Hur sanera?
Så där, då är det dags för sanering hemma. Jag kommer ta eftermiddagen till att förbereda, vanlig städning hemma så alla saker hamnar på sina platser och saker vi inte behöver slängs.
I morgon börjar saneringen, och den vill jag göra så effektiv som möjligt.
Jag undrar därför, marsvinen kommer bo i flyttlådor som byts ut en gång i veckan och slängs. Kan de stå kvar i köket eller bör jag rensa ut ett rum och hålla dom instängda?
Vi har bara ett sovrum, och det är barnens. Den stora killen sover aldrig där, han är en mammagris ;) men lillkillen sover där varannan vecka. Är det allra bäst att stänga in marsvinen får ju lillen sova hos mig under denna tiden.
Jag har köpt hem plastsäckar där alla saker av textil ska slängas ner för tvätt. Om jag försluter dom, kan de stå kvar i lägenheten eller bör jag få bort dom innan jag sanerar?
Hur är det med saker som finns inne i skåp, ska dessa också saneras?
Kläder i garderoben, ska dessa också tvättas?
Ska man sanera flera gånger eller räcker det med en gång?
Det var nog de frågor jag har just nu…
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Grisarna och katterna ska ju behandlas, men hur gör jag med dvärghamstern?
Man kan ju inte sanera en hel lägenhet på en och samma dag. Om man sanerar ett rum i taget, finns det inte risk att ringormssporer sprids in dit igen? Vi har inte många dörrar.
Vi gjorde så att vi packade ner hela lägenheten, kvar hade vi tv, säng och soffa. Vi virkonade,damsög och ångtvättade gold tak och väggar, och i minsta lilla vrå i skåp m.m.
Vi behandlade med imaverol och sanderade vid varje behandlings tillfälle. Dock fick vi höra att vi sanerade överdrivet.. men vi fick bort det iaf..
#3 Tack, ja jag lär nog översanera jag också. Hellre det än åt andra hållet. Hade du stängt in marsvinen under tiden?
#4 vi har ju ett eget marsvins rum. så marsvinen satt i hallen medans jag sanerade marsvins rummet, sen behandlades dom och fick bo i ihop tejpade kartonger i marsvins rummet( så de ficck ha de stort ändå).
Jag tänkte hela tiden att missar jag en millimeter kan jag ge tusan på att det sitter en spor där. Så noga blev det.
Jag känner att ist för att ha marsvinen i det enda rummet vi kan stänga om borde det väl vara bättre att sanera det rummet allra först, och sedan enbart ställa in saker vi redan sanerat i det för att skydda mot fortsatt spridning?
Vi har många såna här korgar, hur sanerar vi dom?
Ryamatta som inte kan tvättas i maskin, skummadrasser också, har någon något tips på hur jag får den ren? Klorinbad i badkaret?
Resårmadrasser?
Sofforna är jag också lite fundersam över…
Ett rum är tömt och ska saneras, sedan får det agera förråd för alla sanerade saker.
Tänk på att om du ska ha ett föråd att du tejpar igen alla skarvar och nykelhål m.m.
Ångtvätt funkar bra till sängar/soffor/väggar m.m..
Ja du måste tvättta allt som är i garderober och alla lådor skåp me.m i kök badrum och allt sånt måste tas mycket noga.
Charlotta-B
allt detta jobb och så kan det komma in med nästa höpåse.
#9 & # 10
tänk på att inte sno TS tråd :) Starta gärna en egen och använd sökfoktionen för att lära er mer om Ringorm. :)
Charlotta-B
Ångtvätt, hmm.. det har jag ingen och jag tror ingen i min bekantskap har heller. :/
4 marsvin av 8 marsvin, 1 dvärghamster och 2 katter har fått sin första behandling och jag är helt slut. Vilket arbete, och som Nilla säger, det kan komma in med nästa höpåse.
11- ja självklart, ber om ursäkt TS :) hoppas verkligen allt går bra!
det kan komma med vad som helst.hö eller andra djur som bär på sporen .även symtomfria djur bär på det.så du kan aldrig vara säker.och tyvärr är det så att just Ringorm tror jag blivit resistent mot det mesta.så jag tror inte att man kan städa väck det tyvärr.när jag hade fick mina svin nått som hette sporanox och det fick de i munnen varje dag under 6 veckor+att jag sanerade gnagar-rummet.något annat sanerade jag inte och har inte fått det tillbaka än iallafall.och som sagt varför sanera hela hus när du kan få in det imorgon med det nya höet?med en massa bad o dylikt så blir skinnet mer mottagligt för det mesta tyvärr. bara min tanke men var och en gör ju som de vill och orkar.kramar till er alla som har det
#13 Självklart ingen fara, skriv på du! ;)
Va kan man få in det med hö oxå? usch det visste jag inte
http://minbecel.blogg.se/
http://mina-duvor.webs.com/
#14 så man ska strunta i att sanera så noga bara för att det kan komma in igen? det handlar ju inte bara om ens egna hem och djur, man smittar ju lätt vidare…..

du kan aldrig vara för noga när det gäller att sanera för Ringorm. att du skulle få med det av höet e sannolikheten VÄLDIGT liten.
du får det snarare mellan marsvinen eller människan som äger marsvinen som har det.
tyvärr tar vissa folk inte ringormen tillräckligt allvarligt på det hela utan tro det räcker med att sanera bara rummet o behandla. men tyvärr så räcker inte det för man sprider runt sporerna omkring sig vart man än går.
men med den medicinen jag fick så sa vetten att sporerna dör och inte för smittan vidare?
men självklart ska man sanera så gott man kan=))
+ hålla karantän
sporanox dödar cellväggen på sporen och utan den kan den inte leva vidare