Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 3538 ggr
Albuslover
0

Mat i kinderna?? :)

Det är en ska jag undrat över ända sedan jag skaffade marsvin! frågan lyder: Kan marsvin spara mat i kinderna på samma sätt som hamstrar?? ofta när jag tar upp mitt marsvin (som för stunden är ett ensamt marsvin eftersom hans kompis dog…) helt plötsligt börjar tugga på något utan att fått någon mat när han sitter i knät. så jgorde mitt andra marsvin också och ibland var hans nästan dubbelt så stoa som vanligt så jag undrar om detta är möjligt eller att jag inbildar mig eller så är mina marsvin speciella!? :)

Kram Karro :)

emelieringstrom
2

Är du säker på att den tuggar mat? Marsvin kan "knacka/gnugga" tänder när dom trivs, tillexempel när du sitter med marsvinet i knät och klappar den =)

Frida B
0

jag är inte säker, men jag har för mig att dom kan spara mat i kinderna ibland. inte lika mycket och ofta som hamstrar, men dom kan göra det ibland har jag hört :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

emelieringstrom
0

Ja det kan dom säkert göra, du borde iaf inte oroa dig, isåfall är det nog helt normalt, och om det skulle vara så att ditt marsvin gnuggar/knackar tänder utan mat i munnen, så ska du vara nöjd eftersom du har ett tryggt och tillgivet marsvin =)

[Catfight]
0

3  jag visste int att de trivdes när de hacka tänder. trodde också att de hade mat i munnen .

emelieringstrom
0

#4 Jo det gör dom, fast inte mär dom hackar väldigt högt och stressat, då trivs dom inte och är nog mest irriterade, när dom hackar lite lätt, det låter ibland som om de "spinner", då trivs det, min kaninhona gör det när man kliar henne bakom öronen ibland =)

Frida B
0

#4 dom trivs inte när dom hackar tänder mot varandra, för det är ett beteende för att "skrämma" en annan rival. det gjorde mina hanar väldigt ofta mot varann… men när dom sitter och småhackar så trivs dom :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
0

#5 haha oj vi råkade skriva samtidigt ^^

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Catfight]
0

jo ja visste att när de hckar högt så är de irreterade. men trodde att när man hade dem i knät så åt de på ngt:)

Albuslover
0

#1 #3 Tack så mycket! :) Det visste jag inte man man lär sig något nytt om marsvin varje dag! :)

#2 det värkar ju som dom kan spara lite iaf för ibland så biter Nougat av en bit men tuggar inte på den så jag tror att han sparar den men man vet ju aldrig! :)

#4 Jag visste inte heller att dom trivdes när dom hackade tänder! :)

Albuslover
0

nu missade jag ju att ni skrivit mer ju! :D

#5 - #8 det låter ju logist! :)

emelieringstrom
0

Roligt att jag kunde hjälpa till :D

Albuslover
0

:D

[SallysPigge]
0

Spännande detta eftersom jag alltid undrat vad Sally tuggar på när vi gosar och hon "spinner". Ett tecken till då på att hon myser, härligt! :-D

isblixt
0

När mitt marsvin skulle bli undersökt i munnen pga misstänkt problem med tänderna fick veterinären skölja rent munnen ordentligt för att hon hade så mycket matrester. Detta var tydligen helt normalt =) Men det finns som sagt ett läte också som de gör när de trivs :)

[linneasandberg]
0

Jag trodde dom hacka tänder när dom var sura/arga/rädda Förvånad

en gång så hoppade min kanin in i deras bur och ena började hacka tänder… fast det kanske är olika slags "hackning" ;O

Fridaaaa
0

Marsvin hackar tänder när dem är sura, arga eller rädda.
Marsvin samlar inte mat i kinderna som hamstrarna gör.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

imoon
1

Knäppande med tänderna - positivt.
Hackande med tänderna - negativt.

De kan absolut spara mat i munnen, men inte på samma sätt som hamstrar gör. De har inga matpåsar.

Däremot som det redan nämnts, marsvin som "knäpper" med tänderna är marsvin som trivs (kan upplevas som att de hackar tänder, men har man en gång hört tandhackande så hör man tydlig skillnad).

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

emelieringstrom
1

#17 Hade svårt att förklara lätet, men knäppande med tänderna är rätt ord, alltså när de hackar tänder högt, är det inte bra ! ^^

Fridaaaa
0

#18 Hackar dem tänder är dem arga, sura eller irriterade,
Man har skillnaden lätt (tycker jag) på hackande tänder och knäppande tänder:)

Yeay
0

Men marsvin har väl mer eller mindre alltid lite mat i munnen? När jag var hos veterinären med ett marsvin med tandproblem så fick han skölja ur munnen på honom så att han skulle kunna se något och sa då att marsvin nästan alltid har mat i munnen. Så det är säkert så att ni har rätt i att dom knäpper med tänderna när dom myser men jag tror också att i och med att de har mat i munnen typ hela tiden så kanske de även ibland tuggar på maten de har kvar i munnen? Eller är jag helt ute och cyklar? :P

Fridaaaa
0

#20 När jag kollar tänderna och munnarna på mina marsvin brukar inte jag se mat där.

Yeay
0

#21 Tror att maten ligger nere vid kindtänderna och dom ser man ju inte utan rätt instrument :)

Fridaaaa
0

#22 Nej sant men tror inte dem har mat stort sätt hela tiden :)

isblixt
0

Ja, just det… Det missade jag att skriva i mitt inlägg, att det är längre bak bland kindtänderna. Det syns inte när man tittar dem i munnen utan det behövs ett sånt där instrument för att kolla. Eftersom marsvin äter mer eller mindre hela tiden så har de också gegga i munnen princip hela tiden. Det är iaf vad jag har fått berättat för mig av veterinären som är utbildad inom exotiska djur. :)

[Alexis78]
0

#24# Det har jag också hört.

Yeay
0

#23 Det är från en veterinär jag hört det och de äter ju mer eller mindre hela tiden så det låter ganska logiskt att dom mer eller mindre alltid har mat där :)

Fridaaaa
0

#26 Ska jag vara ärlig är det inte många veterinärer jag litar på.
Men ja dem ofta men har man dem t.ex på golvet några få timmar, lär det ju knappas vara direkt mat kvar i munnen :)