Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 882 ggr
_Elina
0

Sammanföra 4 honor

Vi ska sammanföra våra fyra marsvinshonor och har till en början släppt ut de två mest dominanta på golvet, dvs en från varje bur. Vi har lagt ut hus, tunnlar, maaaassor med goda grönsaker, hö och tom lite pellets som vi inte ger annars.  Till en början tjafsade de lite båda två. Nafsade ifrån, försökte rida lite på varann och liknande. Båda visade lite tecken på aggressivitet. Den ena som heter Curry var dock "värst". En gång flög de ihop ordentligt så jag var beredd att få rycka in, men antagligen var det inte fullt så illa som det verkade. Efter det gick Currys aggressivitet över nästan helt medan den andra, Kelly ny börjat jaga runt Curry och biter henne i baken så det lossnar stora tussar av päls.  Jag är livrädd varenda gång de närmar sig varandra och vet inte riktigt vad vi ska göra. Man tycker ju synd om stackars Curry men det kanske är så det måste gå till för att hon ska låta sig domineras? De två minst dominanta, Rosa och Tufs vågar jag knappt släppa ur sina burar… Men när är egentligen en bra tid för att göra det? Curry och Kelly har varit ute i ungefär en och en halv timme nu.

_Elina
0

Vi har släppt ut Tufs också (hon som bodde tillsammans med Curry) och ungefär samma procedur upprepas nu mellan Kelly och Tufs. Curry ligger i ett bo en bit bort.. Åh vet inte hur jag ska tordas sova inatt :(

Sanni
0

Jag tror det är nästan bäst om du skulle sova över det värsta Flört Vi människor brukar tycka att det ser värre ut än vad det på riktigt är. Så länge blod inte syns, borde allt vara bra. Det kommer att ta sin tid före de har gjort rangordningen upp.

Jag skulle nog sätta alla marsvinen snart ihop och se hur det går. Ha is i magen så kommer allt att gå bra :) Lycka till!

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

Fridaaaa
1

Jag hade satt ihop alla 4 samtidigt, istället för en i taget, för då måste dem göra om ritualerna hela tiden eftersom det kommer nytt marsvin :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

_Elina
0

Ja det är nog så, väldigt svårt att låta bli dem! Vi har satt ihop alla nu och Tufs verkar gilla Rosa :) Putsar på henne och verkar inte alls lika aggressiv nära henne. Har inte kollat så noga efter om de har några sår ännu men har inte sett något blod iaf. Tror ni vi kan släppa in alla i deras nya bur nu? Alla verkar trötta..

_Elina
0

#3 Det hade kanske varit smartare ja, tyvärr var jag lite för feg för att våga sätta ihop alla samtidigt ;)

Sanni
0

#4 Små sår stör inte. Tänkte mera på mycket blödande sår.

Du kan bra sätta dom i nya buren redan.

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

_Elina
0

Vi har släppt in dem i buren nu och Kelly och Tufs är INTE sams. Hur vet man om man ska sära på dem? Har läst att det ser ut som en boll när marsvin slåss på liv och död men är det verkligen det enda man kan gå på? Hur vanligt är det att man måste sära på dem??

_Elina
0

Tufs fortsatte ge sig på Kelly och för det mesta flydde hon då, men sen svarade hon emot och de flög ihop ordentligt! Vi blev tvungna att gå emellan och då verkade Kelly helt skärrad. Jag vet inte om jag fortfarande är för nojig men tog iaf upp henne strax därefter eftersom jag såg blod i spånet :( Jag såg sen att hon blödde från mungipan, vet dock inte hur illa det är eftersom hon högg efter min hand när jag försökte titta närmare :/  Vi velade ett tag men sen flyttade vi över Tufs och Curry till sin gamla bur och lät Kelly och Rosa vara kvar i den nya buren. Kanske var dumt men med det ståhejet hade vi aldrig kunnat sova det minsta lilla inatt… Ååh vad dumt allting känns! Ångrar att vi ens försökte sätta ihop dem, allt är ju förstört :(

dumlekola
1

Jag tycker du skall vänta en vecka eller två och sedan börja om från början. Varför inte låta det sammafalla med eventuell julledighet!

Här kan du läsa råden som Irene på Eragons ger vid ihopsättande av marsvin. Hon har stor erfarenhet av detta. Jag tycker att du skall använda dig av de allmäna råden längst upp, fast läs gärna hela så har du lite kött på benen inför olika scenarier. Sedan har tiden betydelse också. 48 timmar brukar vara en gyllene gräns enligt Irene. Tidigare än så skall du nog inte försöka sätta dem i ett mindre utrymme. 

Hur stor är förresten buren som du tänker låta dem gå i? Jag hade nog inte valt mindre än 80*160 cm (70*180 eller 60*200).

Lycka till! Skrattande

_Elina
0

#9 Jag har läst alla hennes råd tidigare faktiskt, men tack för tipset ändå :) Hade dock missuppfattat och trodde inte att de behövde vara på en så pass stor uta så länge! De hade nästan hela vår lägenhet att vara i (som visserligen är en etta på 37 kvm) men felet vi gjorde var antagligen att sätta in dem i buren för tidigt. Tyvärr kan vi ju inte låta dem vara lösa i hela lägenheten (dvs ett helt rum som du föreslår) eftersom vi alltså bara har ett rum… Buren vi har är inte riktigt så stor men nästan. 0,1 kvm mindre med andra ord. Sen har vi hyllplan på ungefär 0,4 kvm fast jag vet att det inte räknas.. Egentligen tycker vi ju att tre marsvin hade varit perfekt i den buren så vet inte riktigt hur man ska göra faktiskt :/ Just nu känns det som att det enklaste vore att fortsätta ha dem isär, speciellt då framför allt Kelly och Rosa trivs så bra tillsammans. Men det vore å andra sidan kul med en lite större grupp. Får fundera vidare, tack för hjälpen :)