Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 4529 ggr
[Nooni]
0

akut!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hjääälp!!! vaknade av tjutande från marsvinsburen, det lät som någon hade väldigt ont, och upptäckte att min ena hane har ett stort sår rumpan, huden är uppfläkt och allt är liksom rött och uppsvällt. Har inte hört dem bråka heller, men nåt måste ju ha hänt!! Imorgon bitti åker jag såklart till vet såfort de öppnar men nu är kl 3.45… hoppas att någon är vaken! Är det vanligt att hanar slåss så här? Hans kompis är bara två månader, de har gått ihop perfekt sen första dan de träffades!Fattar ingenting…

har gett honom smärtstillande nu, han ligger i min famn och verkar lugn trots att han måste ha ont och vara rädd.

skickar med bild på hur det ser ut.. ber om ursäkt om någon blir illamående.

Mascott
0

Är det guldhamster?

Mascott
0

Är det Guldhamster så ska inte två hana inte vara i samma bur.

[Nooni]
7

det är ett marsvin? detta är marsvin i fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
Mascott
0

Tog ett svar från någan annan person nu.

En del marsvin går bara inte ihop med andra, medans andra gör det hur lätt som helst

Lilith
0

Jag har ingen kunskap om marsvin alls, råkade bara se ditt inlägg.
Ville bara säga att jag hoppas att din kille kryar på sig, och att någon kan ge ett svar på vad som kan ha hänt…

gickan87
0

Kan han ha skurit sig på någonting i buren? Ser nästan ut som att hans kompis kastrerat honom! Är det över pungen såret är?

MVH Erika :)

Abico
1

Nej det där ser berkligen inte ut som något som burkompisen kan ha orsakat, det är ju ingen del som är blottad vid ett slagsmål. Marsvin skadar sig oftast runt huvudet och på rumpan när de slåss.
Men det ser fruktansvärt ut, hoppas att ni får en tid hos veterinären snarast, det ser ju ut att behöva sys :/

Hanna 

[Nooni]
0

Vi ska till vet nu. Har kollat buren efter blodspår men finns ingenting! Och inte något han kan ha rivit sig på heller. Det är så konstigt :(

Strawberi
0

Han kan inte ha fått någonting i snoppen som fastnat? Sedan kan de ha skärit in i huden och orsaktat detta, hörde en gång om ett marsvin som snoppen gick sönder på (bokstavligt talat den sprack), hanen hade otroligt ont och avlivning var det enda alternativet.

Håller tummarna för din kille, vad heter han? *tröst kram*

godisgrisen
0

Fy vilket läskigt sår stackars marsvin och stackars dig som hittat ett så skrämmande sår. Undrar hur han lyckats med det? Jag tror inte heller att det är ett slagsmålssår det är både för stort och sitter inte i "tandläge". Luktar det infekterat eller är det färskt? Det skulle ju kunna vara en böld som spruckit.

Lycka till hos vetten och hoppas det blir bra.

Cola&Bacardi
0

Lycka till!

Mvh Linnea.

Mvh Linnea 

Fridaaaa
0

Ser läskigt ut! 
Tror inte det är slagsmål, tror det är något annat.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

elsasputte
0

Lycka till hos vetten, håller tummarna här hemma på att det går bra..

Toxics
0

Hur går det? Vilket hemskt sår=( .

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Arny
0

Oj, så hemskt! Jag tycker det ser ut som en böld som spruckit. Vad gav du för smärtstillande?

Hoppas vet kunde göra nåt. Håller tummarna!

indra-bus
0

Stakars liten..

Håller tummat o tår att allt går bra!!

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

martin88
0

Herregud vad otäckt :( Det enda jag kan göra är att hålla tummarna för att veterinären kan hjälpa. Ska tänka på er!

WeirdFreak
0

Lycka till!

Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!

Hultan
0

Usch ja det där såg inte trevligt ut. Jag skulle gissa att han själv tuggat upp såret. Självklart finns ju en grundorsak till detta. Kanske har med urinvägarna att göra med tanke på området. Jag hoppas det går bra hos vetten. Uppdatera oss sen med vad man hittade och hur det gick!

Med sunt förnuft kommer man långt!

Mixxie
1

Lycka till! Stackarn…

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

lillamarsvinet
0

gud hoppas det blir bättre! :(

jag tnkte först att jag nt skulle trycka på bilden för jag är rädd för blod(haha e mesig) men kunde inte låta bli så tröck en då:O hoppas det läker!!

♥kram Linnea♥

Misarn
0

Hur gick det hos veterinären!?

RosaKiwi
0

Hoppas allt blir bra med den lillkillen =(

// Josefin sajtvärd för gecko ifokus

Min hemsida &   Min blogg

Arny
0

Nu vill vi veta hur det gått!!!

Matteina
0

Hur har det gått??????

Fridaaaa
0

Hur har det gått, TS?

nnicoleee
0

Jag tror faktist det kan vara slagsmål, jag har vart om detta både med kaniner och marsvin när två hanar går ihop. Det går hur bra som helst tills dom blir könsmogna, då har dom bitit av pungen av varandra, äckligt men det händer faktist. Hoppas att allt har gått bra!!

mjuhm
0

Hur har dett gått?

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Fridaaaa
0

#28 Kaniner ska man inte ha 2 hanar ihop, det är ytterst sällan det går.
Bland marsvin är det ovanligt att det inte går :)

nnicoleee
0

30 - nej det märkte jag med då.

Men i mitt fall gick det inte då som sagt. Men visst, det är ovanligt har flera hanar ihop nu.

[Nooni]
2

Hej igen, jo det har gått bra faktiskt, veterinären sydde inte utan tyckte att jag skulle hålla det rent och ge anti-inflammatoriskt vilket jag gjort och det håller faktiskt på att läka fast jag trodde att det aldrig skulle gå. Han är pigg, äter och dricker och verkar må bra =)

Mixxie
0

Verkligen skönt att höra att det blir bättre :)

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

Sanni
0

Skönt att det är bättre nu :) Såren såg verkligen läskig ut.

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

Binajis
0

Gud vad skönt! Men vad var det som hade hänt, fick du någon klarhet i det?

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Mari
0

Ursh vad hemskt det ser ut, bra att han är på bättringsvägen.

Tycker det ser lite ut som om att han haft en böld eller liknande som spruckit upp? Ena hanen jag kastrerade som fick komplikationer så pungen svällde sprack lite men inte sådär mycket. Men det påminde lite om det som syns på denna bild. Mitt marsvin var på såret och tvättade och bet faktiskt lite också, antagligen för att det var något som gjorde ont som han ville få bort

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Pauline T]
0

Vad bra att han mår bättre. Det där såg riktigt otäckt ut!

[Nooni]
0

Vet fortfarande inte vad som hänt :( nån böld hade han inte kvällen innan detta hände, han måste ha rivit sig på något. Vet visste inte heller. Nu är det täckt av sårskorpa och den ser fin ut men det kunde gått illa :(