Sanering av ringorm
Har följt trådarna här de senaste dagarna och de har handlat mycket om Ringorm. Jag har själv aldrig haft det men undrar lite hur saneringen går till…
Som jag förstått måste man sanera hela huset/lägenheten,,,
Hur gör man med garderober tex, med textil.. ? Måste allting tvättas? Räcker det med vanligt tvättmedel eller är de virkon som gäller då oxå ? I tvättmaskin ?
Eller väggar med tapeter där man kanske inte KAN torka av ?
Peppar, peppar för att det aldrig kommer innanför dörrn i denna lägenheten.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ingen som vet.. ?
Läs artikeln här på MIF samt övriga aktuella trådar. Där står det mesta ;-)
Tvätta så mkt som går i 60 grader. Ringormssporer dör vid 43,3 grader.
TS: lite lustigt faktiskt ;) Jag satt i går och tänkte att jag skulle skriva en liknande tråd för jag ville också veta hur det ska göras men väggar, tak, golv osv:) Men då slapp jag;)
Men jag undrar ändå (om jag snor tråden lite) Jag har marsvinen i mitt rum som egentligen är ett omgjort förråd, det sitter alltså inte ihop med övriga huset, man får går ut ur det riktiga huset för att komma till marsvinen. Om nu jag skulle behöva sanera skulle hela huset behövas göra det på eller räcker det med där marsvinen är…? :)
#2# Fast artikeln är jättebra så är den lite övergripande, därför behövs även sånna här trådar som tar upp det mer i detalj.

hur har folk gjort med elerktroniska saker som tv, dator osv?
Jag har aldrig sanerat tvapparater, tapeter osv, sprejat försiktigt med virkon på soffa osv men inte mer.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#7 Det är väll bara att torka av med virkon?
#9 t.e.x på vår tv får man bara andvända ett speciellt medel.
Kan man inte blåsa av elektronik och sådant med tryckluft? Alltså inte full speta men det finns ju mindre varianter på tex Biltema för airbrusch och sådant
På vintern kanske en rejäl utvödring räcker om man gör så gott man kan med resten? Jag vet inte hur kallt det behöver vara, men nån annan kanske vet?
#13 Ringorm överlever att till och med stoppas i frysen :-( Det enda det är känsligt mot är värme så jag skulle kunna tänka mig att det kan funka att städa ur bilen ordentligt och sedan parkera den i stekande sol hela dagen så precis hela bilen blir varm

fast det funkar ju inte heller då det har varit en skit sommar :( knappt inte alls så varmt längre. får torka av alls utanpå o hoppas det inte har trängt in i dator o tv allt förmycket
Fick min Imaverol idag. Det är ett medel som du blandar med varmt vatten coh sen badar dom i.

