Sjuk..?
Ånej!!
Mitt nya marsvin, som endast bott här någon månad, syntes inte till i buren i morse, för vid denna tid brukar dom vara vakna. Jag stack i handen i huset & som vanligt pep Nasse till (han piper ofta när man ska ta upp honom & sprattlar, han tycker inte alls om det), & jag lyfte ur honom där ifrån. Han kisade med ögonen & jag tänkte "Åhnej, jag kanske väckte honom", & han var slö.
Satte han på hustaket & gav han lite paprika, samt en liten bit äpple, gurka & en bit morot. Han åt lite av paprikan, samtidigt som han gjorde ifrån sig svåra andningar..
Fick tillslut nästan panik & lyfte upp honom & han kisade fortfarande & var slö. Försökte få i han lite vatten, för jag tänkte "Han kanske inte nått upp till flaskan". (Deras kudde som dom använder som "pall" hade åkt undan). Så gav han vatten genom en spruta, men vattnet bara rann ut genom mungipan..
Sög upp lite äppel & gurksaft i sprutan, & gav han det också..
Nu ligger han inlindad i en tröja & nästan blundar.. Ibland får han några ryck & kravlar sig i väg. Han kravlade sig iväg när han låg på soffan också, & då trodde jag att han fått marsvinsförlamning, för han använde inte bakbenen..
Ska prata med uppfödaren, för hon sa att hon hade några huskurer (?), istället för dyra vetrinärbesök..
Vad tror ni det kan vara? Är såå orolig..
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Nej visar han att han är så dålig i allmäntillståndet finns ingen tid att rådgöra om huskurer, han behöver åka till veterinär på en gång.
När de börjar visa att de mår dåligt är det mycket kort tid kvar.
Jag åkte en gång in med en gris som varit frisk på förmiddagen och jättedålig på eftermiddagen, han fick vård inom en kvart, han dog ändå bara en stund senare.
Ta honom till veterinären på en gång, jag håller tummarna att han klarar sig!
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Jag hade åkt till veterinär i ilfart!
#1 Isåfall ringer jag mamma på en gång, så hon kan ringa vetrinären!
Tack :(..
#3 Hoppas du hinner in i tid och att allt löser sig för den lille!
Eftersom det inte går att säga vad det kan vara, för det tycker jag knappt att det går, så säger jag som övriga att veterinären är bästa valet i detta läge. Personligen tycker jag att "huskurer" kan användas om man till hundra procent vet vad som är felet.
Lycka till!
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
Mamma ringer vetrinären nu & jag hoppas på en tid så fort som möjligt.. 
#5 Ja, tack 
Hoppas det blir bättre!! jag och grisarna håller alla små(och stora) tår för er!!:(
♥kram Linnea♥
Håller tummar och tassar att det går bra!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hoppas att han blir bättre!
Tack så jättemycket! :')
Vi fick en tid hos vetrinären 16.00. Så vi for in & dem kollade i munnen & undersökte honom. Anledningen till att hans andning varit så svår, var för att han helt enkelt varit för svag för att tugga, så en paprikabit hade fastnat i halsen på honom. Dom sa att han var mager (vilket även jag märkt, för han var myyyyycket tjockare i förrgår & igårkväll), att han var uttorkad & kall. Jag fick välja om dom skulle avliva honom, eller om jag skulle ge honom en chans, & jag gav honom en chans då dom sa att han KUNDE överleva, även fast han var mycket dålig. Dom gav honom någon "vattenbula" under skinnet (tror jag) så att han inte skulle torka ut. Med oss fick vi en spruta & pulvermat.
Sen skulle vi också göpa "Dextro energy" (druvsocker) som jag ska ge honom varje halvtimma, samtidigt som vi skulle ge pulvermaten. Vi blandar det i vatten & ger honom via en spruta i munnen.
Han har ganska svårt & röra sig, & ligger i en liten bkhyllelåda, tillsammans med en massa filtar & så. Hans lilla krypin är en korg så vi lagt på sidan.
Han är liite piggare än tidigare & ligger nu vaken. Men som sagt, svårt att röra sig. Dom sa, "Klarar han kvällen & natten, så kan ni ge maten & druvsockret andra eller var tredje timme".
Nu hoppas jag på att ALLT går bra för min lille kämpe!
#10 Håller alla tummar och tår för honom!
Håller tummarna hårt, sa inte veterinären att tex morotspure skulle vara bra att ge, tänker på att inte magen slår bakut på honom. Äter han något hö alls nu ? Eller så fort han blir lite piggare, för det innehåller mycket energi. Han kanske är för dålig för att svälja nu ?
#12 Nej, inget om det. Ka man göra egen mototspuré, tillexempel att först koka morötter & sedan mixa dem?
Han är alldeles för dålig för att svälja.
Jag kommer ju självklart ge honom hö, så fort han blivit pigg nog att tugga maten själv.
Just nu ligger han & kramar om en varm vattenflaska, då han var kallaren än självaste nordpolen om tassarna.

