Vitaminkicka marsvin?
Charlie skulle behöva få upp sitt immunförsvar ordentligt och jag behöver lite tips på hur jag bäst hjälper honom med detta. Främst tänker jag på om multivitamintillskott och B-vitamin skulle kunna hjälpa för detta. Är det något jag kan köpa i tex mataffären eller hälsokosten eller apoteket eller liknande och ge honom under en tid, någon som vet?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Ingen som vet något?
Kan inte svara ordentligt, men när min gamling Tova va hängig fick hon blåbär - ett par stycken om dan - & blev piggare. Inte vet jag om de berodde på bären men kanske värt att testa?
#2 Han är inte direkt hängig men hans hälsohistoria är inte vacker. Han hinner liksom aldrig bli helt frisk innan nästa grej bryter ut, och jag tror att den största boven i det är att hans immunförsvar aldrig hinner byggas upp utan ligger på minus hela tiden och välkomnar vad som helst att bryta ut.
Han startade med skörbjugg, fortsatte med sellnic, krampanfall, sedan vidrig svamp. Han har ingen möjlighet att andas och bygga upp immunförsvaret och jag tänkte därför att en boost skulle kunna hjälpa honom att stå emot eventuella framtida utbrott och hjälpa honom läka ordentligt?
Grönsaker får han ju självklart varje dag, men det är svårt att direkt boosta ett immunförsvar på en liten gris med enbart grönsaker eftersom det krävs rätt enorma mängder för att få i sig alla vitaminer som finns, och man har ju egentligen ingen aning om just den skörden innehåller si och så mycket av den och den vitaminen när den når hans matskål.
nypon ? gojibär.. ?
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
#4 Nu vet jag inte ens var goijbär är? ;) Nypon är ju väldigt rikt på c-vitamin… jag tänkte mer om man kanske kan ge något tillskott, tex multivitamin brustablett i munnen under en tid eller liknande? Man kan ju använda en hel del människomediciner till marsvin, tänkte om det fanns något sådant så man vet exakt vad och hur mycket man ger?
Gojibär är cvitaminrika bär de me. Man kan säkert köpa dem o ha frysta o ge några varje dag. cvitamin är ju de som bygger upp immunförsvaret. En matsked nyponsoppa varje dag kanske kan göra susen de me.. vet nite dosering men kan tänka mig att det är mumma för en litn korre.
Aha där ser man, ja nyponsoppa vore nog smasken. ;) Tack för länken det var en himla intressant shop!
Jo ja märkte det jag med :P satt och läste en hel del o blev lite sugen på att handla.. hahaa
Man kunde till och med köpa olika gräsfrön! :D Ja där får jag nog plocka hem lite grejer både till 4 och 2 beningar, vi kan behöva boostas hela gänget. ;)
OM någon vet dock om man kan använda människovitaminer till marsvin, och huruvida det är bra eller inte får denne någon gärna säga till, det skulle vara intressant att veta. :)
När något av mina marsvin behövt äta Critical Care av någon anledning så brukar jag avsluta matningen med några sprutor vatten med C-vitamin från brustablett. Då blandar jag en tablett i ett halvt glas vatten (till skillnad från en tablett till en liter vatten som är dosen man använder om man har det i marsvinens vatten till vardags). Då får de en liten extra C-vitaminkick, vilket kan ha stor betydlese för ett marsvin som inte är på topp.
tycker fortfarande de enklaste vore att köpa hem en påse gojibär eller liknande o ge ett eller ett par per dag.. vet inte dosen, men kan inte tänka mig att det är mycket.
Jag har många gånger läst att misstankar finns om koppling mellan brustabletter och urinsten. Personligen skulle jag därför aldrig ge brustabletter.
Håller med Chickwheels om nypon (Chichwheels - vet du med säkerhet att marsvin kan äta gojibär? I så fall håller jag såklart med där också, jättenyttigt!). Den enda tillsats jag själv skulle ge till marsvin är lite, lite askorbinsyra på grönsaker, i gröt eller i nyponsoppa exempelvis. Askorbinsyra är rent c-vitamin och finns i kryddhyllan på mataffärer.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
Håller också med om nypon. Det ger jag en hel del av under vintern, väldigt nyttigt och marsvinen tål det utan problem.
Men ge inte nyponsoppa på pulver, som tex. Ekströms. Den innehåller väldigt mycket socker och är inte alls så nyttig och bra för marsvin.
Men i hälsokosthyllan brukar det finnas nyponskalmjöl. Det ska man använda till marsvinen. Kanonbra att lägga i kligröten, innehåller förrutom C-vitamin också mycket kalcium som balanserar den höga fosforhalten i kli.
Billigast är att plocka nypon på hösten om man har möjlighet och frysa in till vintern
Apelsinjuice! Hemmapressad och silad såklart :) Alla grisar jag haft har fått det ca 2 ggr/månad och har aldrig haft några direkt medicinska problem och så är det mycket uppskattat!
I djuraffären i falkenberg så har dom b-vitamin och multivitamin tilskott som man ger till marsvin och kaniner. vet dock inte om det är droppar som man ger i vatten eller om man ger det direkt till marsvinet.
Kram Karro :)

Gojibär är väldigt bra, som både människor och djur kan äta, det ger en bättre rörlighet och gör en mycket piggare och friskare. Det förstärker imunsystemet på ett positivt sett av egen erfarenhet. Men köp det inte på hälsokost utan på en hästsportsbutik exact samma fast betydligt billigare ;)
Bra tips Misarn :)