Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1828 ggr
Wisby9211
0

LIte frågor

lite frågor till er med marsvin

1. bits dom inte mycket?

2. vad gör ni med dom?

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

VilmaKristina
0

Dom bits knappt alls, inte vad jag har varit med om.
Men man får räkna med att få lite naffs.

Jag brukar kolla på dom, mysa med dom och njuta av deras mjuka kutter :)

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

Wisby9211
0

okej. är sugen på marsvin men så rädd att bli biten!

Fridaaaa
0

1. Nej marsvin bits inte, om dem inte blir väldigt rädda eller har ont.

2. Jag kelar med mina, umgås med dem.Vissa ställer ut sina mm :)
Man kan även t.ex klickerträna lite om man vill det osv.

Ser att du har hund på din Avatar?
Kan säga, att jag personligen tycker att det är större risk att bli biten av en hund än marsvin :)

Marsvin är ljuvliga! Och bra sällskap :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Wisby9211
0

okej jo jag har en hund, sen har jag haft iller som jag blivit biten av och det gör inte så ont, hur är det med marsvin tänder`?

Fridaaaa
0

#4 Man kan inte jämföra en iller med marsvin :)
Alla smådjur som t.ex kaniner, marsvin, chinchillor mm har vassa tänder :)

mjuhm
0

1. Har aldrig blivit biten av mina marsvin förut. En gång, & det var när jag hållt i gurka.

2. Mina får springa av sig & jag kelar väldigt mycket med dem. Flera timmar per dag.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Albuslover
0

Mina marsvin bits inget, men dom slickar gärna på mina händer! :D antar att dom tycker att jag smakar gott ;)

Kram Karro :)

Wisby9211
0

som ni kankse märkt så har jag skrivit exakt samma frågor i dv.hamster, hamster och kanin för om några år kankse jag skaffar nått av dessa men vill läsa på först! Men lutar mycket åt marsvin då dom är så söta och lättskötta

Fridaaaa
0

#8 Dem är inte mer lättskötta än kaniner ^^,

Wisby9211
0

okej. men kaniner kräver väl mer motion än marsvin?

Får du ha ett marsvin eller måste man ha två?

mjuhm
0

#10 Nej, dem ska ha ungefär lika mycket motion. Eller jag ger mina kaniner & marsvin samma motion.

Marsvin måste vara två enligt lag. Men det måste inte kaniner.

Wisby9211
0

jo kaniner får väl inte vara ensamna?

Fridaaaa
0

#10 Det är ungefär samma motion :)
Marsvin måste vara minst 2 st
Kaniner behöver inte vara minst 2, dem kan vara själva. Ska man ha 2 kaniner ihop måste det vara kastrerad hane med hona eller 2 honor, helst som växt ihop med varandra. Men det är inte alltid det går heller.

mjuhm
0

#12 Jo det får dem. Finns ingen lag som säger att dem måste vara i par. Kaniner är inga flockdjur som marsvin är.

Wisby9211
0

okej. jag har frågat dom på djuraffären här och dom säger hela tiden att man måste köpa 2 kaniner och 2 marsvin om man ska ha nått av det

martin88
0

Mina marsvin bits inte. Ronja har bits när hon blivit jätterädd men till och med då har det varit jätte löst. Mitt marsvin Nora gillar att bitas på halsen när hon myser, vet ej varför, det är nog bara personligheten :P

Tycker inte du ska vara rädd för att bli biten, är man med dem mycket, litar de på en och bits då inte.

Jag myser väldigt mycket med mina :) Sedan är de lekfulla och gillar och springa omkring. Man kan lära dem göra tricks också, men det har jag inte prövat. Jag tycker om att försöka göra de så lyckliga som möjligt helt enkelt! De är väldigt gulliga små djur, med personligheter.

Fridaaaa
0

#15 Dem har fel :) Kaniner måste inte bo 2 men marsvin måste bo med ett annat marsvin. Antingen hane & hane, hona & hona eller kastrerad hane med hona :)

mjuhm
1

#15 Djuraffärer ska man egentligen inte lyssna på. Du ska lyssna på uppfödare & liknande :)

Mina kaniner lever nu ensamma (en av dem levde med en kompis, men hon avled). Sophie (en av dem) har bott ensam hela sitt liv, & nu är hon 3 år. Hon är världens piggaste & gladaste kanin!

Nakhre har bott själv i en månad, men hon mår lika bra för det!

Jag har fått klart för mig att kaniner inte behöver någon artfrände. Bara den får gos & motion (vilket är en självklarhet, vare sig man har marsvin eller kanin). En kanin som sitter dygnet runt i en bur med varke motion eller gos, är ingen lycklig kanin direkt.

Wisby9211
0

okej. har alltid hört att dom måste bo två och det står ju på sidan om lagar om kaniner att djur som lever vilt i par eller flock SKA leva 2 eller fler

mjuhm
0

#19 Men kaniner är ju inga flockdjur.

