Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2037 ggr
Lyan
0

Urinsten

Usch, har precis plockat ut en jättesten från Lilly :-( Kände att det satt något innanför och tog det försiktigt men det gjorde ju ändå jätteont :'( Hon verkar pigg nu och mumsar hö men jag är jätterädd för att det ska komma tillbaka!

Jag hittade också en blod/slemklump i buren, det var därför jag kände igenom alla extra noga men det borde väl inte bli så av en sten? Lilly blödde ingenting från muffen varken före eller efter stenen var ute så då borde det ju betyda att någon annan kissat/bajsat blod :-( Jag har inte haft en hane i rummet sedan i sommras annars såg det ut som ett väldigt tidigt missfall.

Usch, är jätteorolig nu :-(

Lyan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lillys sten. Har försökt få i henne tranbärsdricka och ett pulver som löser upp ev. kvarvarande stenar men hon vägrar svälja. Hon är riktigt envis med det och har alltid varit, bara sitter med allt i munnen och bara "Nope, tänker inte svälja så det så!" så får ge henne en omgång till senare. Nu sitter hon och mumsar hö iallafall så aptiten är det inget fel på :-)

[SMF193 Sagan]
0

Oj, vilken sten, så skönt att den kommit ut!

Har du provat Chanca Piedra?

Man kan även ge det förebyggande om det skulle behövas.

Lyan
0

#2 Ja, verkligen! Stackars Lillygumman :-( Japp, det pulvret jag menade, fick det av en här stan :-D Ska blanda med lite kligröt senare och se om det går att lura henne

[SMF193 Sagan]
0

Så bra! Hoppas du lyckas få i henne det Glad

Det är bra om man kan ge det i några dagar….

FeliciaS
0

Aj, vilken stor en! Tur att du fick ut den :)

Jag använder Eurologist (från Petherbs) och Allrodin UTI Kn (från Fuettern und Fit) - fungerar verkligen jättebra!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

godisgrisen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja du har säkert sett den förut Poppys sten och på en nästan likadan bild :-).

Minns inte exakt nu när jag klämde ut hennes men det var några nånader sen nu. Hon har inte haft några problem varken före eller efter hon mår bra min älskade lilla tant.

Lyan
0

Alltså vad fan är det som händer med mina marsvin????!!!!! Hittade en nästan lika stor sten även Elsa! Och en blodkisspöl till i buren men jag vet fortfarande inte vem som gjort det, flyttar mig inte från buren förrän jag vet vem!

Vad är det som händer Gråter

Sanni
0

Nej, vad tråkigt Lyan! Hoppas du hittar den som är skyldig till blodkisset och att inga till stenar förekommer hos de andra marsvinen.

Kan det hända att det är något i kosten som orsakar detta? Eller något annat? Det känns lite skumt att två marsvin har stenar samtidigt. Fast jag är nog inte den bästa att hjälpa, har aldrig haft urinsten hos mina marsvin.

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

Lyan
0

Nu har jag minskat ner buren, lagt in ljusa lakan och delat upp dem i tre grupper där Elsa, Lilly och Essie går i en. Misstänker att det är Essie som kissar men är inte säker.

#8 Jag vet inte vad det kan bero på :-( Både Elsa och Lilly är ju lite äldre, Elsa (och Essie) fyllde 5år i somras och Lilly fyller 5år om ett par månader men Lovika som jag tog bort för ett tag sedan pga pip vid kisseriet var bara 2år (hon var satin så därför valde jag att ta bort henne istället för att behandla)

Kosten är ju det troliga men de får inget konstigt och knappt något kraftfoder (just nu, det har ju ändrats mycket under åren som tanterna har levt)

Usch, mår verkligen skit nu Gråter

[SMF193 Sagan]
0

Jag vet inte om du ger kligröt ofta?

Jag tänker på den höga fosforhalten. Ett överskott kan vara en orsak till urinsten.

Lyan
0

#10 De har fått väldigt mycket kligröt innan men när jag hörde om fosforhalten minskade jag ner till ett par gånger i veckan men skadan är ju uppenbarligen redan skedd :-(

Satt och väntade jättelänge men inget pip och inget blod. Kunde inte hitta något blod i morse heller så håll tummarna för att det var något tillfälligt!

Ger alla Chanca Piedra-pulvret 2 gånger om dagen ihop med tranbärskoncentrat och tänkte göra det i 2 veckor iallafall

[SMF193 Sagan]
0

Jag skulle inte ge kligröt alls under några månader och sedan en liten portion (1 tesked) en gång i veckan högst.

Det är 3 gånger så mycket fosfor i vetekli som i havre. Så havre är ett bättre foder när det gäller urinsten. Om man inte ger ett väldigt calciumrikt hö, men det tror jag inte de flesta har till marsvin.

De kan ju kanske få lite uppblötta havregryn istället om du är vill ge gröt, det brukar de flesta gilla.

Om man undviker calcium, vilket många gör och ger mycket kligröt = fosfor, kan det bli en obalans och trubbel.

Skönt allt verkar gå bra nu alla fall, håller tummarnaGlad

Lyan
0

#12 Nej, någon mer kligröt blir här inte! Jag vet inte hur höet ser ut, ska fråga bonden nästa gång jag ska dit (glömde ju be om analysen idag :-/)

Jag har precis köpt en säck Fibergi bas (innan jag såg Lillys sten), blev rekommenderad det innan.

"FIBERGI BAS innehåller knäckt havre, knäckt korn, microniserade ärtor, melass, vetehalm, microniserat korn, linfrökaka, sojaolja, linolja, vitamin-, mineral- och spårämnesblandning"  Analys

Jag har inte öppnat säcken ännu, är det bara att lämna tillbaka den eller går det bra att ge den? (jag är så extremt dålig på siffror)

Tanterna och småkillarna behöver rätt mycket kraftfoder för att hålla vikten.

[SMF193 Sagan]
0

Calcium/fosfor kvoten är helt ok i fibergi. Sen innehåller det ju mycket melass/socker.

Det höjer blodsockret snabbt, precis som godis gör. Men hur det påverkar marsvinen, det vet man nog inte. Men en del ger ju fibergi, så jag förmodar deras djur mår bra av detGlad

Lagra fibergin svalt, den är kladdig och torkar lätt ut i rumstemperatur.

Har du provat ärtor och majs som foder till dom som behöver hull?Brukar funka rätt bra. Ärtor är ganska calciumrika och majs är inte så calciumrikt.

Lyan
0

#14 Ok, då behåller jag den och ger till de som behöver :-) Jag groddade duvblandning till dem förra vintern och där var det både ärtor och majs, tänkte göra det i år också, lika med havre.

En dålig sak är dock att jag hittade en liten sten även hos Sanna! Fast hon har bara bott här någon månad och under den tiden har de mest fått hö och lite havre så hon borde ha fått det iallafall? Alltså om hon bott kvar i förra hemmet? Den stenen såg också lite annorlunda ut, vitare och slätare, mer som Poppys på bilden ovan (fast mycket mindre)

Usch, har aldrig haft problem med sånt här innan och nu blir ALLA sjuka på en gång :-(

[SMF193 Sagan]
0

Det var attans tråkigt.

Frågan är vad hon fått för foder i förra hemmet då? Jag tror det kan ha påverkat mer eftersom du bara haft henne en månad. Hö och lite havre borde inte ge någon urinsten.

Jag tror att det kommer att rätta till sig snartGlad