Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 3883 ggr
blubbi
0

3 hanar?

Jag ska köpa marsvin snart och jag undrar om jag kan ha 3 st hanar tillsammans? Alla kommer från samma kull!

Skulle detta vara möjligt, och vad är det minsta måttet för en bur på tre hannar!

Tack!

Fridaaaa
0

Det kan gå om man har väldigt stor bur.
Men bäst är att ha 2 hanar bara (tycker jag).

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

blubbi
0

Tror du att det funkar? Hur stor ska buren vara då?

Fridaaaa
0

#2 Finns någon/några här inne som har det där det fungerar, så omöjligt är det inte Glad

Hmm jadu svårt att säga Glad

[Alexis78]
0

Jag tror inte det blir några problem alls om de är syskon och har gått ihop hela tiden. Jag skulle rekomendera en 140 bur till tre hanar, eller allra helst bygga en själv.

sandraedlund
0

Håller med #4 Smartast är att du bygger en egen! Finns nästan inga gallerburar som är 140cm.  3 st bör inte vara något problem om de är syskon och har gått ilag hela tiden ;)

Fridaaaa
1

Jag hade haft minst 150 cm till 3 hanar:)
Finns bland annat på teddytassen.se upp till 160cm bur :=D
Eller byggar man en själv, så får man dem mått man vill ha

blubbi
0

#4 140 bur? menar du längden?

#6 men jag har katt , eller går det att ha en tex bokhyllebur med kycklingnät ovanför?

// Clara

_Charlie
0

Jag har precis sammanfört 3 hanar varav 2 gick tillsammans förut och den tredje kom ny. Det kan du läsa om här.

http://marsvin.ifokus.se/discussions/4ecd08bcd4ebea4b48004f24-ihopsattning-3-hanar-tips#discussions-2

Våra går i en bokhyllebur på 80x200 och jag lägger kompostgaller ovanpå om nätterna, våra katter bryr sin inte över huvud taget. :)

[Alexis78]
0

#7# Ja längden, minns inte hur breda de är men jag skulle gissa på 60. Det duger absolut men som med alla marsvin är det ju bättre ju större bur du har plats med. Jag har byggt min själv och fördelen är ju att mamn kan få precis de mått man vill ha, ett kompostgaller över som skydd mot katt duger elldeles utmärkt.

emjoweli
5

jag hade som mest 8 hanar tillsammans i Australien, helt frigående utomhus i trädgården visserligen. (det fanns staket runt) Dom var dessutom INTE alls från samma kull och inte heller samma åldrar. Aldrig har jag sett lyckligare marsvin och vi hade inga problem med revir, slagsmål etc. Dom hade alltid tillgång till färskt gräs, så det fanns visserligen ingen anlednigen att slåss över maten eller så.

Jag är fullständigt övertygad om att dom behöver ganska stor yta för att kunna vara så pass många, och en bur på 140 låter lagom till 3 tycker jag..men jag vet ju att dom inte undvek varandra eller så utan sov alltid tillsammans i rören och husen..och kom även alltid fram för att få sina grönsaker i en stor glad högljudd grupp.

Fridaaaa
1

Jag hade valt större än 140 cm. Hade valt minst 160x60cm för att vara på säkra sidan.

[Alexis78]
0

#10# Åh låter helt underbart, önskar vi också kunde ha marsvinen så :-) men precis som du säger så räcker 140 gott om man bara ska ha tre och inte har möjlighet att bygga eget. Lycka till ts :)

blubbi
1

Tack alla!

Ska testa , men förhoppningsvis så funkar det eftersom de redan går i samma bur! Men om det skulle hända någor ska jag nog faktist ge bort den som blir mest "mobbad" till en på skolan, då hon har EN ensam,stackars liten kille. Men hon har inte riktigt förstått det ännu. Men jaja, ska försöka ordna så hennes lilla marsvin får minst en kompis!

Mamma tycker det är bäst med gallerbur, så vi ska åka till en djuraffär, och då ska jag ha med måttband;) vill absolut inte köpa en för liten bur, då de kostar :/ ha :)

Ha det så bra/ Clara :)

chickwheels
0

Går absolut att ha 3 killar ihop och ännu större chans då de är syskon :) Stor bur och trogen matte som håller uppsikt ifall nått går snett så inga problem :)

Om jag hade valt den mest bråkiga eller "mesiga" vet jag dock inte.. hade nog kollat vilka två som passa bäst ihop och behållt dem som en grupp. Det kan ju va så att en bråkig kille e bra vän med det ena marsvinet men inte det andra.

GLÖM DOCK INTE att de kommer att bråka, komma in i perioder under uppväxten då de testar gränser och dominans, kollar sin plats i flocken. bråk är naturligt, men du ska hålla det till en vis gräns.

