Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 6741 ggr
Isnona
0

Öronsvamp

Har en liten fråga, min Alice har haft lite problem med öronsvamp som jag smörjat med pevaryl i flera veckor. Det vill inte försvinna och idag såg det t.o.m värre ut. Örat är rött, svullet och skorvigt och hon kliar sig inte och verkar inte ha ont utav det.

Någon som vet om det finns nån annan salva jag kan prova?

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

[Alexis78]
0

Vet du säkert att det är öronsvamp?

Jag har säkert fel, men när min lille Gustav fick Ringorm så blev örat precis så, det kliade inte och verkade inte göra ont. Men då hade han ju också ett område på kroppen som var skorvigt så det är säkert inte det din lilla har.

flocken
0

Jag tänker på skabb. PÅ en av mina honor, som är lite havkrasslig i vanliga fall. Började med ett öra. Sen spred det sig över hela henne. Sen fick nästan alla symptom.

Men nu mår alla bra efteer behandling

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

gnagarlover
0

så hade just en av mina bebisar med.började droppa exner petguarddroppar både i och utanpå,försvann på några dagar.finns att köpa i djuraffär.

Isnona
0

Nu är det inte skorvigt längre, men örat är illrött och fortfarande svullet. Kan försöka ta kort på det imorgon. Tror iallafall inte att det är Ringorm då hon har haft samma problem med örat förut.

Blir det inte bättre om några dagar får vi nog göra ett veterinärbesök.

#2: Kliar inte skabb då?

flocken
0

#4 Denna hona kliade sig inget på öronen. Det var väldigt olika. Vissa kliade sig kopiöst. Vissa mindre. Men alla kliade sig. Men det är inte alltid man ser att de kliar sig

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Isnona
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en urdålig bild på Alice öra, som nu inte är rött längre men väldigt skorvigt och helt stelt. Hon har somsagt haft problem med öronsvamp på samma öra innan men detta måste vara något annat då.

Är det Ringorm eller någon annan Ohyra? Har tid bokad hos veterinären men hör runt lite innan ändå.

Isnona
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och en bild på fläcken bakom örat som nu också har blivit skorvlig.

NinaS
0

#6 Liknar örat på mitt ena marsvin (som har två andra utslag också). Vi misstänker Ringorm på henne, tog prover i veckan hos veterinären och nu väntar vi på provsvar.

Isnona
0

#8: Hur lång tid tar det innan provsvaren kommer ungefär?

NinaS
0

1-3 veckor skulle det ta, tog prov i tisdags.

NinaS
0

TS, hur går det?

Isnona
0

#11: Har varit hos veterinären och vi fick konstaterat att det var mjällkvalster då grisarna började klia upp stora sår på sig själva. Nu har dom fått spruta två av tre och det syns redan en stor skillnad. Alice öra ser normalt ut igen och ingen kliar särskillt mycket längre. Inte kul med någon Ohyra, men skönt att det inte var Ringorm iallafall!

Hur går det för dig då, har du fått provsvaren än?

NinaS
0

#12 Skönt att det är på bättringsvägen! :) Mina har ringorm…

Isnona
0

Ja verkligen :) 

Ajdå.. Känns som om det är många som har åkt på det just nu :(