Dvärgmarsvin?
hejsan!
ett av mina marsvin verkar inte växa i storleken, men hon mår bra och allt och får vad hon ska få i sig, men hon är så liten :3
finns det någons slags dvärgmarsvinsras? haha vet inte men jag har inget problem med det men jag bara undrar för hon växer aldrig xD
M.V.H Mimmi och dom 5 marsvinen
Hur gammal är hon och vad väger hon?
Med sunt förnuft kommer man långt!
vad hon väger vet jag inte, men hon är vell ett halvår.
till och med hennes ungar börjar växa ifatt henne xD
Om hon har fått ungar i så ung ålder kan det vara en bidragande orsak till att hon är liten. En del honor stannar av i utvecklingen litegrann om de blir dräktiga när de själva fortfarande växer, eftersom mycket energi går åt till dom små i magen.
Väg henne regelbundet så kan du hålla bättre koll på hur hon växer :)

Vissa marsvin är små, har själv en hona som bara väger ca 700 gram, hon är 3½ år och har alltid varit så liten.
Nej finns inget som heter dvärgmarsvin:)
Vissa blir mindre i växten precis som hos människor (utan att vara dvärgar) och har dem då fått ungar i tidig ålder blir dem i regel inte så stora:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
okej, bra för jag vet ju att hon är frisk och hon eller vi har ju inget sådär stort problem över att hon är liten så jag antog att det inte var så farligt…
jaa hon var lite nnär hon fick ungarna :/ men det var inte vi som gjorde henne gravid, det var ägaren innan men som tur var så gick det jätte bra under graviditeten ^^
2 stycken av honorna jag har nu, visade sig vara dräktiga när jag köpte dom (vid 6-8 veckors ålder) De var dessutom fulla med löss, men det hör inte hit.
De var jättesmå, fram tills de var strax över ett år gamla. Då, började de växa och är nu normalstora mot det större hållet.
#5 Jag tycker inte att honor som har fått ungar tidigt blir mindre än andra. Visst, de stannar av under dräktighet och digivning men sedan är min erfarenhet att de växer ikapp efteråt.
En del marsvin är helt enkelt små och en del tar lång tid på sig att växa. Jag räknar inte mina marsvin som färdigvuxna förrän de är 1,5år, 2år för hanar och vissa som varit pyttesmå och taniga har vuxit upp till ståtliga damer och herrar och även tvärt om, rejäla ungar som inte ens väger 1kg som vuxna
Så länge hon känns fast och rund och fin i hullet så är det ingen fara att hon är liten :-)
#7 Du skrev det jag precis skulle skriva.
De stannar ofta upp i växten för några månader, men enligt min erfarenhet (vilket är 5-6 omplaceringshonor som fått ungar i alldeles för tidig ålder) så blir de normalstora till slut. De kommer ikapp helt enkelt :-)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
jaa detta marsvin var ockso dräktig vid 6-8 veckors åldern, så antagligen växer hon ikapp ^^
men det är ändå lite gulligt med ett marsvin som är lite mindre en dom andra marsvinen, pluss att hon är svart med en vit prick på huvudet och resten av marsvinen är vita med en liten brun klick lite överallt och det är ockso gulligt att bara hon är svart/mörkfärgad ^^
#8 Skrev vissa, skrev inte alla.
Jag upplever det så, men alla upplever olika och har olika erfarenheten av olika saker.
Hade en hona som fick ungar för tidigt (många år sedan), hon förblev liten.
Men som sagt, skrev inte alla, skrev vissa.
#11 "har dem då fått ungar i tidig ålder blir dem i regel inte så stora:)"
#12 Ja iregel, alltså inte alla, då hade jag skrivit alla.
#13 Fast om man skriver i regel så betyder det de flesta, och min (och flera andras) erfarenhet är att det snarare är tvärt om, att de flesta växer ikapp efter kullen