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

blubbi
0

#14 När de bråkar, slåss de så mkt så det börjar blöda eller låter de "bara".

Nu har vi köpt förhoppningsvis allt,

men hon i djuraffären sa att man skulle köpa c- vitamin (flaska), och jag undrar , behövs det verkligen om jag ger dom kål och andra c-vitamin berika grönsaker. Hon ville också , väldigt gärna att vi skulle köpa verkligen skitfula hus i masor av skrikiga färger, men där gick min gräns haha. Kom hem med 2 st hus i trä ;)

chickwheels
0

De kan blöda, men får liksom inte gå över styr.. jag har aldrig råkat ut för en stor fight så jag vet faktiskt inte :S

man behöver inte cvitamin på flaska, det räcker med grönsaker.  cvitaminen kan till o me göra så att marsvinen dricker mindre.

2 hus i trä låter bra ;) dock om du ska ha 3 marsvin så¨ska du egentligen ha 3 hus.. :) ett var åt dem..

Hö kan du bunta ihop i "kärvar" med hjälp av resårband så behövs ingen höhäck.

blubbi
0

Okej,då ser jag till att vi köper ett till hus!

Nej,höhäcken tog jag själv bort från första början, har läst att marsvinen får ont i ryggen då.

Hoppas att de inte bråkar så mycket :s

Fridaaaa
1

#15 Nej c-vitamin på flaska till vattnet är onödigt. Bättre att ge c-vitaminrika grönsaker var dag!:D De behöver inte så mycket för att uppfylla dagsbehovet :)

Och bra att du tog bort höhäcken. Jag är emot höhäck: inte bra för deras nackar, onaturligt för dem att äta ifrån "luften" plus att dem kan fastna där i om dem hoppar upp i den.

Eftersom du har 3 marsvin, hade jag haft minst 2 hus plus kanske en tunnel eller annat bra gömställe:)

_Charlie
3

Frida tar upp en bra sak. Varsitt hus måste inte nödvändigtvis betyda varsitt HUS. Kanske kan vara lite tråkigt om det enda man får plats med är 3 uppradade hus jämte varandra. Tunnlar, avsatser, myspåsar, allt som går att få lite skydd av räknas in som varsitt hus.

Jag stoppar ner lite allt möjligt i burarna här, letar i skåpen osv efter vad som kan användas.

-En rektangulär bunke, liggandes med ena långsidan nedåt och en vikt handduk i "botten" eller hö, perfekt gömma.

-En gammal Oboy plåtburk liggandes med handduk eller hö i, ypperligt hus.

-Ett hyllplan liggandes på 4 uppochnervända krukor, både stor gömma för flera marsvin som vill gömma sig på samma ställe OCH perfekt att sitta och hålla koll på människofamiljen på taket.

-En vanlig frottehandduk till händerna, alternativt en ituklippt fleecefilt i en hög på burgolvet, både perfekt att gömma sig under och utöva diverse grävtävlingar i.

-Plastlåda med ena långsidan bortklippt. Liggandes med botten ner blir den en perfekt hölåda, ståendes med botten upp ett perfekt hus. Det kan man också sitta på om man vill.

-Ta vara på alla kartonger som blir över, stora juicepaket osv. Perfekt att klippa ut till gömmor och lätta att bara kasta när de slitits sönder eller blivit ofräsha.

Jag gillar givetvis att ha det snyggt och prydligt med fina saker i buren, var sak på sin plats, men marsvinen funkar inte riktigt så. De behöver förnyelse, nya saker på nya platser med jämna mellanrum. Så att de inte går i samma bur, med samma saker, på samma platser, dag efter dag. Då är det himla smart att kombinera fina grejer med sådant jag listat ovanför. Så gör i alla fall vi. :)

blubbi
0

#18 , Men hur mycket grönsaker måste jag ge för att uppfylla ett marsvins C-vitamin behov varje dag? Kan jag ge  ca 1,5 ml c-vitamin på flaska och ca 10 g vitkål?

Vet inte hur mycket de ska ha så detta var ett exempel. Hon i djuraffären sa 2,5 ml per marsvin/dag.

#19 Ok, men våran bur ,som vi köpte i ddjuraffären, är rätt så liten så jag vet inte hur mycket som får plats. Men de kommer naturligtvis vara ute mycket på dagarna! Buren är 100*50 och man får ha 3 marsvin i den.

Men skulle jag kunna ha ett litet "lekrum" på golvet, där många av dina alternativ är med som de är i när jag är hemma. Ist för att de är lösa på golvet, medans jag fixar med datorn?

