Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1372 ggr
mjuhm
0

Frågor.

Jag har en del allmänna frågor om just marsvin. En del frågor handlar om avel. Kan direkt säga att avel inte är något jag funderar på att börja med. Glad Ni får ursäkta många frågor.

1. För det första. Visst brunstar en marsvinshona normalt var fjärde dag, eller är det bara något jag fått för mig för att hamstrar gör det? ^^ (Jag har bara marsvinshanar & har alltid haft.)

2. Visst finns det något som heter dalmatiner? Eller? Och om det är så att de finns, så har jag hört/läst att om man parar två dalmatiner med varandra, så kan det uppkomma något defekt/sjukdom? Stämmer det?

3. Vad innebär sjukdomen Ringorm, & varför är den så farlig som de flesta säger & hur botar man de på bästa sätt? (De flesta sjukdomar är ju farliga, men ni förstår hur jag menar). Är den ärftlig?

4. Hur länge går ett marsvin dräktig?

5. Finns det några färger/raser man absolut inte bör para, för att kullen kan bli missbildade, sjukdomar & liknande?

6. Jag har inte förstått det där med pellets. Jag ger pellets en gång om dagen, men jag ger olika mycket mängd varje dag. Lite mer exakt hur mycket bör man ge?

7. Vad är skillnaden på ängshö & vanligt hö? (Om det ens är någon skillnad).

Kommer inte på några mer nu. Men det kanske kommer..

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Fridaaaa
0

1. Marsvin brunstar var 14-16 dag ungefär :)

2. Japp finns dalmatiner. Och stämmer som du skriver att det blir defekt av det. Likadant om man parar roan+roan eller roan+dalmatin :)

3.  Samma som med kaniner. Det är en svampsjukdom.
Ej dödlig men svår att få bort, om man inte är noga med sanering. Kan smitta till människor, kanin mm också. Katter t.ex kan vara "dolda bärare" av det. Det är inte ärftligt.

4. Ca 10 veckor (minns ej dagantal)

5. Kolla nr 2 :)

6. Det är olika från marsvin till marsvin. De flesta marsvin behöver inte ens pellets, eftersom marsvin har en tendens att lägga på sig lite då ;)

7. Kan dessvärre ej svara på det. Fast det "ängshöet" som finns i t.ex matbutiker är inte bra :) dammar och inte mycket näring.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

_Charlie
0

1. Honor brunstar normalt var 14 dag.

2. Parar man dalmatin+dalmatin eller roan+roan eller dalmatin+roan kan ungarna bli lethal white, helt vita ungar som ofta saknar antingen synen eller hela ögon, tänderna är missbildade och ungen blir sällan vuxen och kan inte leva ett normalt liv. Lethal white ungar bör avlivas på en gång. De kombinationerna är olagliga att göra medvetet men händer ibland att marsvin är dolda, att man inte ser teckningen om tex marsvinet är vitt.

3. Ringorm är svamp, och inte dödligt eller farligt för marsvinet att få. Däremot smittar det inte bara via direktkontakt utan sporerna flyger runt i luften och kan smitta andra väldigt lätt. Även människor. Det är svårt att få bort då man aldrig kan vara säker på att alla sporer är borta. Det behandlas antingen genom munnen eller genom bad med speciella preparat endast veterinär kan skriva ut, men det jobbigaste av allt är att allt måste saneras, allra bäst är om hela lägenheten/huset saneras med virkonS eller klorin.

4. Ca 10 veckor eller 68-72 dagar.

5. Färgerna dalmatin+dalmatin, roan+roan, dalmatin+roan som sagt, och även satiner eller satinbärare ska inte vara med i avel.

6. Pellets är inte nödvändigt för att ett marsvin ska må bra, för mycket pellets och fel pellets kan ge svåra problem i urinvägarna. Allra bäst är att använda rena sädeslag utan tillsatser av varken det ena eller andra. Vi använder enbart ren havregryn från mataffären. Djur som växer, är dräktiga, gamla eller sjuka mår bra av lite kraftfoder, annars är det onödigt om de har fri tillgång till fint hö och får fina grönsaker.

7. Den vet jag faktiskt inte, ängshö har vi men jag har aldrig tänkt på någon skillnad.

:)

_Charlie
2

#1 vårt ängshö dammar inte någonting alls, jag har skakat och kontrollerat. Däremot har det vid flera tillfällen hänt att jag varit tvungen att köpa Dogmans hö när det krisat och DET är förjävligt. Varenda påse har dammat så mycket att marsvinen hostar och springer iväg, och bojkottas numera av mig.

Lillisen
0

#3 var köper du ditt ängshö ?