Ett tips vad gäller sanering av ringorm…har man tillgång till bastu, dra på värmen och ställ in alla tillbehör där.
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
#20 Du anar inte vad jag önskar mig en bastu!!! Hade varit så mycket lättare!
När jag hade Ringorm i mitt föräldrahem körde vi mycket på bastun. Problemet var att det kunde vara riktigt varmt där inne under många timmar, utan att en del material "drog åt sig" värmen. Så vissa material kunde vara stekheta, medan andra kändes ljumma när man kände på dem. Det lämnade alltså lite utrymme för osäkerhet om allt verkligen hade blivit sanerat. Men för det som blev ordentligt upphettat var det en ganska "bekväm" saneringsmetod :)
#19 Det jag med säkerhet vet är att Virkon S är dokumenterat verksamt mot Ringorm (har pratat med leverantören) och dessutom helt ofarligt för människor och djur samt biologiskt nedbrytbart. Tycker man ändå att ångorna är besvärliga är ett tips att inte lösa det i för varmt vatten (max 25 grader).
Ytdesinfektion har jag inte hittat någon specifik dokumentaion ang. just Ringorm. Har ej heller pratat med någon leverantör då jag inte var intresserad av att använda det. Desinfektion är faktiskt inte lika snällt att tex. andas in (jobbar i vården). Denna info hittade jag på nätet:
**Microbiological information
**The product has showed effect on the following organisms:
- Staphylococcus auerus
- Enterococcus hirae
- Escherichia coli
- Pseudomonas aeruginosa
- Candida albicans
De svampar som specifikt nämns är alltså Pseudomonas och Candida….. I vården när man sanerar svårare saker som HIV, Hepatit osv används Virkon, då det avdödar allt i virus, bakterie och svampväg.
Det man ska vara medveten om är att före användning av både Virkon och ytdesinfektion så ska ytor/material först vara rena, alltså mekanisk rengöring först, annars tappar medlen mkt av sin verkan. Ytdesinfektion skall liksom Virkon ligga kvar på ytan och självtorka!
Kanske finns någon annan som har mer info ang. ytdesinfektionens dokumenterade effekt?
Så himla bra, det där med bastun, ifall vi skulle få det. Våran bur är ju en omgjord bastu, så det är ju bara att ta ut grisarna och sätta tillbaka agregatet tillfälligt. Vilken lättnad! Men jag SKA inte få in det, kosta vad det kosta vill. Nån som vet hur det är i jordbruket, brukar det bli mindre Ringorm på vintern?
Hejsan, jag lånar denna tråden lite.
Idag fick jag veta att jag harfått Ringorm jag changsar på att det är min katt (fördedetta hemlös) som är smittkällan.. Jag har även en hund men han verkar inte visa någon symptom inte för att katten gör det heller men endån.. min fråga är att nu håller jag på att sanera och jag ser er alla skriva om bastu o tvätt o grejer så nu till min fråga..
om nu sporerna dör vid 43,3 grader kan man då inte bara tex slänga in sängkläderna i torktumlaren då måste man tvätta dem först? förstår inte varför det skulle vara effektivare med varmt vatten än bara en torktumlare?
och hur stor risk tror ni det är att hunden är smittad? katten har nästan endast varit instäng i köket eftersom den är ganska halvvild.. hade den ute i lägenheten ett par dagar men hunden o katten hade ingen direkt kontakt övrig tid har katten varit i köket och hunden har sällan varit där inne. + att jag har städat nomat också i övriga lägenheten dock inte i köket så mycket eftersom katten e livrädd för dammsugaren o bokstavligt tala försöker klättra på väggarna då.
Jag har bara haft katten i ca tre veckor nu
jag fick utslagen på mig själv för ca 8 dagar sedan.
tacksam för svar mvh millie
jag vet att ni inte snackar om katter här men de borde ju endån funger liknande eller?
Vänta… Du har inga marsvin? Åh din lyckost! Så mycket lättare att sanera! För det första måste du ju behandla katten för Ringorm, sen är det bara att sätta igång o sanera. Allt som katten varit i kontakt med, eller som du varit i kontakt med efter att ha klappat katten. Vet inte hur det är med torktumlaren, hur varm blir den? Fråga vet hur du gör med hunden, har för mig att de inte kan ha Ringorm.
tja med tanke på att jag itne vetat att katten var smittad så har jag ju varit i kontakt med det mesta.. men vad gör jagm ed tex madrasser? dem kan man ju inte tävtta i över 40 grader då krymper dem och tex resårmadrasser e ju änu värre fast har dammsugat o sprayat virkon på dem det kasnke räcker? katten e bara här tilfälligt hat bott här i tre veckor i flyttar på torsdag så kommeri nte behöva medicinera honom det kommer hans nya hem att ta hand om som tur e.
#30 Nej gör det inte.
Kommer det så kommer det.
Man kan inte förebygga emot det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#31åå vad synd, vill verkligen inte få det. Har för många tunga och stora möbler hemma :S
tydligen kan hundar få Ringorm men hur vet man om dem har de min hund har problem med golden exem o grejjer sedan innan hur ser man skillnad på de o Ringorm och känns ju lönt o sanera när hunden eventuellt har de endån.
smittar inte jag föressten jag har ju ringorms utsalg på mig kan inte jag smitta djuren med det? eller mig själv om o om igen via kläder?
jag hatar Ringorm..
#34 Hur mycket sanerar du nmär du har Ringorm då om du inte sanerar allt??
När vi sanerade för Ringorm packade vi ner HELA lägenheten förutom disk, 2 klädombyten och sängen…
Sedan damsugade vi väggar,golv o tak, dränkte allt i virkon (tapeter,tak..rubbet) vi ångtvättade även allting. Och det funkade 
Hade alltid i tanken att den lilla millimeters fläck jag missar kaaaaaan vara en fläck där en spor är. Kan lova att allt blev rent.
#36 vadå ångtvättade ni tapeterna med??
#38 japp
#39 okej men hur då föll inte tapeterna ner då? har hört att man många ggr använder ångtvätt om man vill få ned tapeter typ
Nepp dom sitter där dom sitter
#36 Hur gjorde ni med stora möbler, sängen osv?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#42 sängen damsög vi och ångtvättade.