biter och kliar...
Har en bekant vars marsvin biter loss hår och kliar sig bak på/mot rumpan. Det ser även ut som små mjäll…
Någon som vet vad detta kan vara ?
Svamp, Ringorm, sellnic, mjäll, löss, pälsätare, nervöst beteende. Veterinären nästa. :)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Ja… hur stor är chansen att jag drar hem skiten om jag åker dit och hälsar på/klappar/håller i marsvinen ?
Jag tror inte att den är superstor men jag hade nog inte chansat. Ingen Ohyra är ju dödlig om den behandlas i tid men det är ju ett nedrans arbete att bli av med det, fysiskt men framförallt psykiskt. Jag hade nog inte åkt dit innan hon varit hos veterinären och fått fastställt vad det rör sig om.
Okej nej… hon ville att jag skulle komma och kolla på dem, men jag är ju ingen expert själv. Vill inte riskera att få hem nått heller..
Ska tala om att hon får beställa till hos vetten istället :)
Det hade jag också gjort. Hoppas det löser sig för henne och marsvinen och de blir av med vad det än är snabbt. :)
ja, jag oxå. De är så pass unga oxå..
Mina marsvin har något liknande, de kliar och biter upp sår på sig själva. Vi fick konstaterat hos veterinären att dom har mjällkvalster och idag fick dom spruta nummer 2 av 3. Sprutorna ska ges med 7-10 dagars mellanrum. Ingen vidare sanering behövs, snarare ordentlig rengörning av buren vid varje behandlingstillfälle.
Håller tummarna att det är något liknande för er, sanering m.m är inte roligt, så det vi fick är relativt lindrigt, eller hur man nu ska säga :)
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus
#7 Mitt marsvin Melvin hade också mjällkvalster och vetrinären sa att det kunde bro på förlite c-vitamin. Så nu ger jag extra c-vitamin vaje dag
Hoppas att det mår bättre snart