Smaskigt hö
Mina grisar äter hö som heter "Smaskigt hö" (lupus) och de älskar det! Jag har försökt ge dem Dogmans hö (ängshö) och de är inte alls glada i det. Vad för sorts hö använder ni?
Jag köper inte färdigpackat hö i små påsar utan i 12 kilosbalar från en bonde i närheten. Det blir himla dyrt för mig annars, kilopriset på de små påsarna ligger skyhögt och det räcker inte många dagar om man har fler än två-tre marsvin. Jag är inte så förtjust i de små påsarna, höet där brukar damma och är oftast importerat från ex. Tyskland.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Köper också från bonde, skulle jag köpa från affär skulle det bara vara i nödfall…
Jag köper inte färdigpackat hö. Brukar bli dyrare plus i regel inte samma näringsvärde :)
Dogmans förstår jag om dem inte åt ;)
Den andra sorten har jag inte hört talas om :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Vad är det som gör att hö man köper hos bönder är mer näringsrikt? Även förpackat hö kommer från svenska ängar (om man nu ska lita på det som står på påsen :-) ) Dessutom har jag läst att vanligt hö som man ger till hästar är inte lämpligt för marsvin.
Vi har eget ^^
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~

Här finns en bra artikel om just hö.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Jag köper också mitt hö direkt från bondgården numera, men jag började en gång i djuraffären och var väl lite ökänd för att öppna alla påsarna för att lukta och kontrollera så att dom var damm-, mögel- och fuktfria ;)
Nu när jag har många marsvin är det helt ohållbart att handla från samma butik. I vår djuraffär tar dom 125 kr för en påse på ca 6-7 kg medan bonden tar 25 kr för 13-15 kg. Det blir stor skillnad i längden :)
#4; Av vilken anledning skulle inte hö som ges till hästar vara lämpligt till marsvin?
#6 Tack för länken. Kan det verkligen stämma att marsvin äter 500 gram hö per vecka? Känns lite lite :-)
#7 På marsvinssidan.se står det att hö som man ger till hästar är inte lika näringsrikt som ängshö.
#4 Det försvaras på ett annat sätt osv :)
Och bönder är mer nogranna med höet oftast ^^,
Nej färdigpackat hö skulle inte jag ge grisarna
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag hämtar hö hos en gård i närheten :)
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Ger "smaskigt hö" :)
Mvh Linnea
Köper hö från min chef som har egen gård.
Med sunt förnuft kommer man långt!
#8 Den där marsvinssidan är rätt full av konstigheter tyvärr ;-) men just det där med hästhö stämmer delvis. Man skördar ibland hö till hästar rätt sent och då är det inte lika näringsrikt. Marsvin ska ha tidigt skördat hö om det är "änshö" eller inte spelar ingen roll. …Ängshö föresten vad är det? Jag tror det bara är ett ord man anvnder som försäljningsknep :-).
Bara man unviker de där hårdpackade importerade paketen i mataffären och ser till att inte få mögligt dammigt hö så spelar det väl inte så stor roll var man köper det hos bonde eller i butik.
Jag köper ibland även detta Smaskiga hö på en djuraffär då min höbal är slut och inte lyckats hinna köpa en ny itid. Det är helt okej hö. Fast lite kul namn tycker jag Smaskigt låter ju knappast som något så torrt som hö :-).
#13 :-)
Angående "hästhö" som vissa skriver, och som så märkligt omnämns på marsvinssidan: det finns inget som heter hästhö. Jag ska försöka förklara:
Hö är en sådd vall som kan bestå av olika grässorter beroende på vad bonden vill använda höest till. Och hästar har enormt stora skillnade i sina näringsbehov. Vissa hästar behöver ett hö med högt energivärdre eller högt proteinvärde, vissa behöver lågt energi men högt protein, vissa beöver lågt även på protein. etc etc. Även mineralinnehållet skiftar väldigt i olika höpartier, på hästsidan tittar man först på kalk och fosfor innehållet. Höets näringsinnehåll skiftar beroende på vilken fråblandning som används när vallen såddes, vilken tid den skördades och vitamininnehållet kan också påverkas av lagringen (vattenlösliga vitaminer minskar i takt med att höet åldras). Man tar vanligtvis flera olika skördar på samma vall varje säsong, och värdena skiljer sig, ibland är den första skörden högst i energi etc ibland är det tredjeskörden som får högst. På hästsidan analyserar man sitt hö om man är intresserad av att beräkna en korrekt foderstat till sitt djur.
Bonden lagrar höet mer eller mindre framgångsrikt beroende på vädret och beroende på hur bra lada/loge han har. Fuktiga höstar och vintrar råkar många ut för att höest ligger och drar fukt på logen och därmed möglar, så att tro att ett hö som är köpt av en bonde är perfekt är helt befängt.
Alltså, det finns inget som heter hästhö. Inte heller ko-hö eller marsvinshö. Det finns bara olika höpartier som lämpar sig olika bra till olika djurslag och individer. Men nummer ett när man väljer hö, oavsett till vilkeet djur, är den hygieniska kvaliteten. Det ska dofta gott och fräscht och inte damma. Unken doft och damm tyder på mögelinväxt i höet.
Sedan är det såklart så att man får ofantligt mycket mera hö om man köper en bal hos en höleverantör än om man köper i småpåsar i djuraffären.
Jag ber om ursäkt för långt inlägg, men hoppas att jag lyckades förklara så ni förstod.