Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 2856 ggr
Creation
0

Torra grisar

Efter senaste badet har mina marsvinskillar blivit torrare och lite mjälliga, börjat klia sig mer(badade i pcl schampo mot static, lite starkt alltså).

Det känns som att mjällschampon är ganska starka och jag vill ju inte torka ut deras hud ännu mer. Skulle olja kunna hjälpa? Det måste ju dock tvättas bort med diskmedel så småningom, vilket torkar ut…
Eller har jag fel?

Jag har läst att en del använder fungoral som ska hjälpa mot mjäll/svamp, men hjälper det mot torr hud också?

Vad tycker ni jag ska göra? Vad har funkat för era torra grisar? :-)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

godisgrisen
0

Jag vill varna dig för matolja. Jag använde det mot static vilket funkade bra men Luckybucket blev jättetorr och mjällig efter den kuren. Det kan ha varit svamp för det blev bra direkt efter Funguralschampo. Sir fick inte mjäll men hans päls blev jättetråkig sträv och glanslös. Så olja+diskmedel är inte bra för päls och hud även om det funkar utmärkt för att få bort static.

Jag har lite svårt att ge tips då jag inte haft torra djur annars. Kanske du kan prova med Fungural för är det svamp så hjälper det jättebra och det verkar inte vara uttorkande i sig. Så jag tror inte du förstör något med det bara utesluter en anledning till torrheten. Hoppas någon har ett bra förslag på ett fuktschampo som funkar på marsvin.

Abico
0

Kanske kan matolja hjälpa, låter du det sitta i ett tag borde ju huden dra åt sig en del av det innan du tvättar bort. Jag upplevde huden och pälsen väldigt mjuk och fin efter att jag haft olja på grisarna här. Men jag vet inte säkert om det hjälper. 
En tanke, har du badat dom i något annat efter det badet? Kanske är schampot som irriterar?

Tror Fungoral är för starkt i det här läget faktiskt.

Efter en liten googling skulle jag nog prova något sånt här, jag vet inte alls om det funkar men det kan vara värt ett försök innan du doppar perukerna i olja ;) Fast egentligen tror jag mer på den här, vet inte hur nyttigt det är om marsvinen får i sig det dock…

Hanna 

Creation
0

Tack för hjälpen båda två!

Hade först oljekur + diskmedel och sedan pcl-schampo, så det blev kanske dubbel irritation eller något sånt?

Litar inte riktigt på diskmedel, så en till oljekur är nog inte på kartan, och det känns lite konstigt att behandla torr hårbotten med just schampo(tror att de ofta är anpassade för att inte irritera hårbotten mer, snarare än bota redan irriterad hårbotten).

Jag tror inte att det är svamp, så fungoral kanske inte är rätt då..

ACO-gelen ser i alla fall lovande ut! Ska kolla upp lite mer om den, så får jag se… :) Jag gillar att det inte är någon alkohol i!

Creation
0

Kom på att jag virkonade dem senast också. Kan virkon irritera när det suttit i ett tag?

Lyan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#4 Virkon är hemskt på att torka ut så där har du nog orsaken. När jag sanerade sist reagerade jag en dag när jag drog händerna genom håret och det bara drösslade ner "mjäll", fick lite halvpanik och undrade hur jag hade kunnat få så mycket mjäll i skallen tills jag kollade på händerna! Bara jag klappa dem så kom det hela dammoln :-/ En annan gång blandade jag för starkt och det tog runt 3 veckor för händerna att läka helt (här talar vi dock om 1mått/dl istället för 1mått/liter och konstant kontakt i över 10 minuter, normalt blandat torkar det bara ut)

Creation
0

#5 Jamen dåså, då har man väl antagligen hittat orsaken. :) Kanske kan testa att behandla med matolja ändå, hm… det känns enklast. De verkade inte så torra efter förra kuren.

Men får kika lite mer på gelen först…

idipidi
0

Istället för att experimentera skulle jag bada dem i bra shampo, skölja noga, noga, noga och vänta ut att det löser sig av sig själv.

Albuslover
0

Vad händer om ett marsvin får i sig fungoral??

Kram Karro :)

Eulwen
0

Den här produkten älskar jag och använder på hund (kvalsterallergiker som badas ofta), katt (perser) och även i mitt eget hår. Pälsen (håret…..) blir jättelent och huden återfuktas. Luktar gott också, naturligt fräscht liksom.

tantnett
0

Ser att detta är en gammal tråd.

Men skriver ändå att virkon har en uttorkande effekt, samt att diskmedel nog inte är att rekommendera att bada marsvinen med.

Själv om jag inte använder något specialchampo tar jag grönsåpa, det är en återfettande naturprodukt som jag använder ofta på min häst samt min ena kanin när han har samlat på sig lite kladd runt baken.

Marsvin 4-ever Tungan ute.