Cuy marsvin?
Är cuy marsvin en speciell ras eller är det marsvin av vilken ras som helst som är extra stora?
Cuy kan vara i olika pälsvarianter ja. Cuy är väldigt stora. sen finns det Cuma. de är blanning mellan Cuy och "vanligt" marsvin
Vad menar du? ;) Cuy är sin egna ras, om det är det du menar :P De har ingen bestämd hårtyp som är typisk för cuy. Men lite större och "vildare" är de :) (Vad jag har hört. Har ju ingen cuy själv)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
2# asså jag tror hon menar om det finns typ nonself/self/crested/virvel m.m och jag har sett cuy med dessa pälsvarianter. och olika färger.

#3 Precis vad jag menade! Tack för svaren!
Cuy är en egen ras som finns i olika pälsvarianter o färger.
Samma sak med cuma ("halvcuy").
själv har jag två cuypojkar o en cumatjej här hemma.
Cuma är ju en korsning cuy + vanligt marsvin. Min cuma är korsning cuy + skinny o är alltså en cuma lakeland.

#5 Tack för svaret! :) De är alltså större?
Ja cuy är större än "vanliga" marsvin. En cuy ska väga ungefär 1600-2000 gram.

Ok! :)
Cuyen är också annorlunda i kroppen. Den känns mer musklad än ett vanligt marsvin, tycker jag i varje fall.
Och dom är väldigt mysiga :)
Helena
#10 Ja de e ju lite annorlunda i temperamentet också. Så mysiga!
Brukar man inte säga att cuy i allmänhet är en ganska vilda och skygga?
Vart går gränsen mellan "vanliga" marsvin och Cuma samt gränsen mellan Cuma och Cuy?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Om jag fått rätt för mig så är Cuma ett marsvin där ena förälderna är cuy och den andra "vanligt" marsvin. Rätta mig om jag har fel.

#10 #11 #12 Okej, då vet jag! :D
Cuy har mer ursprungligt temperament i sig. De är ofta mer lättskrämda, mer vilda i sitt beteende. De är inget för barn o inget för nybörjare. De kräver mer tid för att få dom tama. Men även hos cuy finns ju olika temperament, en del är mer som vanliga marsvin än andra.
cuma är som sagt "halvcuy" alltså en förälder är cuy o den andra ett vanligt marsvin. (cuma står för cuymarsvin = korsning vanligt marsvin o cuy)
Är lite osäker på om ett marsvin som är 25 % cuy (alltså vanligt marsvin parat med cuma) om det kallas för cuma också eller inte… tror däremot att är det 75 % cuy (alltså en cuma parad med en helcuy) så tror jag den reggas som cuy. (Men jag kan ha fel om detta.)
Hoho skriv mer, detta var intressant läsning.
Är Cuma i storlek med en cuy eller är det bara att dom bär på cuy-anlag? :)
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com
jag vet en hane som är cuma och väger 1650kg.

Har aldrig sett en cuy…:) Men dom är stora marsvin och lite(mycket?) skyggare och är mer lättskrämda och svårare att få tama?
Cuy har mer av det vilda beteendet. Alltså mer lättskrämda, mer snabba i sina rörelser, kan va svårare att få tama. Rekommenderas inte till barn eller om man inte haft marsvin förut.
Det varierar hur stora cuma blir. Jag hade en cumahona som vägde drygt 1500 g. Hon var också mycket som en cuy i utseendet o kroppen, en mer muskulös kropp alltså. Men hon hade inget cuytemperament alls.
Puttar den här gamla tråden i hopp om att någon har en bild på en cuy eller en cuma? Skulle vara intressant att se storleksskillnaden i bild :p
Mitt marsvin v'ger 1300 gram. Och är inte tjock på det sättet. Bara väldigt stor. Är det en cuy? Jag visste inte ens att det fanns något som hette cuy,.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
#22 Nej det tror jag nog inte. Dessa skall ju vara större så att det skall synas - och ha en annan muskel byggnad. Min äldsta hane väger 1375 och han är också bara stor :p så det tror jag inte:p
23 Okej. då vet jag det! Tack =)
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Är det inte Cuy dom äter i Peru?
Dotterns kompis är just nu i Peru för att besöka sin släkt och vi antar att hon kommer att äta det nu.
#25 Jo precis tror att det var Peru - bara att googla på det annars. Men det är ju inte säkert att hon kommer att äta det bara för att hon är där :p Det är ju upp till var och en om man vill smaka det eller inte;)
#26 Riktigt söt! Men cuma det var halvingar va? :p Därför han kanske inte ser så stor ut. Är det som alla säger att de är mer skygga i personligheten?
#27 1600g tycker jag räknas som stort iallafall :-P men ja, cuma är bara hälften cuy, Perrys mamma var cuy, pappa marsvin.
Perry var inte ett dugg skygg, riktigt härlig med massa humor och höll jämt på och poppade och hade sig och fick HP för trevligaste marsvin på en utställning. Med cuma kan det bli lite hur som helst med både storlek och temperament och jag hade tur med Perry, ofta kan även cumorna vara halvhysteriska.
Nu är jag inte så väldigt insatt i cuyaveln längre men visst är de skyggare och stressigare, en del är extremt stressiga medan andra funkar bra med mycket hantering. Det är en fråga om linjer också, temperament och stresströskel är ärftligt
Mina kusiner är från Peru, de äter dock inte marsvin, inte ens när de är i Peru. Men ja, det är vanligt att man äter Cuy där.
#27 Jo jag har ju ingen koll på det där. Läste bara på någon sida att en fullvuxen Cuy vid 2 års ålder skulle väga 2-3 kg :p Därför tyckte jag att 1600 g lät lite lite :p haha. Min hane väger 1370g så det är ju inte så stor skillnad tänkte jag :p
#29 Precis! Det är ju upp till var och än om man vill äta det eller inte. Är ju en stor delikatess där nere men ingenting som jag aldrig skulle ta del av att testa :S
#30 Fast CuMa är ju korsning mellan Cuy och "vanligt" marsvin så dem blir ju inte lika stora, det är nog mer ett cuy-marsvin väger över 2kg :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#31 Jo det var ju det jag skrev :p var ju därför jag frågade om det var så att cuma var halvlingen :p För det förklarade ju då saken ;) haha xD Men de verkar grymt fina iallafall! Dock kan jag tänka mig att om man skall ha en cuy så måste man ha lite större burar:p
#30 Som Frida säger så blir ju cumorna mindre eftersom de bara är hälften cuy. Det beror ju mycket på vad som ligger bakom också, i tredje led på Perry ligger en hane från en linje som är känd för att ge smått, (grunden till mina linjer) men 1600g är ändå en hel del.
När jag hade honom var iallafall de sydsvenska cuyarna små och en cuy på 2,3kg räknades som stor. Vet inte hur långt aveln har kommit nu men på NM förra året träffade jag ett par cuyar från Tunabys och de var ganska maffiga men framför allt lugna :-D De var släkt med en hona här nerifrån, en tysk import som är(var?) både maffig och lugn. Ingen av dem var dock ens i närheten av 3kg när jag träffade dem
#32 Aha missuppfattade det ^^,
#33 Nej men precis som du säger har ju allting med generna långt tillbaka att göra :p
Men de är tuffa cuyar ialalfall!! Skulle grymt gärna vilja ha en :p
#34 inga problem alls! =D