Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2029 ggr
_Charlie
0

Välkommen Ringorm :(

Nog är det Ringorm alltid… här vill jag lägga in en jättelång ramsa med svärord…

Spaders 4 utslag blev under det senaste dygnet 9. Lilla hjärtat ser alldeles skadad ut, men tack och lov verkar han inte ett dugg besvärad av dom, kliar sig inget och är precis som vanligt. Förhoppningsvis får vi en tid till veterinären inom det snaraste.

Jag känner mig allmänt nedstämd. Förstår inte varför allt drabbar oss. Jag sköter om marsvinen på allra bästa sätt. De har det alltid rent, skrubbar burarna jämt och ständigt, de har allt de behöver och ännu mer. På ett halvår har vi haft sellnic, svamp, dött marsvin, skadat ben, och nu antagligen Ringorm också. Vad gör jag för fel?

Om 4 veckor kommer våra lunkaflickor och nu känner jag mig helt knäpp, nu vill jag få hem dom och behandla och sanera dom också. Vår första utställning vi skulle på och så ser fram emot skiter sig totalt. Tårarna är väldigt nära ikväll.

[Pauline T]
0

Nej usch vad jobbigt! :( Hoppas att allt löser sig!

Charlotta-B
0

uch vad tråkigt!

Charlotta-B

_Charlie
0

fruktansvärt tråkigt

EvaLuna
0

Beklagar… Du har inte gjort nåt fel… har vansinnigt mycke oflyt bara.

Lixim
0

Sikken  otur :(

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Abico
0

Nej vad synd *kram*

Hanna 

Frida B
0

ajdå, låter inte kul :/ hade en period när min gris var väldigt nära döden p.g.a viktminskning och deprission, och sen blev han bara sjukare och sjukare… men sen vände allt, vilket det oxå kommer göra för er! :) som EvaLuna säger :du har inte gjort någonting fel :)håller tummarna för att det ska bli bättre :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fridaaaa
0

Nej vad trist! Suck :(

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

_Charlie
0

Tack… alla. Känns ändå som jag misslyckat totalt på någon punkt.

Inte kan jag vänta med att behandla tills alla marsvin kommit hit va.. nej.. det är ju länge till. Suck.

Fridaaaa
0

Ska du och kolla ändå?
Så jag vet om du ska med eller inte.

Usch med Ringorm alltså :/
Vet en, hennes dotter har fullt med ringormsutslag på kroppen som dem behandlar så dem kommer inte jag träffa på ett tag nu.

_Charlie
0

Nej med Ringorm hemma är det nog ingen som vill ha mig på utställning, varesig med eller utan marsvin kan jag tänka mig. :(

Hultan
0

Nej fy vad trist. :( du ska inte vänta en sekund längre än nödvändigt med sanering. Ju längre du väntar desto mer sporer sprider sig i omgivningen. Påt bara, så fort du kan och var nitisk!! Din dottet bör naturligtvis inte besöka sin kompis, och du bör kontakta hennes föräldrar och tala om att dom har smittan hemma hos sig, och kommer fortsätta sprida den om dom inte också sanerar. Fy vad ledsen jag blir för din skull..

Med sunt förnuft kommer man långt!

gnagarlover
0

de får sitta här tills du e färdig.inga problem=))kram

Misarn
0

Men usch vad jobbigt Rynkar på näsan

trocadero
2

Tyvärr har man otur ibland bara utan att man kan påverka det själv. Du har nog skött dina marsvin väldigt bra men tyvärr så drabbas även välskötta marsvin av olyckor och sjukdomar.

Sen är det ju så att ju fler marsvin man har desto större blir sannolikheten att något marsvin blir sjukt, skadat eller dör. Hos tex uppfödare med många djur dör ju marsvin "hela tiden" och ofta har nått/några marsvin nån större eller mindre krämpa.

Sen så påverkas ju alla marsvinen av att man tar in nya djur. Dom tar kanske med sej en annan typ av bakterier och virus som dom själva är imuna mot men dom dom djur man har sen tidigare inte tål och blir då kanske sjuka. Och ibland är det det tvärtom. Den risken får man tyvärr ta om man vill köpa in nya djur. Men man kan försöka vidta vissa försiktighetsåtgärder sen är det bara att hoppas på det bästa, tyvärr.

Mixxie
0

Vad jobbigt :(

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

[SallysPigge]
0

Du har verkligen inte gjjort något fel alls. Bara en himla massa otur, tyvärr. :-(

Hoppas verkligen att det vänder för dig snart ….

Cola&Bacardi
0

Trist :)

Tröstkramar till dig!!

Mvh Linnea 

_Charlie
0

Tack för era inlägg, jag vet ju innerst inne att det inte är JAG som gett dom Ringorm, jag har inte aktivt dragit hem något jag vet har med sig Ringorm, men ändå känner jag mig smutsig och misslyckad.

Det är ju inte heller direkt så att jag har mängder med marsvin, eller drar hem nya marsvin vind för våg titt som tätt. Visst har vi fått hem fler marsvin men de har kommit 3 och 3 så det handlar om 2 gånger nya marsvin kommit hem, och inte värre än många andra.

Jag förstår också att jag nog måste tuffa till mig lite och tvinga på mig noshörningshud om jag ska klara av att bli uppfödare själv i framtiden. Jag förstår att detta inte är sista gången något så här tråkigt drabbar oss. Jag vet ju inom mig att fler marsvin kommer skada sig, marsvin kommer dö, med allra största sannolikhet kommer vi få Ohyra någon gång igen.

Det är väl mest bara grejen att allt kommer på en gång och vi hinner inte vara friska innan nästa grej händer. Jag vill också kunna njuta av mina marsvin, kunna spendera en hel dag utan behandling och oro. Det är stronghold, det är svampbad, det är stretchning av ben och det ena med det tredje, det har liksom inte varit någon vila och tid för att bara vara lycklig och njuta av de underbara små liven vi faktiskt har här hemma.

Det är väl det som gör mig så deppig nu, Charlie började äntligen visa att han mår bra, Nelson blev äntligen frisk i sitt ben, allt kändes bra och jag kunde planera in de fler marsvinen jag ville ha. Så kom detta. Klart att man blir ledsen.

Fridaaaa
0

#19 Förstår dig! Inte alls roligt när det händer saker på saker hela tiden :(
Finns här om du behöver prata, det vet du <3

_Charlie
0

#20 Tack ♥

[SallysPigge]
0

Klart du blir ledsen, bara mänskligt. Förstår mer än väl varför oxå, du har ju inte hunnit njuta av dina älsklingar innan ny problem uppstår.

Kram!

Cola&Bacardi
0

#24 Ok. Vad bra! Glad

Mvh Linnea 

_Charlie
0

#23 Ingen fara Linnea, jag ska kolla. :)