Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 685 ggr
Secretflower
0

Färg fråga

En av mina marsvin har en svårförklarad färg. Inte svart och inte grey eller chocolate. Ögona är rubinfärgade och öron + trampdynor svarta. När pälsen är blöt så ser den nästan silverfärgad ut. Pälsen är kort och rak och i botten ser pälsen lite ljusare ut. Vad kan det vara för färg/teckning???

Secretflower
0

Själv funderar jag på zobel eller seipa.

Isnona
2

Jag är ingen färgexpert, men det blir nog lättare att gissa om du lägger upp en bild på marsvinet :)

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

Secretflower
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänkte att de riktigt kunniga skulle kunna säga ändå. :-) Men jag lägger in bilder också.

Första är när hon kom hit som unge. Här tycker jag att hon ser ut att vara chocolate.

Secretflower
0

Det här är med blöt päls…

Secretflower
0

Och sista bilden är när pälsen har torkat. Alla tre bilderna är tagna på samma dag.

Secretflower
0

Och senaste bilden som är tagen på henne är den här och nu ser hon ut så här.

imoon
0

Man kan i princip aldrig avgöra marsvinets färg utan bild, om inte marsvinet är helvitt då.

Jag tycker att ditt marsvin ser ut att vara en dålig chocolate. Sepia kräver att marsvinet har ett cremefält, det är creme som bleker svart till sepia.

En enfärgad zobel har jag aldrig stött på, men vad jag förstått ska de ha himalayateckning.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Secretflower
0

Ett kullsyskon har samma färg blandat med vitt har det någon betydelse?

imoon
0

#8 Det borde det inte ha, mig veterligen.

idipidi
0

Väldigt typisk zobel, men kan eventuellt vara choklad eller kanske, kanske sepia.

Sepia kräver inte cream, bara creamanlag. D.v.s. om marsvinet kan inte ha fläckar i någon annan rödgruppsfärg än cream. På samma sätt kan zobel inte ha fläckar i någon rödgruppsfärg alls utan endast vitt (nåja, rent genetisk är dessa vita fläckar också en rödgruppsfärg…)

Att chocolate blir för mörk och gråa är dock betydligt ovanligare än zobel/sepia.

imoon
0

#10 Åhå, spännande! Försökte googla zobel marsvin men det enda jag fann var att de skulle vara mörkare över nosen typ.

Secretflower
0

Tack för era svar.