Kostnaderna
Hej!
Jag har haft marsvin förut och nu vill jag gärna ha det igen!
Men eftersom min mamma betalade allt förut så vet jag inte hur mycket ett marsvin kostar.
Alltså hur mycket går ert spån/hö/pellets på?
Och kanske andra viktiga saker?
Så någon som är villig att hjälpa mig och svara på frågor, komentera eller skriv ett mail!
/ kram Carla
Man får räkna vad 2 marsvin kostar, eftersom det är det man måste ha.
Mina kostar, för 4 st i månaden
Hö: 10-15 kr (köper av bonde)
Pellets: Svårt att räkna ut, men köper 25kg säck för 163kr och det räcker väldigt länge till marsvinen :)
Grönsaker: 100-200 kr/månad max :)
Spån: 70 kr för en stor bale, räcker länge, så blir inte ens 35 kr/månad för spån.
Engångskostnad:
* hus = beroende på vart du köper det eller om du gör själv
* matskål = inte så dyrt
* vattenflaska = inte så dyrt
* buren = beroende på om du köper ny eller begagnad eller om du bygger egen. Men minst 300 kr skulle jag nog säga.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack så mycket! :)
Jag har en stor kanin bur och utebur, matskål och allt sånt kvar sen dom förra marsvinen så det är löst :)
Tack för ditt svar!
#2 Hur stor är kaninburen? :)
Ifall du måste åka till veterinären så kostar det ju också.
#4 Men det är ju logiskt?
Jag vet faktiskt inte hur stor kaninburen är kommer inte ihåg måtten, men stor är den i alla fall ska ut och mäta den imorron :)
#6 Okej ^^,
Jag har sju marsvin. Ungefärlig beräkning…
Hö: 20kr/mån (hö från bonde)
Spån: max 160kr/mån (räcker till två burar om 160x70, 160x80)
Grönsaker: säkert ~400kr/mån(skämmer bort grisarna lite tror jag :P), förutom under sommartid, då de får mycket gräs istället
TOTALT: 580kr/mån
Sen tillkommer kostnader för ev veterinärbesök, nya tillbehör, ev försäkring osv
Tipsar om dessa trådar om månadskostnader också:
Hur mycket kostar dina marsvin?
Kostnader?
Totala kostnaden för marsvinen
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Frida….Vad köper du för pellets? Det var billigt =)
#9 Köper på Börjes i Tingsryd.
Det är svenskt foder djur&natur : kanin&marsvin jag har :)
Tror Lixim och Charlotta-B här inne med använder det om jag inte är helt ute och reser :=D
Kolla på svenskt foders hemsida så hittar du återförsäljare:)
det får jag göra ^^ tack!
Jag har mina beräkningar hemma, får återkomma med svar på hur mycket jag lägger på mina sju grisar.
#9 Jag skulle säga att man får vad man betalar för, även när det gäller pellets. Det finns både hälsosammare och billigare alternativ till pellets, som inte innehåller bindningsämnen eller höga halter av mineraler och salt. Det är hela/krossade sädesslag, enbart havre kan ges helt. Kornkross är även det utmärkt, precis som havre. Behöver marsvinen extra energi utöver havre och kornkross hade jag gett kligröt.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#12 Fast den pelletsen jag har fungerar kanonbra :) dem får ju inte heller så mycket, eftersom då blir dem lite runda om magen ;)
Vad bra att jag bor 10 minuter ifrån tingsryd då :) Så kan man köpa pellets på börjes! :D
#14, nice, gör jag med ;)