Planer inför 2012
Vet att bland annat hundar.ifokus har en sådan här tråd. Är såklart lite nyfiken nu när det nya året närmar sig. Vad har ni för marsvinsplaner/mål inför år 2012? :)
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus
Jag skulle vilja testa på att ställa ut mina pojkar i petclas så hoppas det finns någon utställning 2012 som inte är för långt bort, har aldrig ställt ut innan
http://minbecel.blogg.se/
http://mina-duvor.webs.com/
Jag och mamma skall börja avla lite smått i vår! Kommer bli så roligt! Aby och pet, såklart.
Så ska vi fortsätta ställa så mycket vi (mamma framförallt då jag bor lite smått isolerat) kan. Personligen hoppas jag kunna åka på många utställningar!
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
- Ska ställa ut min himalayahane.
- Ta en kull på min hona och hoppas på att få en fin magpie/harlequin-unge värd att spara.
- Står på kö på ett par jätteintressanta kullar hos andra uppfödare och hoppas på en eller två ungar till mig.
- Burbygge! (Ska påbörjas i mellandagarna.)
- Börja leta efter en himalayahona.
Glömde skriva mina egna planer också :P Jag hade iallafall tänkt att försöka ställa ut i Petklass så mycket jag kan, och då blir det Rut, Cornelia och Oskar om han kryar på sig och växer till sig ordentligt. Rut har bara ett silverkort kvar sedan är hon guldpet så det ska vi försöka uppnå :)
Sedan planerar jag även att bygga en övervåning till buren, samt bygga en rejäl utebur/hage i sommar :)

Oj det är så otroligt svårt men Marsvinen kommer äntligen få en ny och stor bur, det kommer flytta in en till Hona, ska verkligen bli jättekul!
Jag hoppas att jag kommer få en mer permanent plats på jobbet och inte bara vikariat och sen ska Alice och jag börja med apportering och sök-träning.
Det är så svårt att veta vad framtiden har planerat för en men jag hoppas att det kommer bli ännu bättre än 2011 utan en massa drama och att 2012 kommer bli ett riktigt bra år helt enkelt 
2011 var ett bra år för SMF 446 Chokladfabriken. Aveln har fallit på plats och många jättefina marsvin har fötts. Tre har blivit Guldpet men ingen har blivit champion i år.
2012 vill jag att minst tre ska bli Champion och minst lika många bli Guldpet. Hoppas kunna delta på många utställningar.
Ungefär lika många kullar kommer att födas och antalet marsvin kommer att vara ungefär det samma om jag inte lyckas dra ned en aning.
Vi hoppas få flera riktigt bra utställningsdjur i kullarna och att de blir ännu bättre än i år.
Inga nya burar planeras.
Inga marsvin kommer att köpas under 2012. Vi har totalt köpstopp. Har just nu så bred avelsbas att vi klarar oss ett tag. Skönt. Däremot hoppas vi kunna spara några fina egna ungar.
Ungarna kommer att börja döpas efter ett nytt namntema från A till Ö inte bestämt vilket ännu.
Vi fortsätter naturligtvis att avla på nonself harlequin och magpie i svart och choklad. Min dröm om lilac magpie får bli senare…
Framför allt planerar vi att umgås och gosa mycket med våra härliga marsvin och vi hoppas de får vara friska.
Mina planer:
- Ställa ut minst 1 gång för att testa hur det är
- Se till att mina marsvin är friska
- Försöka bygga stor bokhyllebur
Det är väl dem planer jag har nu :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jag hoppas för det första att 2012 blir ett bättre år än 2011.
I år har jag förlorat alltför många marsvin, haft in Ringorm två gånger och hunnit tappa glöden lite.
Så 2012 hoppas jag:
- Kunna registrera uppfödarnamn
- Bygga golvbur i marsvinsrummet
- Att marsvinen håller sig pigga och friska
- Åka på fler utställningar
- Komma framåt i aveln
Det är väl det jag kan komma på nu :)
Mvh Alexandra
Mina och marsvinens mål är
- Att ingen ska bli sjuk och att både Kolan och Mintto ska få uppleva sin 5 års dag
- Bygga ut buren med 40 cm :)
- Lära dom fler trick
- Skaffa en honmarsvins unge :)
- Ställa ut Sally och Kolan i Petklass
Jag väntar på ett bättre år utan sjuka marsvin. Under 2011 förlorade jag mina två viktigaste marsvin som har varit med mig nästan 1/3 av mitt liv. Det var rätt tungt och det räkte ett litet tag före jag blev van med de nuvarande marsvinen.
2012:
- Ska bygga färdigt buren jag börjat med några månader sedan.
