Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1007 ggr
Zella
0

Marsvin + hund

Är de någon som har både hund och marsvin? Jag har lite problem med hunden, Zella. Hon kan sitta och stirra på marsvinen hur länge som helst och både krafsa på buren och någon enstaka gång skälla. Har märkt en viss minskning men tycker att det är rätt jobbigt. När jag har dem i knät så verkar hon glad och uppspelt men när hon närmar sig försöker hon ibland att bita. Skälvklart så låter jag henne aldrig komma så nära så att hon kan skada dem. Rufus rymde dock en gång men då putta hon bara lite på honom. Efter det är jag stenhård på att hon inte får komma i närheten av dem, men skulle vilja veta om någon har något tips på hur jag får hunden att inte vara så besatt av marsvinen.

paronskrutten
0

Du får säga "fy!" eller "nej!" om hon kommer nära, annars kan hon tro att dom är leksaker, som du har köpt till henne.

Du kan ju köpa en sånhär barngrind, eller alltid stänga dörren efter dig, marsvinen tycker antagligen att det är stressande om hunden står där, spec. om den skäller :)

Helena

[Liinda]
0

Hunden jag brukar vara hundvakt brukar inte intressera sig för marsvinen för han är van med marsvin från djuraffären han brukar sitta i på dagarna. Men jag har ändå som en regel att han ska hålla sig minst 1 meter från marsvinen och han vet att han inte får gå fram till burdörren. Du får säga till ordentligt var bestämd ja jag vet inte riktigt vad det finns för andra sett annars. Eller göra som paronskrutten säger och köpa någon grind tex kompost galler och sätta framför så han inte kommer fram.

[Liinda]
0

Belöna honom när han stannar en bit ifrån buren och är lugn kan du också göra.

ciss
0

Min kompis har en ivrig jackrussel, och två marsvinshanar. Det funkar utmärkt! :-)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Zella
0

Jag misstänker att Zella kan vara svartsjuk. När hon var valp hade jag en kanin och det gick bra, men den bodde här innan henne, sedan dess har hon varit själv och fått all uppmärksammhet. Nu måste hon ju dela. Det kan kanske vara därför hon ibland blir försöker bita dem.

Att hon tror att de är leksaker kan ju också stämma för hon blir helt tokig när de springer i buren.

paronskrutten
0

Hunden kan oxå bli väldigt stressad av att marsvinen är där och hon inte får "hälsa".

Min förra granne vaktade mina marsvin (ett av dom har jag kvar, då hade jag bara två), då hände nåt roligt, för dom har en labrador, Ester, när man tog upp ett marsvin, för att hon skulle se, tittade hon på det i buren^^

Och hon låg och vaktade framför buren, så visst kan dom gå ihop, iaf. Men hunden måste veta sin plats och att dom är dina "leksaker"

Helena

Zella
0

Jag har provat och låta Zella hälsa på dem, under extrem uppsikt såklart. Jag hade ett av marsvinen i knät och lät Zella sitta i någons annans knä. Först så slickade hon på honom och verkade glad, men så plötsligt så försökte hon bita. Det har varit så varje gång så nu får hon inte hälsa. Trodde dock att det skulle lugna henne om hon fick hälsa några gånger, så var det inte lika intressant liksom, men inte då.

paronskrutten
0

Hmm..Om hon försöker bita, säg ett tydligt nej.

Helena

FeliciaS
0

Jag tycker att du ska hålla hunden och marsvinen ifrån varandra. För det första så är det bättre om marsvinsburen inte står på golvet (det kanske den inte gör..? Glad) Det går inte att ha marsvinen i ett rum med stängd dörr? När marsvinen är lösa/i ditt knä, kan du kanske stänga in hunden i ett rum? Kanske vänjer sig hunden efter ett tag.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Zella
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Problemet är att jag bor i en etta. Det enda stället där jag kan stänga in hunden är på toaletten eller i garderoben, vilket som ni förstår inte är så kul. Nu har jag löst det så att när marsvinen är ute ur buren så får Zella vara hoss mina föräldrar som bor precis brevid. Hon är van att vara hoss oss båda. Det är inte så smidigt eftersom jag måste säga till dem så fort marsvinen är ute så de inte bara släpper in henne, men men. Hoppas Zella lugnar ned sig med tiden.

Buren står inte på golvet men lekhagen gör det.

FeliciaS
0

#10 Okej, det var ju synd. Bra att du har fina föräldrar brevid då ;) Ja, det får vi hoppas.

Jaså, vad bra :) Lekhagen måste ju nästan stå på golvet ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

paronskrutten
0

Jag tror att honm gör det, men gör tydligt för henne redan nu att dom är dina.

Helena

[helenal]
0

Hugo tycker jätte mkt om marsvinen och de är inte alls rädda för honom.

paronskrutten
0

Vrför har du saltsten, Helena?

Helena

[MatildaW]
0

#9. Vad gör det ifall marsvinsburen står direkt på golvet? Hehe, förstod inte i hela sammanhanget *s* Räcka ut tungan

AnnaW
0

Hund och marsvin har jag läst iaf att de ska komma bra överens men det beror nog mycket på vilken typ av hundras det är. Vi har anpassat vår framtida hund efter våra gummor. Att det är en ras som inte är särskilt jaktbenägen. Det viktigaste är att man har ett bra ledarskap till hunden och då ska det inte vara något problem. Man måste vara väldigt tydlig med hunden att den endast har tillåtelse att vara i kontakt med dem när man själv är närvarande och på ens egna villkor. Försök att rätta henne redan när hon börjar stirra på dem, ju länge hon eskalerar ju svårare är det att få henne att lyssna på dig. Hon ska lixåm förstå att det inte är ok att ens stirra på dem.

Zella
0

Zella är en Yorkshireterrier & jag måste nog tyvär erkänna att hon är väldigt bortskämd. Dessa nya regler är nog lite förvirrade för henne men hon måste ju anpassa sig.

[helenal]
0

Åh vad fin hunden är!