt receptfritt?
vad fick du för medicin förra gången?
De fick stronghold, behandlades första gången den 5/12.
Jag hade nog inte behandlat dom nya, förutsatt att ni varit jättenoga när ni hanterat alla djur. Dvs inte använda samma kläder när ni tar upp dom osv. Jag tror inte alls att dom nya behöver få skabben.
Med sunt förnuft kommer man långt!
Vi har varit noga och tagit upp de friska marsvinen först så att de inte skulle kunna bli smittade via våra kläder av de andra marsvinen… Men kanske ändå är bäst att behandla alla för att vara på den säkra sidan? Måste man isf ta dem till vet?
#7 Om ni är noga med hygien osv så behöver ni inte behandla dem nej :) Det är bara om man har marsvin i hemmet samtidigt som det bryter ut dvs innan behandling man bör behandla alla.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jaså det är så alltså :) Vad skönt om de slipper :)
Funkar det förresten att släppa ut dem på golvet om vi städar noga innan då?
Ha inte dem i samma rum, bättre att ha dem åtskilda tills behandlingen är över:)
Tyvärr bor vi i en etta på 37 kvm så det blir lite svårt att ha dem i olika rum ;) Betyder det att vi bör behandla dem ändå?
Jag kan berätta hur det gått för oss.
För ca 2 månader sedan konstaterades det att vi hade kraftig sellnic hos oss. Vi hade då 2 marsvin. Dagen efter skulle 3 nya marsvin komma. Direkt när de nya marsvinen kom sattes de in i köket, de med skabb satt i vardagsrummet. Vi behandlade inte de nya marsvinen men vi städade jättenoga och använde handsprit innan kontakt med de nya marsvinen under några veckors tid.
Jag kan säga i efterhand att vi kunde varit mer noga. Jag har 2 barn och hur gärna de än ville göra rätt glömde de ibland av sig och tvättade inte händerna eller liknande.
Det har dock gått 2 månader och inget annat marsvin har visat symptom på skabb ännu, skulle de dock göra det skulle jag inte tveka att behandla alla marsvin en gång till.
Ni bor trångt och kan inte isolera några marsvin, men jag hade nog flyttat bort burarna så att de står så långt ifrån varandra som möjligt tills behandlingen är över.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Jag hade absolut inte rastat marsvinen på samma plats oavsett om jag städade mellan eller inte.
Okej, tack för svar! Jag är rädd att vi inte har någon annanstans att placera buren… De kan ju inte stå vid ett element eller så. Men vi får försöka klura ut nåt sätt för att skilja dem åt så mycket det går. Då ska vi inte släppa ut dem där de andra har varit. Är nog bäst så. Men när räknas egentligen marsvinen som behandlade från skabben? De fick första dropparna den 5/12 och nästa ska de ha tre veckor senare. Kan man släppa ihop dem med de andra direkt efter den andra behandlingen eller måste man vänta ytterligare tre veckor?
#15 Jag tog stronghold med bara 2 veckors mellanrum.
Vänta minst 1 vecka tycker jag innan dem får släppas ihop eller vara på samma utrymme
Vi behandlade också med stronghold. En droppe i nacken var 14 dag 3 gånger, alltså vecka 1, vecka 3, vecka 5. Jag tror att man egentligen bör avvakta lite till efter sista droppen eftersom den ska ta det sista som eventuellt blivit över eller kläckts, men jag var så trött på skiten att jag några dagar efter sista dropparna lät marsvinen flytta in i de rummen det var tänkt att de skulle stå.
Än har ingen som sagt visat symptom så jag hoppas att det sista var borta när jag gjorde det.
varför inte behandla alla så kan du släppa ihop dem?
#18 Tumme upp! Har man bara 4 och egentligen ska behandla 2 räcker dropparna gott och väl. I en pipett finns 3-4 droppar beroende på hur mycket som kommer ut på en gång och i ett paket finns 3 pipetter. Massa droppar. :)
så slipper man vara orolig med=))jag behandlade 28 i våras=(( bara 3 som visade symtom men vetten sa att alla skulle behandlas
Åhhujedamig. Men jag förstår dig. Får vi skabb igen någon gång så behandlar jag allihopa. Bara för att slippa pressen.
#16, 17 Veterinären sa/skrev på receptet: ges på huden i nacken 2 ggr med 3 veckors mellanrum. Är det olika alltså :S Fast det är ju tre små tuber i varje förpackning visserligen.. #18 Ja det är ju faktiskt så det nästan vore enklare med tanke på att man blir så begränsad nu. Roligt att kunna släppa ihop dem också :) Men å andra sidan gillar jag inte att ge dem ett gift de kanske inte är i behov av. Oj vad svårt det blev, hehe.
Stronghold är inte farligt. Det har testats i 10 gånger så hög dos, 10 gånger så ofta utan reaktioner. Du kan lugnt ge det till de andra också så slipper du oroa dig. :)
#22 Det är ingen fara att ge dem som inte har skabb, gjorde jag med mina, 1 av 4 hade skabb men behandlade alla 4 :)
Men vad bra! :D Men menar ni att de pipetterna som finns kvar skulle räcka då? Och hur borde man göra, behandla de friska nu och om tre veckor, och de andra om ca två veckor när det har gått totalt tre veckor sen den första behandlingen?
behandla de två nu och sen alla när det är dags
Ja men självklart, varför tänkte jag inte på det :) Tack så jättemycket för hjälpen allihopa! Otroligt hur hjälpsamma folk är på det här forumet ^^

#19 Varje tub ska innehålla den dos marsvinet ska ha. Det där med droppar kan bli felaktigt. Har veterinären skrivit ut tubar med innehåll som inte är till ett marsvin ska du dra upp med en spruta och applicera rätt mängd i ml, inte droppar. Det är störst risk att det bli för liten mängd. Det var problemet med Stronghold de första åren, att man doserade för låg dos.