//Clara

Fridaaaa
1

#29 Ge inte i flaskan :) Dem hinner inte få i sig tillräckligt ändå. Bättre att ge grönsaker. 
Ge en bit vitkål och en bit paprika t.ex  :) Det räcker :P Jag mäter/väger inte upp till mina.  Ger man t.ex vitkål,paprika, broccoli mm varje dag så får dem i sig allt dem behöver. Jag har aldrig gett c-vitamin i flaska till mina.
Dem i djuraffären säger att man ska ha det bara för att dem ska sälja mer.

I den buren kommer du inte kunna ha 3 hanar, de kommer med stor sannorlikhet att börja slåss. Jag hade haft max 2 honor i den. Visst lagen säger att man får ha 3 marsvin där i men lagliga måtten är ganska små, så ska du ha 3 hanar ihop kommer du garanterat behöva ganska mycket större bur.

blubbi
1

#21 Jag funderar faktist på att köpa en till likadan bur och sedan sätta ihop dom så de blir större! Men vet du ugnefär hur många gram grönsaker de ska få per dag? Det känns onödigt att ha köpt en c vitamin flaskanoch sedan inte använda den, ska jag inte använda den för att det är onödigt eller för att det inte är nyttigt för dom tex.? //Clara

chickwheels
0

tror det var 28g vitkål per dag och marsvin (vanligt vuxet). Ett ungt växande, sjukt, dräktigt eller gammalt marsvin ska ha 3ggr mer per dag.

Jag länkade till en sida här i forumet för ett bra tag sedan och la upp info om hur mycket av varje grönsak man kunde ge. Vet ej var tråden är nu dock.. lååångt bak troligen.

Men sidan finns ju på nätet. mycket bra info.

Har skfrivit ihop en liten info grej på min websida med, men har inte kollat den på ett tag, kan va att ja skrivit fel eller ändrat uppfattning om något.. hehe

http://www.lovers.n.nu/ommarsvin

märkte nu att en länk inte funkar, bland annat.. ska pilla lite med detdär när jag har tid :)

Fridaaaa
0

#22 Ja det är nog ca 30-40 gram vitkål (minst) och en bit paprika, en paprika räcker 2 dagar till mina 4 gossar ungefär:)
Broccoli får dem 2 "knippsar" var (delar av kronan på broccolin).

http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/skotsel/foder.html

blubbi
0

#23 och #24

Okej, men varför ska jag inte använda min c-vitamin flaska? Är det onyttigt för marsvinet eller är det någon annan anledning?

//Clara

Fridaaaa
0

#25 Nej det är inte onyttigt men onödigt :) Marsvinen hinner ändå inte få i sig så mycket av det plus att det är bättre att ge färska grönsaker istället:)

blubbi
0

#26 Men nu när jag ändå har köpt en c-vitamin flaska , då kan jag vell endå använda den? Hon i djuraffären sa 2,5 ml/dag i spruta (munnen)

Jag tänkte att jag kunde kanske ta ca 30 gram vitkål och ca1.5 ml c-vitamin flaska ?

/Clara

Fridaaaa
0

#27 Ja det kan du ju göra, nu när du har köpt det. Du kan ta lite i vattnet bara då :) Behövs inte ges i munnen :) Så slipper du krångla med det :)

Creation
1

#28 I vattenflaskan kommer C-vitaminet försvinna ganska snabbt(det är bl.a. ljuskänsligt), några få timmar kanske, och det kan leda till att marsvinet dricker mindre för att de inte tycker att det smakar gott. Så det skulle jag inte rekommendera framför att ge C-vitaminet i munnen. 

Samma dos utspädd i vatten lär ju också innebära att mycket C-vitamin går till spillo, såvida inte marsvinen verkligen dricker upp allt.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Fridaaaa
0

#29 Jo det vet jag, men ger man bra med grönsaker spelar det ju ingen större roll nu när hon ändå har köpt den? :)
Tror inte marsvinen uppskattar att få c-vitamin direkt i munnen heller, inte unga marsvin i alla fall :)
Och är man ovan (vet inte hur van TS är) att ge i munnen kan det ju hamna i fel strupe.

blubbi
0

#30 Oj herregud, känner att jag måste åka till någon veterinär eller till samma djuraffär fär att lära mig att ta c-vtaminet i munnen !

Är det jätte svårt, finns det stor skanns att marsvionet får viraminerna i fel strupe om jag tar sprutan precis bakom fram tänderna?