Är det Critical Care ni fått?
Är det jobbigt för honom att äta det, så ge honom hellre lite i taget oftare, än att försöka få i honom mycket på en gång.
Ge honom lite hö vatten :)
13 ja det borde gå, har för mig någon gjorde det själv tidigare här … Hoppas verkligen att det vänder, att han är kall om tassarna känns inte bra, du kan inte ha honom mot din hud ett tag så han får upp värmen lite bättre ?
#14 Ja, det är det. Jag ger honom bara lite åt gången, så lite som en ml, för han har lite svårt att svälja det., men det går efter ett tag.
#15 Det får bli imorron isåfall, då jag inte har tillgång till det nu. Bor på två olika ställen, & höet är där alla andra djur är.
#16 Då gör jag det med en gång. :)
Jo, det kan jag självklart.
Vi håller tummar tassar och fenor här att det löser sig för er och Nasse snart är pigg igen! 
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Jag och Korven håller tummar och tassar för att att ska bli bra! :D
Lycka till och hoppas allt årdnar sig! :)
Jag håller tummarna oh mina grisar håller 12 st tassar på att allt ska gå bra!
hoppas han kämpar sig igenom allt!:( jag kan knappt förstå hur jobbigt det skulle vara om mina små grisar skulle må så dåligt…:(
var stark!!
♥kram Linnea♥
Klockan 19.35 tog Nasse sina sista andetag & välkomnade sitt nya liv uppe i himlen, bland massa marsvinsvänner..
Jag känner mig så förkrossad, men jag kan trösta mig med att jag gjorde allt för att han skulle överleva, men.. han var för svag.. 
Min lilla kille, han blev endast 5 månader gammal. Först förlorar jag Rufus, skaffar Nasse & förlorar honom en månad senare.. Får nog skaffa en ny kompis åt Simba, som blev ensam kvar.
8 augusti 2011 - 12 januari 2012
Vila i frid, finaste Nasse. 
Nej usch vad tragiskt! ='( Vila i frid Nasse.

Nej, vad tråkigt. Beklagar verkligen:(
Näe vad tråkigt för dig, och vad hemskt för lille Simba som förlorar sina vänner. :( Stor kram till dig, du agerade helt rätt och ska vara stolt. Nasse somnade in vetandes att matte gjorde allt.
*kramar om* Stackars stackars stackars dig! *kramar om* Nasse och Rufus får leka med varandra på gröna ängar.
Och ja, en kompis till Simba är nog bra. Hoppas den krabaten lever fulltid här på jorden.

Tack så jättejätte mycket för era fina ord.. 
Låt det ta sin tid och tillåt dig att sörja! Min kisse Saffran som gick bort valborg -09 och kissen Blossa som gick bort juni -10 har fortfarande varsin hylla i mitt glasskåp här där de har sina urnor och jag lägger in nya leksaker till dem till och från.
De finns alltid med mig i tankarna som en del av mig. De var bägge unga och drabbades av sjukdom men jag kommer alltid att vara tacksam att jag fick lära känna dem och älska dem!
Det som har hänt i mitt liv kommer alltid att vara en del av mig och den jag har blivit och är idag.
Låt det ta sin tid, oavsett om du har miljarder saker du vill prata med Nasse om, så gör det, jag lovar att han hör dig där han nu befinner sig! 
Åh nej så tråkigt :-(
Sov i ro, fina lilla gris. Tröstkramar till matten
Vad tråkigt,beklagar förlusten.Vet hur det känns,förra månaden förlurade vi Lady efter två månader lång kamp om henne
Kram till dig och simba
#22 Beklagar:( vila i frid <3
Vad tråkigt att du förlorade honom, skickar en bunt kramar till dig.. hoppas han får träffa både Sita och Piraya där uppe !
Så himla tråkigt, vila i frid…
Vila i frid Nasse 
Mvh Linnea
Det var riktigt tråkigt 
Nej usch, vad tråkigt :( Vila i frid.
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
Vila i frid… Och *tröstkram* till matte
Tack alla..