Darrar?
Hej jag undrar varför marsvin i bland darrar eller vibrerar när man klappar den?
Tack på förhand!
// Amanda 
Rädd ?
nae,vi bara gosa i soffan:)
Mina gör det ofta, och vid olika tillfällen.
Honor gör det ju vid brunst och hanar när dem uppvaktar.
Mina gör det med när dem trivs och njuter:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det finns olika sorters "kurr"/vibrering som de ger ifrån sig. De kan göra det när de exempelvis hör ett högt ljud och blir rädda eller när de tycker något är obehagligt (till exempel bli klappade åt motsatt håll som pälsriktningen). Då låter de enbart och vibrerar lite. Sedan så kan de även kurra och vicka lite på rumpan eller gå runt, och det gör de när de brunstar eller uppvaktar varandra.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Antingen menar du kanske något som ovannämnda redan har beskrivit, eller så menar du något som mina grisar också gör ibland, framförallt när de precis har blivit badade och verkar frysa. Det har också hänt när jag har haft kalla händer och fått för mig att grismysa^^
Marsvinet är alltså helt tyst, men vibrerar i omgångar likt en mobiltelefon som ringer.
Okej då vet jag, tack för alla tips
Miss Piggy darrar ibland utan att låta över huvud taget. När hon precis hade flyttat hit var det ofta, så då antar jag att det var för att hon kände sig otrygg. Dock satte jag henne i en mössa på min mage och då slutade hon. Jag vet inte om det var för att det blev varmare eller för att hon kände sig tryggare i ett "krypin", kanske båda delarna?
Nu händer det dock sällan att hon darrar, men ibland när jag klappar henne darrar hon till. Kanske är händerna för kalla för henne just då.