//Clara

Fridaaaa
0

#31 Bry dig istället inte om att ge det, bättre. Litar inte alls på dem i djuraffärer.
Men nej risken är inte så stor om marsvinet sitter still, man ger det långsamt och inte så långt ner, precis vid tänderna som du skriver:)

blubbi
0

#32 ursäkta att jag inte har svarat! Ok, då ger jag dom inte c vitamiet utan bara grönsaker. Jag är så spänd, för de kommer om en vecka:)

Fridaaaa
0

#33 Roligt! :) Förstår att du är spänd :D Kommer gå så bra så! :D

blubbi
0

#34 Det ska bli superroligt:D kan knappt bärja mig:)

Fridaaaa
0

#35 Vet hur det känns :) Man går som på nålar av längtan :D

dermot
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har tre pojkar tillsammans, funkar jättebra! Ingen av de är släkt, och alla tre har gått tillsammans sedan Augusti tror jag. :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

blubbi
0

#36 Precis, skulle bara vilja veta en sak till… Det där om satin eller inte, hur vet man det ? Är det en slags smittsam sjukdom, hur ser man om marsvinen är smittade? Och hur undviker/tar bort satinet?

Vad roligt:)

Har det blivit några bråk mellan dom eller något sådant?

//ClaraGlad

Fridaaaa
0

#38 Satin är när marsvinets päls har en extra glans, så dem föds som satiner, sedna kan sjukdomen utvecklas olika, vissa får det tidigt vissa får det senare.
Skelettet urkalkas på något vis. Finns inget bot.

dermot
0

#38 Nepp, inget bråk alls, bara lite gnabb vid matdags eller när de får grönsaker/frukt. Men annars inget :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

blubbi
0

#39 Så det kan inte smitta?!

#40 Hur gamla är de? Finns det någon trotsålder när det gäller marsvin?

//Clara

Fridaaaa
0

#41 Nej :) Det är en medfödd "defekt" elelr vad man ska säga på just satinmarsvin, så kan inte smitta till andra marsvin eftersom det som sagt är medfött :)

dermot
0

#41 Ca 1 år gamla :) Det vet jag inte..

// Anka

blubbi
0

#42 Vi ska hämta dom ikväll , är så nervös och spänd nu haha;) vad ska jag tänka på? De kmr att få grön kål och gurka. Hoppas de blir tama nu:)

[Pauline T]
0

Det kommer ta en liten stund för dom att vänja sig i början men sedan blir dem väldigt tama. :)

blubbi
0

#45 vad bra:) ska hämta dom om en h. Hihi är nervös!!;)

[Pauline T]
0

Skoj! :)

[Pauline T]
0

Har ni hämtat dem ännu? :P

blubbi
1

Nu har vi haft dom i två dagar! Alla tre är rätt så modigast ibland får man klappa lite på dom när dom är i buren. När de är intellektet dom följa John på golvet och de är så gulliga:) måste slänga in en bild på dom sedan :) tack för alla tips!

tortoise
0

#49 Hoppas det går bra med dina små! jag har haft marsvin sedan september och de är de gulligaste roligaste små djuren som finns =) ang marsvin och katter. Jag har två katter, båda fullfjädrade mus och fågeljägare, men de har aldrig rört marsvinen. Visst är de nyfikna, hoppar gärna upp i deras bur och är med dem när de går fritt på golvet, men jag tror att de nog ser dem som några slags mycket konstiga kattungar än bytesdjur, så det kan gå bra att ha katter och marsvin ihop, men kolla noga först hur katterna beter sig mot dem i början. Lycka till!

blubbi
0

#50 våran katt och ett av mina marsvin har luktat på varandra genom burgallret. Det var marsvinet Tarzan som kom fram , inte katten . Annars så sover katten ibland utanför dörren och är väldigt nyfiken på dom. Är vi inte i samma rum som katten och marsvinen så stänger vi dörren, skulle vara mkt tråkigt om katten hoppade in i deras bur och a ni vet:( Tarzan som är äldst är rätt så kaxig mot Slush och Texas , och stackars Slush som inte än är köns sak ( xp ) hoppar Tarzan ibland på honom och kuttrar samtidigt som han viftar på rumpan. Vad ska jag göra åt det?

Fridaaaa
0

#51 Marsvinshanar i regel könsmogna redan vid 4-5 veckors ålder:)

Dem kuttrar och vickar på rumpan emot varandra för att visa dominans, så gör 2 av mina vuxna hanar emot varandra fortfarande ibland :=D

blubbi
0

#52 aha, så Slush är redan könsmogen? Ska jag putta bort Tarzan när han gör så eller ska jag bara strunta i det?

Fridaaaa
0

#53 Ja, redan när dem är 5-6 veckor gamla kan dem para mamma & ev systrar därför särar man på hanarna ifrån mamman när dem är 4 veckor gamla :)
Bästa är att låta dem sköta det själva.

[Pauline T]
0

Mina gör så väldigt ofta!

blubbi
0

#54 Okej!

blubbi
0

Jag är lite orolig att några av dom 3 är satiner & anledningen till det är att jag tycker de är rätt så glansiga i pälsen. Skulle jag kunna slänga upp en bild på var & en så ¨någon av er riktigt marsvinskunniga skulle vilja titta på dem.

Fridaaaa
0

#57 ja kan du göra om du är orolig :)