Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3290 ggr
[SallysPigge]
0

Hur smittsamt är Ringorm?

Dottern har sin kompis här som har stannat över natten och dom har gosat med alla våra marsvin.

Nu har jag fått höra att en häst har Ringorm där dotterns kompis går och rider.Hon säger själv att ingen får röra hästen som är avskild från dom andra.

Men nojjig som jag är så tänker man direkt på marsvinen som hon har gosat med ……… Skrikandes

Charlotta-B
0

Ringormssporer sprids med luften dom sitter i pälser tillexempel, så även om eleverna å den ridskolan inte rör hästen men går i närheten, lr om en vindpust flyger över hästen och tar med sej päls och det landar på en elev så sprider hon vidare detta till andra.

Så en ridskola som får Ringorm på en häst har till 99,99 % Ringorm i hela stallet och bör stänga under behandlingen.

Så ja Ringorm är VÄLDIGT smittsamt.

Charlotta-B

Charlotta-B
0

Så mitt tips är att du badar dina marsvin i virkon och sanerar dina burar. Även att du sanerar alla deras saker, Filtar m.m. tvättas i minst 60 grader.

Och håller tummarna på att du inte fått de

Charlotta-B

gnagarlover
0

men antagligen så har tjejen både duschat och bytt kläder sen hon var där så jag tror att chansen är minimal

Charlotta-B
0

Ja det har honförhoppningsvis gjort =)
Fast om hon har med sej sporer hem kan dom ramla av var som.. vid skorna på jacka, på matta m.m.

Säger bara att det är mycket smittsamt. Men absolut inte säkert ni har fått hem de

Charlotta-B

[SallysPigge]
0

Vart köper man Virkon då?

Får fråga henne när hon var vid stallet senast … :-S

Hultan
0

Som tidigare nämnt väldigt smittsamt. Jag förstår att du e nojjig, jag hade själv garanterat satt igång sanering för säkerhets skull om jag vore du. Jag hade mina små flickor på pensionat nu i julhelgen, pensionatet var bra, trevlig tjej som höll i det och alla djuren såg friska ut. Dom hade aldrig haft problem med Ringorm MEN jag badade mina flickor i virkon direkt vid hemkomst i alla fall, så jag är minst lika nojjig som du. Ringorm är det sista jag vill ha in i mitt hem.

Med sunt förnuft kommer man långt!

Hultan
0

[SallysPigge]
0

kan man köpa det på apoteket?

och jag tvättar både bur och marsvin med det?

Till apoteket i morgonbitti då …

Hultan
0

Jag vet faktiskt inte om det finns på apoteket. Ja både marsvin och bur samt all inredning av plast/metall. Tvätta alla filtar (vet ej exakt gradantal, står säkert på SVA´s hemsida) Tänk på att hålla marsvinen blöta av virkon i 10 min om det går. Det tar 10 min för virkonen att verka mot svamp. Jag hade lite problem med detta, tyckte att grisarna blev kalla, så jag klockade inte, men jag gjorde så gott jag kunde. Egentligen bör du ju sanera så mkt som möjligt i ditt hem, överallt där dotterns kompis har vistats. Man kan ju inte bli värsta hypokondrikern, men man kan iaf tex tvätta sängkläder osv extra varmt.. ja herre gud, man kan snurra in sig i detta och förstora det hur mkt som helst.. usch.. det är säkert ingen fara.. *hoppas*

Binajis
0

Virkon S finns bland annat på Granngården och liknande ställen :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

[SallysPigge]
0
[SallysPigge]
0

Har hittat Virkon s på Grangården, men dom verkar inte ha öppet på helgerna, kan det stämma?

Sanni
0

#9 Hur ska man göra med burarna då om marsvinen ska hållas blöta 10min? Det är ju ett himla jobb att hålla en stor bokhyllebur ordentligt blött hela 10 minuter. Eller jag antar att det gäller allt som ska saneras med virkon? Usch, vilket jobb :(

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

[SallysPigge]
0

#13 Just det, jag har en bokhylle bur med ……. :-(

Fridaaaa
1

Tror dock inte att virkon hjälper om marsvnen skulle vara smittade eftersom det kan ligga latent i över 6 månader.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Charlotta-B
0

Sanera allt du har och kan med Virkon, men använd det inte på tyger då det blir fula fläckar då.