Wisby9211
0

okej. enligt djuraffären så är dom det :S hehe. tänkt vad man går på saker :P

måste verkligen läsa på! haha

Fridaaaa
0

#19 Nej står inte i lagen attkaniner ska vara minst 2.
Det står att dem bör gå med en annan kanin, men det är inte lag på det, plus att det är långt ifrån alla kaniner som vill ha sällskap. T.ex avelshanar kan man definitivt inte ha med andra kaniner mer än honan den ska para

Kaniner är kolonidjur, alltså inte flockdjur, vissa kaniner trivs med sällskap, andra inte. Men det är ingen lag och det står inte i någon lag om kaniner att dem ska ha det. Vet inte vad du har fått det ifrån? :)

mjuhm
0

#22 Hon fick det ju ifrån djuraffären :)

Justja, kolonidjur hette det! ;)

Fridaaaa
0

#23 Trodde hon menade jordbruksverkets sida när hon skrev "sida" :)

Wisby9211
0

hittade det på nån diskussion sida. men då vet jag :)

Misarn
1

Marsvin är inte sådanna djur som bits hur som helst, klart att dom smakar lite på fingrarna för att se om det är ätbart men aldrig med illvilja.

Våra Marsvin är endast till kel och dom är en lika stor del i familjen som alla andra är, dom är med hela tiden, när vi reser eller ja när vi ligger ute på sommrarna. Marsvin tycker jag är mer personliga än kaniner, då jag själv också haft ett par stycken. Men när det gäller skötsel och motion så tycker jag att marsvin inte är mer lättskötta utan det är ganska lika, likaså med motionen så får våra flera timmars golvtid per dag för att dom ska må bra.

Tycker du gör det klokt i att läsa på så mycket som möjligt och verkligen försäkrar sig om att du kan ta hand om dem, för marsvin lever länge, liksom alla djur så är det ett otroligt stort ansvar men ett riktigt roligt sådant som ger så mycket Glad

lillamarsvinet
0

jag rekomonderar marsvin 1000000x mer än kanin:)

jag tycker iallafall att marsvin är roligare och gosigare:)

♥kram Linnea♥

Wisby9211
0

okej :) det ända jag känner nu är ju att man måste ha 2 blir ju dubbelt av tid, kärlek, försäkring, mat med mera :P

ska tänka, men som sagt det dröjer år inan jag kommer skaffa nått av det :P

Fridaaaa
0

Jag har både kanin & marsvin, tycker dem är lika roliga på olika sätt Glad
2 marsvin tar inte mer tid än 1 kanin Flört Blir ungefär det samma.
Eftersom 2 marsvin går i samma hage, samma bur osv Plus att 2 marsvin äter inte mer än 1 kanin, och kostar inte mer än 1kanin  :)

Wisby9211
0

vad koster försäkring på 1 marsvin

Fridaaaa
0

Inte många kronor:)
Mina har ingen försäkring.

Bävern
0

#30 tror det är 300Kr om året samma med kaniner i agria.

http://minbecel.blogg.se/

http://mina-duvor.webs.com/

Wisby9211
0

okej, det var inte så farligt :P men frida om dina skulle behöva operera tänderna eller nånting. hur mycket kostar det då?

Fridaaaa
0

#33 Vet inte, Men kommer aldrig söva mina marsvin, gillar inte att söva marsvin & kaniner. Visst nedsövning av marsvin har blivit mycket bättre men vill helt enkelt inte sövar dem, ifall jag inte kan få 100% garanti att dem blir helt bra igen. Och finns inga veterinärer till marsvin som jag litar på som skulle få söva mina. Dem betyder för mycket för mig för att ta den risken.

Abico
0

#33 - Försäkringarna täcker oftast inte tandproblem hos marsvin, tyvärr.

Hanna 

Wisby9211
0

okej. men hur gör du då om dom skulle få tandproblem? :O

mjuhm
0

#36 Självklart far min till vetrinären..

godisgrisen
2

#36 Alla marsvin ska ALLTID ha fri tillgång till hö av god kvalitet. Det är jätteviktigt både för magen och tänderna att de äter massor av hö.Om de äter hö som de ska så slipas tänderna på rätt sätt. Blir de ändå för långa eller något annat problem med tänderna uppstår finns inget att göra faktiskt ett marsvin som får tandproblem trots rätt kost kommer att få tillbaka problemet trots dyra operationer så avlivning är det bästa man kan göra då. Att marsvin får tandproblem trots massor av hö är väldigt ovanligt så ger man rätt kost slipper man oftast tandproblem.

isblixt
2

Jag tycker det är bättre att spara undan en slant varje månad så jag vet att jag har pengar till veterinärkostnad ifall det skulle behövas :) Sist Alice var sjuk betalade jag cirka 3500kr i veterinärkostnader inkl medicin och återbesök. Eftersom jag hade pengar undansparade hade jag möjlighet att hjälpa henne :)