- Åka på fler utställningar och hitta flera marsvinsintresserade vänner.
- Jag har redan länge funderat på att skaffa två marsvin till men alltid när jag har börjat planera (för snart ett år sedan) har jag förlorat någon av de gamla. Så vi ska se hur det här går. Inget måste.
- Marsvinen ska hålla sig friska. Och jag också, så att jag kan sköta dom på bästa sätt!
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
En del planer finns det, men man vet aldrig vad som blir av eller inte :P
* Kasta ut sambons saker från marsvinsrummet
* Bygga lite fler burar
* Få hem några nakenfisar ^^
* Få en kull på virveltroll (ser fram emot att sätta ihop dessa)
* Bygga fler utehagar till grisarna.
De planerna jag har för tillfället är att buren ska byggasut till dubbelt så stor, uteburen ska byggas och sen hade det varit väldigt roligt att ta med lillebror för att kolla på någon utställning.. men vi får se hur det blir med det :)
2011 har inte varit ett roligt år, jag har förlorat alldeles för många hjärtegrisar. Under 2012 vill jag inte se någon minskning i marsvinsskaran.
Jag hoppas att jag under kommande år kommer iväg på fler utställningar än vad det blev det här året. Jag har just nu tre marsvin med två cert vardera och kan tycka att det vore dags med en champion ;) Det vore jättekul om 2012 kunde vara året för min första egenuppfödda champion också. Dessutom saknas det Guldpet-titlar på mina goa grisar.
Aveln fortsätter som vanligt, i stort sett, och det blir två-tre kullar nästa år - och inte bara DEW ^^ Spännande!
Eventuellt vankas flytt för mig och grisarna nästa år och då kanske det också blir nytt i burväg - jag skulle hemskt gärna vilja ha alla mina honor i samma bur.
Hanna
Jag väljer att ta med mig det positiva från 2011, men ska också försöka lära mig något av det negativa som har hänt under året. September var en riktig otursmånad för mig, då många marsvin plötsligt gick bort från mig samtidigt som jag gick in i väggen.
2012 med nya tag:
* Få godkänt uppfödarnamn (ansökningen fanns med i senaste MM ;D)
* Kastrera Cotopaxi och ev. León.
* Jag har börjat snegla lite åt vår tomma matvrå… kanske en bokhylla skulle passa där..? (A)
* Åka till fler utställningar! (Måste bruka allvar med körkortet som jag har försökt ta i drygt fyra år nu :P)
* Kullar blir det också. Teddy och Nonself & crested fox/otter först och främst.
Planer för 2012!
*Bygga två bokhylleburar
*Skaffa en liten magpie-hona
* Ta minst en kull för att prova på hur det känns
* Hoppas på att Aragorn lever resten av 2012 ut! <3
* Ställa ut Nintendo förhoppningsvis!
* (När jag frågar Sambon om det är något mer vi planerat som jag glömt säger han:) Kjaamas! Och det kan jag ju inte säga emot. Så mycket mys helt enkelt!
Tror att det var allt ungefär =D
Mitt enda mål/önskning för 2012 är friska, krya och glada grisar! Varken mer eller mindre. För det är väl det enda som betyder något, egentligen? :) Blir det något mer än så är det bara en trevlig bonus.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#16: Självklart :) Tror att alla här inne önskar och gör allt för att deras marsvin ska vara friska och krya hela 2012 , men det är ju tyvärr inget man kan planera på samma vis som utställningar, burbyggen, avelsplaner m.m.
Jag är nöjd med året som gick, friska marsvin och dessutom tillkom tre stycken till flocken. Nästa år kommer inledas med en kastrering och jag hoppas att allt går enligt planerna så att lillgubben kan flytta ihop med sina flickor. Tanken är då att de ska få en större bur allesammans. Jag hoppas även att samtliga får vara friska kommande år.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag väntar fortfarande på att stamtavlan på min vid detta lag 7 månader gamla Cuyhona skall skickas till mig. Förhoppningsvis kommer den 2012.
Nåväl när jag väl fått den så vill jag hoppas på att jag skall kunna ställa ut den lille vilden. 
Sen drömmer jag om en kastrerad Rexhane, kanske jag kommer över en sådan gosse detta år som stundar?
Marsvin 4-ever
.
Det jag hoppas till 2012 så är det att inga grisar ska bli sjuka och avlida!

#20 samt flera i denna tråd.
Självklart önskar man sig helst av allt inför 2012 att samtliga djur skall få vara friska m.m. 
Men trådskaparens fråga var ju vad vi har för planer inför 2012, inte vad vi har för önskningar inför 2012.
Marsvin 4-ever
.