Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2054 ggr
emjoweli
0

sellnick paranoia : (

jag köpte mina två små pojkar för bara några veckor sedan och eftersom Rufus hade kala fläckar i pälsen och några bitmärken där så behandlade jag snabbt för sellnick med Stronghold på båda..jag läste att Stronghold fungerar i kroppen i en månad och att sanering inte är nödvändigt i samma grad som vid andra behandlingar…jag bytte bur och dom fick nytt strö men inget stort ståhej…

Enligt informationen som jag kan hittat så ska ju medlet fortfarande vara aktivt i dom och dom ska alltså inte kunna få det igen, iaf än, eller?

Nu ikväll märkte jag att Soote hoppade och skuttade en hel del, saken är den att han har inga kala fläckar, några mini mjäll visserligen men man får leta för att hitta dom, och ser verkligen ut att vara allmänt frisk.

Jag blir bara så orolig. Nu har jag visserligen naturliga behandlingsmedel hemma, (som kväver?) och kommer sanera bur och handdukar, bada/spraya båda mina pojkar i medlet och tvätta mina koftor imorgon…men räcker det?

Jag har även helt nytt strö och hö, så om det finns i det så borde bytet också hjälpa..

Sen dessutom så har jag har inte haft "tonårspojkar" på länge och undrar om det kanske bara är lite smågalet spring i benen och popcornskutt och om jag håller på att bli helt paranoid..hjälp..vad tycker ni..han ser ut att reagera i pälsen ibland men inte att det gör ont,, mest lite kli kli sen inget mer..är det normalt (som de flesta djur gör ibland) usch, känner verkligen hur jag går igång och jagar upp mig själv med all det här…Det här även till saken att min syster har varit på besök och jag flyttat buren till ett annat rum, tänker flytta tillbaka den imorgon..kan det bara vara hans nerver?

Eller borde jag ta tag i det igen och köpa mer stronghold, det är ju inte nyttigt för dom direkt!!

tankar??

ponytails
0

Ja, rubriken stämmer verkligen :) Det verkar inte ens som de har sellnic! Sellnic ger kraftig klåda och röd hud. Behandlingen med stronghold mot sellnic upprepas efter en månad.

emjoweli
0

tack, ja just det sellnic stavas det (skrev inlägget 01.11 inatt)..Obestämd

hur ofta är det då "normalt" att dom hoppar till och kliar sig, och springer några varv i buren?..om man får fråga…

mina tidigare hanmarsvin var helt frigående/ i det vilda (utomlands) så märkte inte av deras tonårs beteeenede på samma sätt, sen så har jag viss faktisk minnesförlust pga sjukdom och minns inte allt heller…jag minns at dom inte blev sjuka, vad dom åt och att dom aldrig bråkade men klarare minnesbilder än så har jag fått fråga mitt ex om..hursom

Våra tidigare honor, som vi hade nu sist, har varit helt lugna superchillade tjejer, personligheter då-inte passiva generellt sett, men dom sprang sällan runt runt bara för att..

Pojkarna verkar verkligen inte ha ont, bara lite kli ibland och mkt studsande (Soote mest egentligen)..sen så har jag inte riktigt koll på deras personligheter än så det är även en bidragande faktor till min paranoia tror jag..

nån annan som tycket ngt?

Fridaaaa
0

#2 Hur ser det ut när dem hoppar? Det är inte bara vanliga "popcornskutt" alltså glädjeskutt? :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

emjoweli
0

#Frida, nja…han skuttar inte så ofta, och det är verkligen popcorn liknande när det händer men jag tycker inte att han ser väldigt "överlycklig" ut, snarare lite stressad, men jag börjar bara nu först lära känna dom ordentligt ju..

Framförallt springer han fram och tillbaka i buren, sen sitter han lugnt och sen plötsligt fram och tillbaka igen (verkar otåligt tycker jag,) men det kanske är för att dom fick byta miljö och blev lite stressade..

Han har inte ont i huden/pälsen utan blir glad och myser riktigt när jag stryker honom, borde han inte reagera negativt om det är sellnic, eller är det bara om det har gått långt som det är så?

dom ska få nytt allt i buren idag, ska tvtta ur den ordentligt, och pojkarna ska "dränkas in lite" i det här naturliga sprayen som säkert inte funkar ändå, ha..och sen får dom flytta tillbaka till sitt rum och så jag ska se hur det går de närmsta dagarna.

Jag kom precis på att Stronghold finns receptfritt utomlands så jag ska be en bekant som kommer på besök på torsdag att köpa med lite att ha i beredskap, slipper eventuella veterinärskostnader då vilket alltid är en bonus Oskyldig

ponytails
0

Jag har bara sett marsvin med överskottsenergi och lycka som rusar runt och gör popcorn skutt. Sellnic gör inte dem pigga. De kliar sig långa stunder och kan falla runt på rygg och t om krampa av klådan. När man rör deras hud kan de knipa med sina dra tänder i det som är framför eller under dem. Du kan säkert vara lugn! Allt låter normalt med dina marsvin.

dumlekola
0

Jag tror att han glädjerusar. Sånt håller framför allt min ena tjej på med titt som tätt. När kastraten levde så freakade de loss båda två!

Längst ner i det här inlägget är en liten snutt på när Hera får spring i benen… Skrattande

emjoweli
0

jag ska ta och sluta oroa mig så mycket nu tror jag…tack!