Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1685 ggr
Isnona
0

Knölar bakom öronen

Ja är det inte det ena så är det det andra. Oskar blir aldrig frisk verkar det som. Nu när han äntligen börjar repa sig från mjällkvalstern så har han börjat hosta ibland. Idag upptäckte jag även två stora hårda knölar på vardera sida om öronen.  

Kan det vara lymfkörtlarna som krånglar? Han äter och är pigg för övrigt. Vi har redan veterinärtid bokad till på onsdag för sista sprutan mot mjällkvalstern, och funderar på om jag måste ringa på måndag för en akut-tid.

Är så förvirrad :/ Vilken månad det har varit och så nu detta :(

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

Hultan
0

Eftersom det är på båda sidor så känns det ju troligt att det skulle vara lymfkörtlar ja. Så av någon anledning jobbar hans immunförsvar hårt. Om han dessutom hostar så kanske han har åkt på en luftvägsinfektion.

Med sunt förnuft kommer man långt!

Isnona
0

Ja, jag har också tänkt på det med immunförsvaret. Han har väl inte hunnit bygga upp något då han varit så dålig den sista tiden, sen att han togs från sin mamma på tok för tidigt när han var bebis är nog också en bidragande faktor.. Han är ju som sagt pigg och äter men är ändå inte sig själv.

Något som jag kan göra för att han ska må bättre nu innan veterinären?Är så himla orolig att han inte klarar sig.

ponytails
0

Om det är lymfangit, det vill säga varbildning i lymfknutor så är inte akut om han är pigg och äter som vanligt. Det brukar ofta vara bra att låta en sådan böld få mogna lite. Men det är konstigt att ditt marsvin får sprutor mot mjällkvalster. För marsvin får inte mjällkvalster utan sellnic och det är droppar som ges på huden mot det. Stronghold t ex.

Isnona
0

Är knölarna så hårda då om det är lymfangit? Får hoppas att det är det då :) Hur brukar man behandla det? Jag tycker också att det lät konstigt, trodde själv på sellnic först. Men detta är typen av mjällkvalster som kaniner har. Väldigt sällan att marsvin smittas men risken är stor om dom har suttit med en smittad kanin. Oskar är tyvärr en djuraffärsgris och satt just med kaniner så det är med största sannolikhet därifrån som vi har fått det.