VirkonS köper du på Granngården, det är där jag har hittat det billigast. Och ofta har man ju en affäri närheten så man slipper vänta på posten.

Ja ringormen kan ligga latent. Men använd virkon trotts allt. sen vet du ju inte hundra om du är smittad. men det är alltid bra att vara förbered.

är det nått så är det bara att fråga. vi har haft det hemma, det är en jobbig prosses men det är absolut värt att vara övernoga med saneringen så man inte får tillbaka det.

Charlotta-B

[SallysPigge]
0

Fick nu veta att tjejen var i stallet i Torsdags förra veckan. Och sedan så har hon själv två marsvin utan symtom ….

Fridaaaa
0

#17 Fast Ringorm kan ju uppkomma långt efter, och hon tror jag inte ha sanerat hos sina marsvin, för gissar att hon inte är så gammal?

Charlotta-B
0

#17 det är ju bra att inga symtom visas, men bad och sanera burar trotts allt. det är som sagt alltid bättre att göra det en gång för mycket.. Och Ringorm kan som sgt ligga latent, så bättre få död på sporerna om ni fått hem dom.

Charlotta-B

[SallysPigge]
0

#18 Nä hon har inte sanerat sina, har inte förstått hur allvarligt det är förrän nu.

Men om det visar sig att jag inte får tag på Virkon förrän efter helgen, har det någon betydelse?

Och vill helst inte ge mig på saneringen imorgon om jag kan undvika det. Men får jag tag på Virkon i morgon jag kan jag börja saneringen på söndag då? Eller är det dumt?

Fridaaaa
0

#20 Okej. Nej inte många som vet det .

[saphirasmarsvin]
3

Nu har inte jag läst exakt alla inlägg så det kanske har blivit skrivit längre upp, men Ringorm är ju bara ett samlingsnamn för en mängd olika dermatofytarter som kan ha olika djurarter som huvudvärd.

Hästen blir vanligast smittad av dermatofytarterna Trichophyton equinum och Microsporum equinum, men kan även bli smittad av marsvinens vanligaste dermatofytarter, nämligen Trichophyton mentagrophytes (som oftast har gnagare som huvudvärd) och Microsporum canis (som oftast har katt som huvudvärd). Enligt SVA anges denna smitta som ovanlig, medan de två förstnämnda är betydligt vanligare hos häst.

Därmed inte sagt att hästens Ringorm inte kan gå på marsvin, men det är åtminstone inte huvudkällan till marsvinens :)

Det är alltid bra att ha Virkon hemma och jag brukar också köra på efter mottot "better safe than sorry", men oroa dig bara inte för mycket och i onödan :)

[SallysPigge]
0

# Känns som att vi kan vara lite lugnare nu då :-)

Hultan
0

Jag förstår inte det där vissa av er skriver om att virkon inte skulle spela roll för att ringormen kan ligga latent. Den är ju latent pga sporerna, och dom dör av virkon. Såee.. Alltså är det virkon man ska använda just för att förhindra latenta bärare att fortsätta sprida sporer. Så har jag förstått det hela iaf. Rätta mig om jag har fel.

[saphirasmarsvin]
0

#23; Håller tummarna för er! :)

#24; Jag har också förstått det så :)

Det är ju själva sporerna som utgör ringormen egentligen, tycker jag. Hade det bara handlat om utslag som man kunde behandla och sedan ha ur världen hade det ju varit plättlätt. Nu skulle man helst vilja ha CSI-utrustning för att se var sporerna håller till ;) Tyvärr har man ju oftast inte sådana resurser, men då är Virkon marsvinsägarens bästa vapendragare :)

Charlotta-B
0

Absolut dödar virkon sporerna just därav man ska ta det säkra före det osäkra. :)
hellre sanerar man ju en gång för mycket =)

Det är helt okej om du inte vill sanera på nyårsafton :D
Du kan vänta, Men om du får hem besök var noga med att berätta för dom så att dom vet om att det EV kan finnas ringormssporer hemma hos er.

Charlotta-B

[SallysPigge]
0

Ok tack alla!

Vi ska fixa med detta på Måndag!

Gott Nytt År!Kyss