Nyårsafton.
Det brukar ju kunna vara en hel del smällande, rakter och dylikt på nyårsafton. Brukar era marsvin reagera på det?
Mina marsvin har inte upplevt någon nyårsafton ännu, och före det har jag inte haft marsvin på ca tio år. Så minns helt ärligt inte.
Bestämde mig nämligen för att spendera kvällen och natten hemifrån då. Så kom jag och tänka på de små grisarna och att de kanske blir väldigt rädda då. Vad tror ni? Eller är man bara blödig?
Detta blir även mina marsvins första nyårsafton så jag vet inte hur de reagerar på raketer. Jag kommer inte heller vara hemma under smälltimmen och har inte riktigt tänkt på att det skulle kunna bli ett problem.
Jag tror att så länge man har alla dörrar, fönster och eventuella ventiler stängda borde det inte låta så högt inomhus att det skulle skrämma marsvinen. Kanske skillnad om man bor mitt i stan och även om man har dräktiga honor osv.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
1# Nej, har inte alls tänkt på det förrän nyligen. Fick dåligt samvete över att åka bort ganska snabbt när det slog mig att en av mina katter brukar kunna vara väldigt rädd på nyårsafton. Och har inte tänkt på hur det kan bli för marsvinen. Finns ju inte så mycket man kan göra åt det, egentligen.
Men som du säger, allt så stängt som möjligt så.. Mer kan man inte göra. Men å andra sidan så vill man ju vara hemma om det vore så att de är helt skräckslagna. Även om man inte kan göra något åt smällandet i sig.

Min plan är att ha fönster stängda, dra ner rullgardinen och ge dom lite extra käk sent på kvällen. Funkade bra förra året.
3# Ja, lite mat brukar ju kunna distrahera dem så. :P
Förhoppningsvis ska det väl gå bra. Men lätt hänt att man oroar sig.
#3 hoppas det funkar för mina grisar med.
Pepsi vet jag inte, inte heller Lotus eftersom jag fick hem han 9jan iår, men de andra reagerar inte, tror inte de andra 2 kommer göra det heller:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
6# Nej, man kanske är lite blödig bara som sagt.. Ska väl inte vara några större problem!
#7 Nej tror jag inte att det är :)
Det märker man ju.
Om man vill vara på säkra sidan kan man ju lägga filt eller liknande över buren och sedan ha lugn musik på :)
8# Ja, man märker med förutsättningarna att raketerna sätter igång INNAN man åker hemifrån. :) Men förmodligen, folk brukar ju tjyvstarta, haha.
Men kör nog på att dra ner rullgardiner och så. Verkar vettigt. Utesluter förvisso inte ljudet. Och det är väl det man oroar sig för. Men kanske lite lugn musik då som du föreslog.
#9 Ja det är ju sant! :) Ja tyvärr gör folk det, synd om dem djur som verkligen är rädda. Menmen.
Ja det kan du ju testa:)
10# Fyrverkerier är fint. Men de borde vara ljudlösa! Haha, så länge de inte är det kan det ju uteslutas för djurens skull. Men det kommer väl inte hända.
Man får väl testa sig fram. :)
#11 Haha håller med! Superfina, men ljudet är jobbigt :)
Ja precis :D
Första Nyår för våra Marsvin med men det smälls inte så mycket just vid vårt hus så förhoppningsvis inte i år heller. Men vi är hemma och har koll på dom. :-D
Bor ju dessvärre femtio meter ifrån där stans största nyårsfirande brukar hållas. Med musik och fyrverkerier. Så blir bara mer och mer skeptisk till läget!
Vet inte hur dessa reagerar (fick hem de i Augusti), men våra förra hade inga problem, då gick de i och för sig i en hel flock, men endå :-)
Kaninerna har inte heller brytt sig.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Jag kommer inte att vara hemma över nyår men jag brukar dra ner rullgardinen, starta lite musik och ösa på med mat. Tidigare år har de inte reagerat speciellt mycket, förutom när grannarna en bit upp förra året fick för sig att bränna iväg fyrverkerier inne mellan husen…
Hanna