Vilket märke är det?

Fridaaaa
0

#3 Det i matbutik är inte bra, för har testat ängshö i matbutik, några få gånger, alla dem har dammat och smulat

_Charlie
0

#4 Jag köper antingen i djuraffären men allra oftast på Ica från vitakraft, har nog gått igenom en 2-300 paket och inget har varit varken dammigt eller mögligt eller luktat illa. Dogmans däremot är vidrigt!

Allra bäst är såklart att köpa bra hö från bonde men alla har inte den möjligheten, många måste köpa i affär.

_Charlie
0

Om det är samma som jag använder du provat frida kanske det blivit bättre. Jag har aldrig märkt av något damm alls i mina paket. Kanske du köpte dogmans.

Fridaaaa
0

ja det kan ju ha blivit bättre:)
Nej det var inte dogmans, var Vitkraft. Men var ju ett bra tag sedan så dem kan ju ha blivit bättre :)

_Charlie
0

#8 Tydligen har dom det eftersom inget av vårt dammar, vissa paket luktar godare än andra men i regel luktar det jättegott och det tar slut väldigt fort så uppskattat är det ju. ;)

Fridaaaa
0

#9 OKej det är ju bra det i så fall ^^

Buffen
0

7. Skillnaden är att riktigt ängshö (namnet används felaktig ibland) är slaget från ej behandlade vallar, dvs. mer "vildvuxna/naturliga" vallar där en artrikare variation förekommer. Medan "vanligt" torrhö om man så vill kalla det ofta är kraftigare i näring och protein då vallen behandlas för högre energivärde i höet.

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

mjuhm
0

Tack för era svar!

Angående ringormen.. Bara OM någon av mina pojkar skulle få det. Kan dom smitta till hamstrar som bor i samma rum och/eller kaninerna som bor en våning neråt & dessutom i ett garage?
Är ju bra att veta ifall det skulle uppstå.
Finns det någon anledning till varför marsvin får Ringorm?

Om man ska få fram dalmatiner, så behöver alltså bara ena vara dalmatiner?

Och sista, så jag behöver endast ge mina grönsaker & hö (vilket jag redan gör såklart), & havre?
Går det bra med müsli från vanlig affär, som innehåller havre, vete & råg? :)

_Charlie
0

Det stämmer, alla djur och människor smittar varandra med Ringorm. Det räcker att du har en spor på dig när du besöker kaninerna och den landar i buren. Så smittsamt är det.

Det smittar mest genom tex utställningar och när man köper nya marsvin, men kan komma in med hö eller att du fått det på bussen av någon som har det hemma. Vidrigt smittsamt är det.

Ska man få fram dalmatin så parar man en dalmatin med dess enfärgade motsvarighet. Tex en svart och vit dalmatin paras med en svart self.

Höet bör utgöra ca 80% av marsvinets dagliga matintag, sedan grönsaker på det. Och vill du ge tex havre så ge en eller ett par skedar. Alla våra marsvin är ungdjur och får en skål om dagen att dela på per par.

Innehåller muslin bara havre, vete och råg går det bra att ge. Undvik dom som innehåller nötter och grejer. :)

mjuhm
0

#13 Tack för dina svar!

Angående höet så får dom hö dagligen. Minst 5 "små" gånger per dag då jag ger lite åt gången, sedan får dom en stor hög på kvällen. Sedan 3 olika grönsaker på kvällen & 2 grönsaker på morronen. För mycket grönsaker?

Vilken ålder räknas det som ungdjur? Har en pojke på 5 månader, & en pojke på 1½ år.

_Charlie
0

Pojken på 5 månader växer ännu, 1,5 åringen bör vara "färdig". Det är dock inte farligt att ge kraftfoder, du märker om speciellt den vuxna börjar bli lite väl kramgo. :)

Det beror lite på hur mycket av grönsakerna du ger, så länge de äter mycket hö är det inte någon fara, det är om de ersätter mättnaden av hö med grönsaker i stället. Märker du att de äter mindre av höet kan du dra ner på grönsakerna eller ge dom grönsakerna efter höet är slut tex. :)

mjuhm
0

#15 Okej, då vet jag!
Dom äter upp allt hö dem får, samtidigt alla grönsaker dom får. Glad

Tack så mycket! :)

_Charlie
0

Då är det nog ingen fara. Matglada marsvin är friska marsvin. ;)

mjuhm
0

Denna text hittade jag om just höet.

"Köp gärna ängshö till dina marsvin. Detta hö är mest näringsrikt till skillnad från t.ex. hö som man ger till hästar. Men har man inte möjlighet att köpa ängshö så går vanligt hö bra också."