Biter i trähuset!
Hej!
Mina marsvin på 8 och 10 veckor biter på deras två trähus så fort dom får chansen , det har inte blivit några större märken men jag är rädd att dom ska få i sig trä eller att husen ska gå sönder.
Jag försöker att säga till dom att sluta med mörkare röst så att dom ska förstå att jag inte vill att dom ska göra så, men det funkar ej!
Finns det något att göra så att dom slutar tugga på trähusen.
Tacksam för svar :)
Har dem grenar och annat att gnaga på? :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1: Dom har inga grenar men dom har lite andra saker som dom kan gnaga på och det gillar dom.
#2 Okej för grenar är med bra:)
Mina gnager oxå oxå på trä husen lite då och då, är som om dom vill smaka på allt dom kommer åt mina är 5v och v 5,5 månader gammla, gnager dom väldigt mycket?
http://minbecel.blogg.se/
http://mina-duvor.webs.com/
#3 Men man kan väl inte ta in grenar nu, eller kan man? :)
Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!
#4 Ja dom gnager ganska mycket på det, och man vet ju inte om dom gnager på natten då jag är rädd att dom ska få i sig trä!
#5 Funderade också på det!
vad är huset i för trä?:)
♥kram Linnea♥
´´upp´´
#5. Varför skulle man inte kunna det? Nu blir jag orolig. Tog ju in och gav senast igår!! Grisarna mumsade nöjda på dem iaf…
Jag har liknande problem fast jag har en gris som börjat bita på gallret (gärna kl fyra på morgonen…) Och jag vet inte vad jag ska göra. Jag lägger in grenar och sånt men det hjälper inte. Han gnager först på grenarna och går sedan på gallret i alla fall. Håller på att bli galen. Är ju rädd att han ska ha sönder sina tänder också.
Kanske snodde din tråd lite nu, men det var liknande problem tänkte jag :) Tror för övrigt inte att det är farligt om de gnager på det där huset. Jag har ett liknande och mina gnager på det med och mår prima!
Till TS och #10, vi har haft båda "problemen"!
Puff gnagde i princip varje dag på sitt hus (han blev över 8 år). Det var ingen skillnad om han hade grenar eller inte. Vi funderade på om han märkte sitt revir eller liknande…? Vi tyckte bara att det hörde till hans personlighet.
Turbo gnagde alltid på gallren när han var mindre. Problemet försvann när vi bytte till en större bokhyllebur. Nu finns det inget galler att bita i och han får ut sin energi på annat sätt!
Så mina tips skulle vara att se till att de har tillräckligt med stimulans i sin bur, så de inte biter för att de har tråkigt eller för lite plats. Ge också kvistar och grenar så att de får gnagbehovet uppfyllt. Om de ändå biter i huset så har man åtminstone försökt sitt bästa!
(Och det där med att vakna av gallerskrammel fyra på morgonen känner vi också till från tiden då Turbo var som "värst"! Kanske marsvinen har lärt sig att människorna stiger upp och ger mat om man gnager i gallret? ;D)
Just de husen du har är OTROLIGT goda att gnaga på, jag har inte haft ett enda marsvin som inte kunnat låta bli. ;) Det är nyttigt för dom att gnaga på, jag säger låt dom gnaga. ;)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#5 Klart man kan, mina får året om :)