Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1541 ggr
pessy
0

Cherry Eye

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag behöver hjälp igen! 

Igår när jag skulle ge marsvinen mat så upptäckte jag att ena hade som en "röd klump" i ögat, den var inte så stor så tänkte inte så mycket mer på det och tänkte att det bara var något tillfälligt (även fast jag blev väldigt orolig och googlade osv).

Idag när jag kom hem så kollade jag igen och den klumpen har växt till sig lite mer och det ser inte så roligt ut men hon är lika pigg som vanligt, äter och är precis som vanligt och verkar inte sjuk. Hon kan också blunda som vanligt.

Kan detta vara Cherry Eye? Jag har ingen bättre bild tyvärr (detta var igår den är större idag och syns mer). Eller är det någon typ av infektion? Hur länge kommer det att vara kvar? 

Vad ska jag göra?? Är orolig även fast hon inte verkar sjuk :(

pessy
0

Snälla, någon? :(

thildatessie
0

har tyvärr ingen kunskap om detta.. :(

Zozzzo
0

Har inte heller några kunskaper om detta :(

Men om du är orolig borde du ta henne till en vetrinär och få det undersökt :)

pessy
0

#2-#3
Okej, men tack för ni kommentera ändå! :)
Jo jag vet men jag vad jag har läst så lider marsvinet inte alls av det och det inte går att ta bort .. det enda som är att man inte ska avla på dem fast de hade jag inte tänkt heller.

Blir bara orolig ändå .. :)

Aristarcos
0

Tror det är det, och i såfall är det bara att låta det vara. Tids nog kommer flera duktiga marsvinsägare som sett detta förut att kommentera detta med stor erfarenhet. Men jag tycker det ser ut som cherry eye.

Buffen
0

Är lite tveksam till att det rör sig om cherry eye, min Nelson har haft detta och då såg det exakt ut som på denna bild på humlansmarsvin dvs, inte lika stort. Det kan kanske röra sig om något skräp som fått vävnaden att svullna. Jag har tidigare varit med om att det kan se ut som enligt ditt foto när ett skräp fastnat innanför vävnaden. Jag tycker du ska ta marsvinet till en smådjurskunnig veterinär för att bli helt säker. Tror definitivt inte att det är farligt dock. Det cherry eye som mitt marsvin hade försvann förresten efter något år av sig självt.

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

pessy
0

#5-6 
Okej .. men finns det något man kan göra själv? Typ tvätta rent med något eller? Utifrån bilden tror ni det kan gå ner inom några dagar eller hur länge?

Sandra-B
0

Här finns en artikel om ögonsjukdomar- där står lite om Cherry Eye.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Buffen
0

Om du har steril ögontvätt kan du nog tvätta med det. Om det är ett skräp som skapat svullnaden i vävnaden ska du inte vänta på att det går över av sig självt. Skräpet kan alltså ligga så till att du inte kommer åt det, för att ögat ska kunna läka måste det avlägsnans. Det är nog den tveksamheten som gör ett veterinärbesök aktuellt. Cherry eye däremot går inte att behandla vad jag vet och är helt ofarligt.

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet