svamp? ringorm?
När jag hade än av mina marsvin i knät så klappade jag henne som vanligt:) sen kände jag som en liten utbuknad på ryggen. Jag lixom kollade mellan hennes päls(hon är en teddy) och såg som en torr fläck just där på ryggen. Jag kände sedan på den och om man bara drog jäääääätte försiktigt så lossnade päls i små partier typ tillsammans som satt ihop med lite av "skorpan". "skorpan" kanske var 1 cm och rund.
då gnuggade jag försiktigt med en blöt trasa och kammade lite löst över där. tillslut var skorpan borta,och det var bara lite len hud där.
men innan jag hade fått bort den och lixom kliade lite lite löst på den, då blev hon aldelles konstig och började bita,hårt,snabbt i min tröja.
vad kan det vara? HJÄÄÄÄLP!
♥kram Linnea♥
PS: den är inte röd elr sårig,bara torr
♥kram Linnea♥
sellnik skulle jag tro
öö söker på det på google;)
♥kram Linnea♥
hur behandlar man sellnic? är det jobbigt att ha(för grisen) smittas det?
♥kram Linnea♥
Sellnic är dödligt om det inte behandlas.
Morris hade sellnic, då såg det ut som på bifogad bild.
Behandlade alla med stronghold.
Här står bra fakta om sellnic: http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/halsa/ohyra/sellnic.html
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/halsa/ohyra/sellnic.html
Här är en bra sida :)
Hoppas det blir bättre!
#6 Redan länkat till den ;)
Finns det någon bra vet i stockholms/bromma området,som kan mycket om marsvin?:( "när" kommer det bli dödligt?:((
♥kram Linnea♥
#8 Morris gick ner 300 gram när han hade sellnic. Åt förmodligen inte som han skulle, gick snabbt i viktnergång. Hade vi inte behandlat han, hade han förmodligen dött eftersom han rasade så mycket i vikt.
Men åk till veterinär och få ett korrekt svar på vad det kan vara:)

#0 Nej det låter inte som sellnic. Teddy har tät päls och ibland blir det svamp på en punkt i huden, t ex ryggen. Då kan allting lossna i en krusta som på din. Och det kliar ofta så mkt på det stället att de biter i det som finns närmast. Är huden ljus och fin under så är det inget farlig.
Bada henne i ett Funguralschampo. Kamma och föna så det kommer luft till huden.
Sellnic börjar på magen, ovanför frambenen och på låren. Ger krampliknade klåda i hela huden. Huden är också bloss röd.
#10 Precis som på bilden jag lade upp.
#10 Håller med om att det låter som svamp, inte sellnic.
#8 Jag rekommenderar Roslagstulls veterinärsklinik i Stockholm.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
tänkt mest på att det var som en knuta under.det blir det ju inte av svamp vad jag vet.men har man teddy så får man tyvärr många gånger svamp på köpet(( funguralschampo eller hexocil är toppen då
10# tack så mycket för kommentaren, det lät precis som Lisa har;)
men var kan man köpa schampoot? hur ser det ut?
♥kram Linnea♥
fungural på apoteket och hexocil där de säljer hästgrejor
#13 Tror att knutan som beskrivs är hudavlagringar, vilket det ju blir av svamp.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
ok=))
#8 Marhagens,Viksjö har intresse för smådjur ,har allt utom röntgen .
Dessutom vettiga priser.Kunnig vet tjej.
måste man till vet oxå om dom har fått svamp?:) tack så mycket för alla svaren!
♥kram Linnea♥
#19 Inte om man vet att det enbart är svamp.
Då kan man bada i någon av dem 2 schampona som nämnt och smörja området med t.ex pevaryl
okej,jag känner mig lite knäpp som inte vet vad det är men är pevaryl bara för djur,eller kan köpas på apotek?:D
♥kram Linnea♥
#21 Pevaryl kan du köpa receptfritt på apoteket :)
Är mot typ fotsvamp igentligen men hjälper mot svamp på marsvin :)
Låter som svamp. Bada i fungoralschampoo och smörj med pevaryl eller daktar en gång om dagen. =)
Lisas burkompis Molly,ska jag behandla henne oxå?:) jag har kollat igenom hennespäls (teddy oxå) men har inte hittat nåt,men hon är ganska torr.
När jag behandlar Lisa,ska jag späda ut funguralen med vattnet eller använda direkt som schampoo? så att jag inte gör fel;)
♥kram Linnea♥
Nej du behöver inte behandla Molly. =)
Du använder det som vanligt schampoo! =)
aa okej:)
♥kram Linnea♥